otvorili výstavbu novej automobilky. Od konca roka 2006 má podľa plánu vyrábať ročne 200-tisíc áut.
V chladnom predpoludní približne 500 hostí a stovku domácich a zahraničných novinárov vítali na poliach Tepličky palmy a najnovšie modely automobilky.
Minister hospodárstva Pavol Rusko povedal, že ani jeden projekt zatiaľ nestál Slovensko toľko síl ako získanie juhokórejskej investície, a včerajšok označil za veľký deň. "Slovensko je odsúdené na úspech," tvrdil a zásluhy pripísal aj "skvelému" primátorovi Žiliny Jánovi Slotovi.
Prezident spoločnosti Hyundai/Kia Kook Jim Yoon sa s ministrom zhodol, že spojením Slovenska a Kia sa začína nová etapa svetového automobilového priemyslu. „Kia pomôže Slovensku, aby bolo štátom s najrýchlejším hospodárskym rastom v Európe. Nepochybujem, že sa tu môžu vyrábať najkvalitnejšie autá v Európe. Čaká nás úspech."
Výstavba montážneho a dodávateľského závodu by mala podľa odhadov stáť okolo 900 miliónov eur a zamestnanie získa spolu asi 13-tisíc ľudí.
Štát podporí príchod investora 7 miliardami korún a do konca roka 2006 sľúbil postaviť do Žiliny diaľnicu. Súkromní majitelia zas prídu o svoju pôdu na pozemku, ktorý ponúkol automobilke. Vykupovanie pozemkov sa však zatiaľ ani nezačalo. Majitelia protestujú proti ponúkaným 100 korunám za meter štvorcový - okrem petície predložili aj súdnoznalecký odhad na 360 korún.
Konateľ spoločnosti Žilina Invest, ktorá vznikla pre túto príležitosť, Juraj Čermák SME potvrdil, že v posudkoch je chaos, a pripustil, že meškajú a neplnia termíny. Odhadované ceny sa pohybujú od 30 do takmer 650 korún. Čermák si dá na základe novej metodiky vypracovať tri súdnoznalecké posudky a stanoví priemernú cenu. Mala by byť známa už po Veľkej noci. „Desať hodín nato, ako budeme mať posudky, začneme s výkupom pozemkov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.