Junior Achievement Slovensko.
Veľtrh je vyvrcholením práce 30 študentských spoločností z celého Slovenska v rámci vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia. Zároveň je pre nich jedinečnou možnosťou prezentovať svoju doterajšiu činnosť, výrobky, poskytované služby, finančné hospodárenie, svoje niekoľkomesačné výsledky firmy.
Ako sme sa na vlastné oči presvedčili, veľtrh sa naozaj vydaril. Navštívilo ho takmer jeden a pol tisíca účastníkov, ktorými sa to len tak hemžilo. Okoloidúci mali možnosť obzrieť a kúpiť si výrobky 30 študentských spoločností, ktoré boli na veľtrhu zastúpené. Ako vlastne vidia fungovanie takejto spoločnosti samotní študenti, ktorí si ich vytvorili? Odpovedal nám Martin Macko, prezident jednej z prezentovaných študentských spoločností YBC fungujúcej v Gymnáziu v Tisovci, ktorí získali prvú cenu v kategórii Najlepší manažérsky tím a druhé miesto v kategórii Najlepší enviromentálny produkt v hodnotení študentskou porotou: "Našim kapitálnym a dnes súťažným produktom v environmentálnej kategórii je 'Zbierka zbierok' básní žiakov našej školy. Celá je vyrobená z recyklovaného papiera bez lepidiel a len s recyklovateľnými látkami. Čo sa týka samotnej firmy, tak na začiatku sme sa rozdelili do tímov. Každý tím robil jednu aktivitu vo firme. Lídri samotných projektov a tímov potom komunikovali s manažmentom podniku a dohadovali sa ďalšie postupy. Informácie a pomoc sme získavali aj od študentskej spoločnosti, ktorá fungovala pred nami, aby sme sa niektorých chýb vyvarovali. Členov spoločnosti vyberal prezident, viceprezident a náš učiteľ Aplikovanej ekonómie Ing. Čajko na základe schopností jednotlivých prihlásených študentov. Samozrejme sme mali aj hodiny teórie, ktorá však nebola veľmi náročná. Náročné na celom programe bolo však to, že samotných 'firemných' aktivít sme mali veľmi veľa. Častokrát sme pracovali až do noci, napríklad Zbierku zbierok robilo 5 ľudí 16 hodín. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že keď má človek obraz a vie čo chce, viesť firmu nie je zložité. Cez všetky komplikácie s týmto súvisiace sa dá potom prejsť. Musí však fungovať kolektív a komunikácia všetkých členov spoločnosti, pretože každý z nich sa viac vyzná v niečom inom."
Najlepšie spoločnosti spomedzi všetkých súťažných vyberala 5 členná odborná porota, verejnosť a študentská porota. Tá chodila pomedzi stánky a mladých 'podnikateľov' sa všeličo vypytovala. Ako sme sa od predsedkyne odbornej poroty Ing. Kataríny Žibritovej dozvedeli, zaujímala ich prezentácia samotných služieb a produktov a teda aj firmy. Zisťovalo sa aj to, ako členovia spoločnosti v podniku pracovali a ako bol podnik riadený. "Niekedy z niektorých odpovedí vyjde najavo, že len niekoľkí z celého tímu sa realizovali a iní sa len pri nich 'zviezli'. Zaujímalo nás aj prezentovanie stánku spoločnosti, ako ju vedia podať všetci členovia a nielen jeden. Ako porotkyňa môžem povedať, že v porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi veľtrhu, ktoré som mala možnosť navštíviť, mnohé veci sa pre nás porotcov, organizátorov opakujú. Ide o produkty, ktoré vyrábali a ponúkali predchodcovia terajších súťažiacich. Ale pre týchto študentov sú nové, pretože oni sa prvýkrát s reálnou výrobou niečoho 'toho' konkrétneho stretli. Nehodnotíme to však negatívne, pretože aj títo študenti museli prejsť celou cestou od premyslenia ideológie až po samotnú realizáciu. Aj napriek tomu tu však nájdeme nové kreatívne veci, s ktorými sme sa ani my nestretli."
Ako pani Žibritová dodala, študenti veľmi často orientujú svoju výrobu a produkty podľa sezóny a obdobia, v ktorom ju budú predávať. Napríklad Valentín alebo blížiaca sa Veľká noc. Svoje výrobky často spájajú aj s aktivitami a akciami školy, či už imatrikuláciami alebo školskými plesmi. Objavujú sa aj študentské preukazy, vrecká na prezúvky a iné praktické veci, ale aj drobnosti od perníkov až po hrnčeky.
A ako sa na veľtrh pozerá Ivica Forrová, riaditeľka celoslovenskej kancelárie Junior Achievement Slovensko? "Každý rok sa úroveň celého veľtrhu zlepšuje, jednak samotní učitelia sú skúsenejší, ale aj 'decká' sú z roka na rok smelšie. Keď sa pýtate na slabiny, tak tou je možno prezentácia a samotné predstavenie toho, čo urobili. Nie je to predsa jednoduché, pred cudzími ľuďmi voľne hovoriť o spoločnosti. Tu býva najväčší problém, postupne sa to však naozaj zlepšuje."
Popri teórii predmetu Aplikovaná ekonómia je vedenie takejto študentskej spoločnosti praxou v oblasti podnikania, o ktorej sa študenti učia. Bohužiaľ, nemajú však šancu dostať sa do obchodnej siete, čo nie je možné ani z legislatívneho hľadiska. Ako nám však Ivica Forrová prezradila, raz sa vyskytla spoločnosť, ktorá vyrábala súčiastku do traktorov. Tú študenti ponúkali do reálnej obchodnej siete a podarilo sa im získať obchodnú zákazku a riadne si zarobiť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.