Korzár logo Korzár

KOMENTÁR - Bulvár a výpalné

Dva mesiace po štarte Nového začiatku vyslovila Rada STV svoje prvé dojmy z Rybníčkovej reformy. Vyzneli dosť skľučujúco - ako vzhľadom na

televíziu, tak aj samotnú radu, o ktorej sa nedá povedať, že by sa do nej po rozšírení z 9 na 15 členov dostalo šesť lumenov.

Odzneli napríklad aj také postrehy, že moderátorka relácie Pošta pre teba mala v jednej relácii "úplne obnažené rameno". To je teda naozaj vzrušujúca novinka, ale zďaleka nie najväčší problém tejto tzv. talkshow. Aspoň tak hovoria známi, ktorí to pozerajú... Nie je jasné, čo si počať s pochvalou, že kvalitné je regionálne spravodajstvo. Je dlhé - to určite. Ale kvalitné? Otázka je, či v Rade STV nemajú poňatie o tom, čo je kvalita, alebo o tom, čo je spravodajstvo. Azda najväčšia kritika sa zniesla na Vadkerti talkshow - na základe tých troch častí, čo autor pozeral, by sa dalo povedať, že oprávnená. Dôležité je toto: Členovia R STV vyslovili batériu subjektívnych názorov, s ktorými jeden nevie, čo si počať. Nevidieť, na základe akých hodnotových či ideových kritérií sa títo milí ľudkovia vyjadrovali, ani aký záver z celého vyplýva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Teda až na jednu výnimku. Skoro jednomyseľné zovšeobecnenie znie, že "STV sa bulvarizuje". S tým sa musí súhlasiť, len prekvapuje, že to konštatujú teraz. Nielen R STV, ale aj mediálna sekcia ministerstva kultúry či kvázi analytici roztrúsení po treťom sektore. Otázka na R STV je, že prečo schválili Rybníčkovu koncepciu. V momente, keď riaditeľ vyhlásil plán, že jednotka bude "rodinný kanál" a dvojka viac publicisticko-kultúrno-vzdelávací, bolo jasné, že STV bude mať jeden verejnoprávny okruh a jeden komerčný. To sme napísali kedysi pred polrokom. Čomu sa divia dnes? Počudovanie a protesty svedčia len o jedinom - neboli v obraze a nie sú ani teraz.

STV 1 je de facto čisto komerčné vysielanie, ktoré od normálnych súkromných televízií odlišuje len drobnosť nevie na seba zarobiť. Dosť podstatný detail. Samozrejme, komerčný charakter nemá spravodajstvo. Má horší - formou (nie obsahom) akoby vypadlo z osemdesiatych rokov. Rozoberať a mľaskať nad STV by sa dalo veľa, dôležité je však iné. Samotný trend bulvarizácie VP TV nie je slovenská špecialita, ale európska. Vychádza z logiky trhu - ľudia nečakajú od pohyblivých obrázkov poučenie, ale zábavu. Tzv. verejnoprávne formáty nie sú konkurencieschopné jednoducho ani vtedy, ak ich vyrábajú absolútni profesionáli. To je zákon spoločensko-prírodný, nie podtatranský. Výnimočnosť STV je iba v tom, že nemá ani profesionálov. (Dôvodom sú neatraktívne platové pomery - napr. moderátori spravodajstva berú v maďarskej MTV v prepočte na Sk 200 - 400-tisíc mesačne, v STV 30 - 50-tisíc. O západných TV nevraviac.)

SkryťVypnúť reklamu

S výnimkou najväčších televízií, ktoré vyberajú poplatky od desiatok miliónov koncesionárov, je komercionalizácia prvých programov celoplošná európska realita. Nedá sa jej vyhnúť, ak len chcú VP TV zostať v konkurencii so súkromnými vysielateľmi. Výhrada bulvarizácie je teda síce objektívna, ale na chudobnom Slovensku aj ničnehovoriaca; Rybníček zvolil cestu, ktorou sa uberá napríklad aj neskonale bohatšia ÖRF. Lepší pozorovateľ môže namietnuť, že napríklad ČT či MTV až také gýče a sirupy, ako sú niektoré nové formáty STV, nevysielajú. Aj to súvisí len s peniazmi a kvalitou ľudí - hoci je ČT v kríze a ruší množstvo programov, prežíva zo svojej starej podstaty. Maďarská TV (rozkradnutá bývalými manažmentmi a po dvojnásobnom kolapse!) má zo zákona pevný prísun financií z rozpočtu a programovú skladbu dokonca rozširuje.

SkryťVypnúť reklamu

Správna a zásadná otázka je, že ak prvé okruhy verejnoprávnych TV prestávajú byť verejnoprávne, prečo ich máme platiť. Aký legitímny dôvod bráni nezredukovať tieto kolosy na ten jeden program, ktorý sa verejnoprávne aspoň tvári? Existuje pritom aj silný záujem súkromných vysielateľov, ktorým biznis nesmierne poškodzuje dotovaná konkurencia. STV kŕmená z koncesií totiž významne ujedá aj z reklamného koláča, na ktorý sú jej konkurenti výlučne odkázaní. Markíza a JOJ teraz len bezmocne sledujú, ako im Rybníček preberá agendu a na telenovely a limonády vyberá koncesie. Ale nič nezmôžu - politický establishment sa nikdy nerozkýve k privatizácii. Nepodarilo sa to ešte nikde v Európe. A tak aj v kauze VP TV ideme na Slovensku v stopách Západu - dotujeme Svadby snov, kasové trháky a raz za čas si zakričíme, že sa bulvarizuje. V každom prípade zostáva v platnosti, že ak už musíme financovať túto hračku politikov a mediálnych lobistov, tak je to prijateľnejšie s úsporným Rybníčkom, ako rozhadzovačnými predchodcami. Mimochodom - na súdnych sporoch zo zmlúv podpísaných ešte Kubišom a konzervovaných Materákom môže STV prehrať skoro polovicu svojich tohtoročných príjmov.

Len nezúfať. Bude aj horšie.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  3. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  6. Čo bude toto leto in?
  7. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  8. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  2. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  3. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  4. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 402
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 7 182
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 143
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 501
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 3 299
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 199
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 029
  8. Čo bude toto leto in? 2 715
  1. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  2. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  3. František Kukura: Keď sa moc mení na inštinkt prežitia
  4. Viktor Pamula: 83 rokov od Operácie Anthropoid
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 4
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Otázky pre Jána Čurillu
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto?
  8. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 900
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 014
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 894
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 769
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 4 993
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 830
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 588
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 520
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  2. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  3. František Kukura: Keď sa moc mení na inštinkt prežitia
  4. Viktor Pamula: 83 rokov od Operácie Anthropoid
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 4
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Otázky pre Jána Čurillu
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto?
  8. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 900
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 014
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 894
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 769
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 4 993
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 830
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 588
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 520
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu