Korzár logo Korzár

Komentár - Anatómia výpalného

V Česku včera zvýšili koncesionárske poplatky. Za televíziu budú platiť 100 a za rozhlas 45 Kč. Parlament to odhlasoval po hlučnej a vyčerpávajúcej

verejnej diskusii, ktorá sa ťahala rok.

Keď sa rovnaká operácia diala na Slovensku - pred zhruba trištvrte rokom - zvýšenie prešlo bez záchvevu spoločenského odporu. Richard Rybníček politicky preloboval všetko a presvedčil úsporným programom, v rámci ktorého v máji a júni vyhodil poloviciu televízneho personálu. Klobúk dole a všetka česť. Politicky rozhodujúce ale bolo (vtedy ešte mal veľmi silné slovo Ivan Mikloš), že dal verejný prísľub, že STV už viac nebude vyrábať dlhy, čiže nebude pýtať každoročný príspevok z rozpočtu. Stačiť jej budú koncesie a príjmy z reklamy. V Česku vyriešili dilemu inak poplatok sa bude podľa inflácie valorizovať, znížilo sa ale percento reklamy. Čo je však absolútna novinka a zrelé na podanie na ústavný súd - osoby povinné prispievať na verejnoprávne médiá sú absolútne všetci, teda aj tí, ktorí nevlastnia televízny či rozhlasový prijímač. To je skoro absurdné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mechanizmy financovania VP médií sú v Európe rôzne. Najsystémovejšie je riešenie britskej BBC či švédskej SvT, ktoré vyberajú iba licenčné poplatky (dosť mastné), majú ale zakázané reklamy. Hovoriť o systémovosti je trochu paradox, lebo poplatníci priamo odvedú viac. Je to ale v poriadku aspoň z hľadiska hospodárskej súťaže - ak štátom podporované stanice nemajú reklamu, nedeformujú inzertný trh. Môžeme iste dlho diskutovať o tom, o koľko viac by zarábali súkromní vysielatelia, keby BBC vôbec neexistovala (mali by vyššiu sledovanosť a vyšší podiel na trhu), ale faktom je, že takto im dotovaná konkurencia priamo neujedá z jediného zdroja príjmov.

Horšie riešenie je súbeh reklamy a koncesií. Je to diskriminačné, keďže sa vytvárajú nerovné podmienky na trhu. Spomeňme si, prečo mali USSK a Slovensko problémy s Európskou komisiou - štátna podpora vraj zvýhodňuje Košice na otvorenom európskom trhu (dá sa pochybovať, ale princíp je v poriadku). Predstavme si inú vec - v jednom meste pôsobia dvaja pekári. Jeden je "verejnoprávny" - pečie zdravé celozrné rožky - a preto všetci, ktorí konzumujú pečivo, sú povinní zo zákona platiť mu napr. "príspevok na živnosť". Druhý je pekár "komerčný" - nedostáva dotácie. Je to spravodlivé? Televízny trh nie je ničím odlišný; iba jeden vysielateľ má výsadu, že štát si u neho objednáva - zo zákona - akési nekomerčné programy. Tie sú vraj vo verejnom záujme, ktorý ešte nikto nešpecifikoval. Na toto konto vyberá STV (ČT, MTV, ORF, atď) od občanov ročne miliardy. Pripusťme, že takáto spoločenská objednávka existuje (nie je to celkom pravda, ale to je téma na inú diskusiu); prečo ale nedostanú šancu aj iné subjekty??? Prečo štát nemôže povedať toto: Chcem toľko a toľko hodín programu pre menšiny (spravodajstva, vážnej hudby, atď), tu sú podmienky a vyhlasujem konkurz?? Existuje niekto, kto pochybuje, že dobrá komerčná vysielačka by ponúkla polovičnú či štvrtinovú cenu z tej, ktorú si - aj po reforme - vyúčtuje STV? Kde je elementárna spravodlivosť v tom, že jedna stanica vysiela dotované spravodajstvo a iná vyrába viacnásobný počet hodín bez koruny z verejných zdrojov - možno aj kvalitnejšie (TA 3)? Logický dôsledok nerovných podmienok je, že tzv. verejnoprávne TV sa stávajú karikatúrou svojho pôvodného určenia. To znamená, že ich programové skladby kopírujú komerčné stanice. A nielen to napr. v spravodajstve, ktoré by malo byť - podľa teórie - doménou VP staníc, je kvalita a objektivita častokrát na strane súkromných vysielačiek (Markíza, Nova a JOJ nie sú etalón, treba sa obzrieť po Európe).

SkryťVypnúť reklamu

Najnovší príklad absurdity je posledný Rybníčkov výkrik - kúpa hudobnej šou SuperStar. Ide o absolútne komerčný formát, ktorý láme ratingy sledovanosti všade, kde sa vysiela. Slovenské súkromné stanice však záujem neprejavili. Možno je to ich fatálna chyba. Ale možno len konzervatívna kalkulácia, že obrovské vstupné náklady (cena za licenciu plus realizácia nesmierne nákladného projektu) sa na malom slovenskom trhu nevrátia. Dotovaná STV však nemá problém - podnikateľské riziko, ktoré súkromní vlastníci vyhodnotili ako privysoké, nesú koncesionári. A všimnime si dobre spoluprácu Rady STV - nedávno, keď hodnotila "nový začiatok", jej členovia uznali (z agentúrnych zdrojov), že na rozvoj menšinových a vzdelávacích programov nie sú zatiaľ peniaze. Úplne postavené na hlavu - iné určenie predsa STV ani nemá. Ale koho to zaujíma? Rybníček vyberie zvýšené poplatky a ide podnikať. A bije Markízu a JOJ po hlave - kúpi exkluzívny formát, ktorého sa ony boja. Ak hazard vyjde, vylíže smotanu a bude geroj. Ak prerobí, vylobuje si odpustky u politikov.

SkryťVypnúť reklamu

Včera uviedli do "funkcií" šesť nových členov Rady STV. Agentúrny komentár znel, že "sa budú zoznamovať s mediálnym prostredím". Príjemnú zábavu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 445
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 160
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 251
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 378
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 3 459
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 097
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 108
  1. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  5. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  7. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  8. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 385
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 777
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 879
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 174
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 468
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 832
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 657
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  5. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  7. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  8. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 385
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 777
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 879
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 174
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 468
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 832
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 657
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu