ostrov o rozlohe 692 km2 ležiaci v Perzskom zálive medzi Saudskou Arábiou a Katarom. Bahrain je od roku 1971 nezávislý (predtým britskou kolóniou) a od roku 1973 bol vyhlásený za konštitučnú monarchiu. V súčasnosti má približne 650 tisíc obyvateľov, pričom 175 tisíc z nich žije v hlavnom meste Manama. Hlavou tohto muslimského štátu je šejk Hamad bin Isa Al-Khalifa. Úradným jazykom je Arabčina a Angličtina. Bohatá ekonomika profituje z ťažby a rafinácie ropy, spracovania hliníka, zahraničného bankovníctva a turistiky. Ročný nárast ekonomiky sa pri nulovej inflácii pohybuje na úrovni troch percent. Zaujímavé tiež je, že pre vstup do krajiny potrebuje vízum každý cudzinec bez výnimky a do Bahrainu nepustia nikoho s izraelským pasom. Tieto informácie sú určite zaujímavé, no nás predsalen viac zaujíma priama spojitosť Bahrain s formulou jeden.
Už niekoľko rokov sa Bernard Ecclestone netajil, že formula jeden bude v súvislosti so zákazom tabakovej reklamy v krajinách EÚ nútená hľadať nové pôsobiská. Naviac ani európska ekonomika sa nerozvíja tak dynamicky, ako kedysi a investori preto hľadajú nové trhy. Kde? Pochopiteľne, že v Ázii. Lenže ak F1 čaká zvýšená aktivita v Ázii, tak logicky to znamená zníženie počtu európskych GP. Pre tento rok to ešte Mr. "E" riešil šalamúnsky a vedľa klasickej formácie zaradil do kalendára aj dve nové podujatia v Bahraine a Číne. Počet tak stúpol na osemnásť, čo by sa nemalo stať pravidlom (aj keď už sa povravelo kadečo). Faktom však zostane, že v nasledujúcich rokoch starý kontinent určite niektoré závody stratí. Bahrain je teda prvou zo série Grand Prix v novom priestore. V arabskom svete je to vlastne vôbec druhý pretek F1, keď ten prvý sa jazdil ešte v roku 1958 ako veľká ceny Maroka (vyhral ju Stirling Moss). Novú trať v Perzskom zálive projektoval opäť Nemec Hermann Tilke a bola postavená za šestnásť mesiacov. Náklady sa vyšplhali na približne 150 miliónov dolárov a na projekte pracovalo asi tri tisíc ľudí. Autodróm má niekoľko verzií, pričom tá najdlhšia pre formulu jeden meria 5417 metrov a bude sa jazdiť na 57 kôl (308,427 km). Okruh má pätnásť zákrut (šesť vľavo a deväť vpravo), prevýšenie osemnásť metrov, maximálne klesanie 5,6 percent, maximálne stúpanie 3,6 percent a cieľová rovinka je dlhá 1090 metrov. Súčasná kapacita tribún bude približne 45 tisíc divákov, pričom kapacita na parkovanie má byť 13 tisíc miest. Celý komplex je však ešte nedostavaný a očakáva sa zvýšenie kapacít. Zaujímavá správa prišla z Bahrainu asi dva týždne pred štartom GP. Stavebným dozorom poverený Francúz Philippe Gurdjian totiž oznámil, že dokončovacie práce sa do štartu nestihnú a navrhol Ecclestonovi závod zrušiť. "Otec" F1 však túto možnosť radikálne vylúčil a Gurdjian musel zvýšiť počet pracovníkov na dokončenie komplexu. I tak vraj všetko nestihnú, no závod sa uskutoční. A aby sa urobilo zadosť aj bezpečnosti, tak na organizáciu prizvali asi 500 skúsených traťových komisárov z Austrálie, Francúzska a Rakúska. Pokiaľ ide o podmienky, tak v Bahraine sa vzhľadom na polohu očakávajú veľmi horúce preteky, ktoré môže prekvapiť aj prípadný dážď. "S teplom si poradíme, ale veľký problém bude s pieskom, ktorý je všade okolo trate," vyslovil naviac ďalšiu obavu Michael Schumacher. Uvidíme teda, ako si s tým všetkým poradia pretekári. Každopádne cirkus formuly jeden svoje šapitó stavia v úplne neznámom priestore a výsledok nedeľňajšieho závodu je pre všetkých rovnako veľkou neznámou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.