rozbehli akciu na podporu predaja potravín vyrobených z tuzemských surovín pod heslom "Kupujte potraviny vyrobené na Slovensku! Podporíte našich roľníkov a potravinárov".
Predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Ivan Oravec v tejto súvislosti uviedol, že dlhodobejším cieľom je znížiť predaj dovozových potravín na slovenskom trhu len na 10-% podiel. V súčasnosti zahraniční producenti presahujú svojimi predajmi až 15-% hranicu a u niektorých potravín dokonca až 20-% trhový podiel. Desatinový priestor pre importované potraviny je podľa neho predpokladom udržania zdravej konkurencie. Tak SPPK, ako aj Ministerstvo pôdohospodárstva (MP) SR tvrdia, že plnenie prísnych hygienických noriem únie v domácom agropotravinárskom sektore je síce na vysokej úrovni, ale problémy sú s marketingom a propagáciou.
Rozbehnutú aktivitu na prebudenie spotrebiteľského lokálpatriotizmu však budú môcť organizátori rozvíjať len do májového vstupu krajiny do Európskej únie (EÚ), nakoľko tá by vyslovené propagovanie slovenských výrobkov považovala za diskrimináciu potravín z iných krajín jej spoločného otvoreného trhu. Štátny tajomník MP Marián Radošovský na prezentácii uvedenej akcie uviedol, že obdobné aktivity sa mohli rozbiehať už skôr. Zároveň však priznáva, že jeho rezort finančne nepodporuje ani túto rozbehnutú akciu. Budúcnosť by už mala byť podľa neho iná a MP danú oblasť podporí tak morálne, ako aj zdrojmi zo štátneho rozpočtu. "Po vstupe do EÚ bude možné predostrieť spotrebiteľovi už len neutrálnu značku, ktorá neinformuje o tom, že je to vyslovene slovenský výrobok ale, že to je výrobok, ktorý má svoju kvalitu a jeho producenti sú pod kontrolou inštitúcii," uviedol Radošovský.
Ukončenie rozbehnutej aktivity ešte pred 1. májom potvrdil aj Oravec. "Toto považujeme len za naštartovanie širšej podpory odbytu domácich výrobkov a potom budeme spoločne hľadať ďalšie riešenia tak, aby sme sa nedostali na panel," upozorňuje na možné postihy EÚ Oravec. Podľa Oravca bude teraz rozbehnutá akcia spočívať v umiestňovaní letákov s vyššie spomenutým heslom v obchodnej sieti, po regiónoch sú pripravené aj propagačné podujatia a organizátori chcú využívať aj regionálnu tlač či obecné rozhlasy. Veľmi dôležitá je podľa Oravca hlavne účasť obchodnej sféry, nakoľko tá je k zákazníkom najbližšie.
Prvý viceprezident Zväzu obchodu SR Ludvík Posolda zdôraznil, že obchodu ide o zachovanie zamestnanosti v domácich agrárnych i potravinárskych podnikoch, pretože ak budú mať ľudia príjmy, bude mať aj obchod vyššie tržby. K aktivite sa podľa Posoldu okrem Jednoty pripojili aj významné zahraničné reťazce ako Tesco či Delvita a pribudnúť môžu aj ďalší. SPPK naštartovanie spomenutej aktivity stojí podľa Oravca okolo 100 000 Sk. Radošovský pritom organizátorom radí, aby si pre budúci rozvoj týchto činností založili nadáciu, a tak budú môcť využívať 2-% odvoz z dane z príjmu pre mimovládny sektor. Celkový predaj potravín v SR podľa Oravca neklesá, ale markantný je pokles dopytu slabších príjmových skupín. "Ten, kto má viac peňazí, však nevypije viac mlieka, a tak klesá hlavne spotreba základných potravín," upozorňuje Oravec. Predvlani pritom Slováci zo svojich celkových čistých peňažných výdavkov na potraviny dali len 24,2 %, ale v roku 1996 to bolo až takmer 30 %. Naopak, v tomto období výrazne rástol hlavne podiel výdavkov na bývanie a energie, a to z 13 na 16 %.
Riaditeľ Výskumného ústavu potravinárskeho Milan Kováč informoval, že slovenské potraviny sú plne v súlade s prísnymi pravidlami a za posledných 20 rokov sa napríklad podiel testovaných vzoriek s preukázaným nadlimitným obsahom toxických látok znížil z 30 len na 0,5 %. V stravovacích návykoch Slovákov je negatívom to, že jedia priveľa bravčoviny na úkor zdravšej hovädziny. Veľmi sa znížila aj spotreba ovocia či zelenina a zlá je situácia aj v rybích výrobkoch.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.