inovácii bavorákov ide temer vždy o evolúciu než o revolúciu, pretože väčšina motoristov uplatňuje, či už si to pripustíme alebo nie, pri výbere nového vozidla konzervatívnejší prístup. Automobilka BMW to dobre vie a preto najmä vonkajší vzhľad svojich vozidiel mení len "evolučne", bez uplatnenia čisto módnych prvkov. Keď sa šéfdizajnér firmy Chris Bangle "odvážil" na najnovšom sedmičkovom rade uplatniť niektoré avantgardnejšie dizajnérske prvky (išlo najmä o zadnú časť vozidla), zniesla sa na neho i na celú firmu BMW spŕška kritiky. Istý čitateľ nemeckého motoristického časopisu Auto motor und sport sa dokonca vyjadril, že značka BMW už znamená Bangle muss weg, čiže Bangle musí odísť. No, modely BMW radu 7 sa výborne predávajú, Bangle zostal na svojom poste, ale z kritických hlasov si predsa len zobral poučenie: pri návrhu nového radu 5 sa už vyhol akýmkoľvek štylistickým excesom, pričom najmä zadná časť vozidla už nepôsobí tak nezvyklo ako zadná partia sedmičky. Aj v interiéri novej päťky došlo k návratu k tradičnejšiemu usporiadaniu niektorých ovládacích prvkov. Konzervatívny zákazník môže byť spokojný: aj nový model radu 5 je opäť tým, čím správny bavorák má byť, teda bavorákom. Pravda, s evolúciou zovňajšku kontrastuje už trochu revolučnejšia inovácia toho, čo motorista na prvý pohľad nevidí, teda technického riešenia vozidla a jeho jednotlivých systémov a prvkov. A tých technických inovácií má nové BMW radu 5, ktoré na trh prišlo v polovici minulého roka, skutočne dosť. Jednou z nich je napríklad to, že celá predná časť vozidla (teda aj nosné prvky), je zhotovená z hliníka. Použitím hliníka sa ušetrilo na hmotnosti vozidla až 75 kg. Hliníková predná časť je s ďalšou (oceľovou) časťou karosérie spojená lepením a nie zvarovaním. Pozoruhodné je, že výrobca aj pri tomto riešení rátal s "konzervatívnosťou" väčšiny motoristov (a nie len ich).Bežný človek totiž akosi stále neverí lepeniu, ktoré sa už ale v širokom rozsahu používa v rôznych technických odboroch. Lepený spoj karosérie BMW radu 5 má síce o 30 % vyššiu pevnosť ako by mal spoj, vytvorený bodovým zvarovaním, ale aby uspokojila "neveriacich Tomášov", doplnili konštruktéri firmy BMW lepený spoj aj nitmi. Technickou novinkou päťkového bavoráka je aj systém aktívneho riadenia, dodávaný za príplatok. Tento systém mení pomer medzi uhlom natočenia volantu a jemu prislúchajúcim uhlom natočenia kolies, a to v závislosti na rýchlosti jazdy. Čo to znamená v praxi? Znamená to jednoducho to, že pri pomalej jazde v meste a pri parkovacích manévroch treba na určitú výchylku predných kolies natočiť volant menej než pri rýchlej jazde. Pri rýchlej jazde je teda riadenie menej priame a pootáčanie volantom vyvoláva menšie natáčanie kolies než pri pomalej jazde.
Stručne spomeňme základné technické údaje modelového radu BMW 5. Vozidlá tohto radu sú postavené na podvozku s rázvorom 2 888 mm a sú dlhé 4 841 mm, široké 1 846 mm a vysoké 1 468 mm. Rad 5 je tvorený piatimi modelmi. Na pohon modelu 520i slúži 2,2-litrový radový šesťvalec výkonu 125 kW. Radovým šesťvalcom sú poháňané aj ďalšie dva modely. Model 525i má 2,5-litrový motor, ktorý vyvíja výkon 141 kW, a model 530d je poháňaný trojlitrovým turbodieselovým motorom výkonu 160 kW. Špičkovým modelom celého päťkového sortimentu je model 545i, v ktorom pracuje 4,4-litrový vidlicový osemvalec výkonu 245 kW.
Vďaka ústretovosti tlačového oddelenia automobilky BMW sme mali na cestu z Mníchova na ženevský autosalón a späť k dispozícii model BMW 530d. S týmto vozidlo sme prešli 1 342 km, a to zväčša po kvalitných nemeckých a ešte kvalitnejších švajčiarskych diaľniciach. Vozidlo malo rozsiahly príplatkový výstroj, ktorý podstatne dvíha cenu vozidla. Podľa cenníka stojí základná verzia BMW 530d v Nemecku 40 600 eur. Dali sme si prácu zistiť v cenníku ceny jednotlivých položiek príplatkového výstroja (tieto položky sú uvedené v technickom osvedčení vozidla) a prirátali sme ich k základnej cene. Výsledná suma bola 61 440 eur, teda o viac než 50 % vyššia ako je základná cena. Najdrahším príplatkovým prvkom bol systém Dynamic Drive, ktorý znižuje bočné nakláňanie karosérie pri prejazde zákrut. Tento systém funguje tak, že na základe údajov snímača priečneho zrýchlenia sa predpínajú delené priečne stabilizátory tak, aby kompenzovali tendenciu karosérie k nakláňaniu sa do strán. Pri priečnom zrýchlení až do 0,6 g (g je gravitačné zrýchlenie), ktoré dosahujú už len veľmi športovo jazdiaci vodiči, sa karoséria nakloní len o pol stupňa. Môžeme to potvrdiť, pretože karoséria testovaného vozidla sa v zatáčkach ani "nehla". Ďalším drahým prvkom príplatkovej výbavy je automatická prevodovka, navigačný systém a už spomenutý systém aktívneho riadenia. Veľmi veľa stojí aj aktívny, radarom vystrojený tempomat, ktorý udržuje konštantnú rýchlosť vozidla a súčasne zabráni tomu, aby odstup od vpredu idúceho vozidla klesol pod istú bezpečnú hodnotu (tú možno v istom rozsahu nastaviť). V praxi to funguje tak, že keď dobiehate pred sebou idúce vozidlo, pri dosiahnutí minimálneho bezpečného odstupu tempomat spomalí vozidlo a udržuje konštantný odstup. Ak vpredu idúce vozidlo začne zrýchľovať, začne zrýchľovať aj "vaše" auto, pravda len na rýchlosť, ktorú ste na tempomate predvolili. Radarom riadený tempomat sme využili najmä na švajčiarskych diaľniciach, na ktorých sme sa "zavesili" za vpredu idúce vozidlo a viezli sme sa za ním bez toho, aby vodič musel mať nohu na pedáli akcelerátora. Treba pritom poznamenať, že prakticky všetky "vpredu idúce vozidlá" dodržiavali maximálnu povolenú rýchlosť (120 km/h). Vozidlá BMW radu 5 sú sériovo vystrojené ovládacím systémom iDrive, ktorý bol v porovnaní s radom 7 zjednodušený. Centrálny ovládací prvok tohto systému, ktorým je otočný ovládač na strednej konzole, má teraz len štyri (namiesto ôsmich) úrovne hlavného menu (komunikácia, navigácia, klimatizačný systém, audiosystém). Ovládacia páka automatickej prevodovky musela byť preto premiestnená k volantu, pri ktorom sú už štyri páčky. Kritike bol podrobený nezvyklý spôsob vypínania smerových svetiel, vyžadujúci len jemné potlačenie príslušnej páčky (inak dôjde k prepnutiu na druhú stranu). Pri parkovacích manévroch vodič ocení ultrazvukovú parkovaciu pomôcku, ktorá ho zvukovým signálom i schematickým obrázkom na centrálnom displeji informuje, ako ďaleko je od prekážky (a to vpredu i vzadu). Vozidlo bolo vystrojené aj adaptívnymi xenónovými reflektormi, ktoré sa natáčajú do zatáčky. Do sféry "príjemných zbytočností" patria vyhrievateľné všetky sedadlá a vyhrievateľný volant. Jazdu v noci spríjemňujú aj elektrochromatické spätné zrkadlá, ktoré pri osvetlení zozadu automaticky stmavnú.
Vozidlo BMW 530d nám poskytlo pohodlný a tichý "domov" počas jazdy z Mníchova do Ženevy a späť a jeho jazdné vlastnosti boli absolútne bezproblémové (i keď sme ich nevyskúšali v kritických situáciách). To, že vo vozidle pracuje dieselový motor, dokáže odhaliť skutočne len trénované ucho. Nemali sme možnosť merať dynamické vlastnosti vozidla, ale oficiálne technické údaje hovoria o tom, že toto vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 245 km/h. Normovaná spotreba pri jazde v meste je 10,6 l/100 km, pri jazde mimo mesta je to len 6,3 l/100 km, celková priemerná spotreba je 7,8 l/100 km. My sme dosiahli priemernú spotrebu okolo 7,7 l/100 km, čo považujeme na auto tejto kategórie za veľmi priaznivú hodnotu. Zhrnuté a podčiarknuté, bavorská päťka šliape na jednotku (veď to aj niečo stojí...) a poskytuje to, čo sľubuje v svojom hlavnom reklamnom slogane: pôžitok z jazdy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.