Korzár logo Korzár

Ladný tvar lokomotív Px29 priťahoval turistov

Poľskí konštruktéri z akciovej spoločnosti Budowa Parowozóv sídliacej vo Varšave vypracovali v rokoch 1928-1929 projekt úzkorozchodnej lokomotívy s

tendrom. Prototyp novej série uzrel svetlo sveta už v druhej polovici roku 1929. Dostal výrobné číslo 154 a na PKP obdržal označenie Wp29-1730.

Lokomotívy mali polkruhový kotol, medené steny pece a šamotovú výmurovku. Na vrchnej časti kotla sa nachádzal zberač pary vybavený vnútornou priepusťou a vysúšačom pary. Na komíne nechýbal lapač iskier typu Rihosek a nezabudlo sa na ručne ovládaný piesočník a píšťalu. Stavba podvozku nebránila prístupu k osovým ložiskám a pružinám. Odpruženie podvozku bolo horné, na tretej a štvrtej osi kombinované. Štvorbodové uchytenie podvozku dovoľovalo plynulú a pokojnú jazdu a navyše štvrtá os mala možnosť posuvu. Lokomotívy sa stali charakteristickými dvoma parnými strojmi s tlakovými súvadlami, s vnútorným rozvodom pary a samočinným vyrovnávačom tlaku vzduchu v cylindroch počas jazdy bez pary. Hnací mechanizmus mal tiež ojedinelý krížový prevod poháňajúci tretiu os. Vozidlá s hmotnosťou iba 21,8 tony využívali systém rozvodu pary Heusinger. Pred druhou svetovou vojnou sa vyrobilo 20 lokomotív série Wp29 určených pre rozchod 750 mm, ktoré získali viaceré oblastné riaditeľstvá. Iba jeden stroj premával na trati Lupków-Cisna známej rozchodom 760 mm. Po roku 1945 ostalo PKP k dispozícii 11 lokomotív tejto série, avšak čoskoro sa ich označenie zmenilo na Px29 pri nových poradových číslach od 1701 do 1711.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ladné tvary a dobré funkčné vlastnosti predurčili stroje série Px29 na turistické železničné trate. Niektoré z nich sa vyviezli až do Švédska a exemplár Px29-1704 je majetkom železničného múzea vo Varšave, kde patrí k vyhľadávaným exponátom. Malý počet jestvujúcich a pojazdných lokomotív Px29 vôbec neoslabil ich veľkú popularitu vo verejnosti i v modelárskej obci u našich severných susedov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 228
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 257
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 078
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 122
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 789
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 234
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu