Korzár logo Korzár

Rozbehla sa propagácia predaja slovenských potravín, ale v EÚ sa to hneď obmedzí

Najsilnejšie organizácie domáceho agrosektora, potravinárskeho priemyslu i obchodu počas posledného dňa uplynulého mesiaca medzi spotrebiteľmi

rozbehli akciu na podporu predaja potravín vyrobených z tuzemských surovín pod heslom "Kupujte potraviny vyrobené na Slovensku! Podporíte našich roľníkov a potravinárov".

Predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Ivan Oravec v tejto súvislosti uviedol, že dlhodobejším cieľom je znížiť predaj dovozových potravín na slovenskom trhu len na 10-% podiel. V súčasnosti zahraniční producenti presahujú svojimi predajmi až 15-% hranicu a u niektorých potravín dokonca až 20-% trhový podiel. Desatinový priestor pre importované potraviny je podľa neho predpokladom udržania zdravej konkurencie. Tak SPPK, ako aj Ministerstvo pôdohospodárstva (MP) SR tvrdia, že plnenie prísnych hygienických noriem únie v domácom agropotravinárskom sektore je síce na vysokej úrovni, ale problémy sú s marketingom a propagáciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rozbehnutú aktivitu na prebudenie spotrebiteľského lokálpatriotizmu však budú môcť organizátori rozvíjať len do májového vstupu krajiny do Európskej únie (EÚ), nakoľko tá by vyslovené propagovanie slovenských výrobkov považovala za diskrimináciu potravín z iných krajín jej spoločného otvoreného trhu. Štátny tajomník MP Marián Radošovský na prezentácii uvedenej akcie uviedol, že obdobné aktivity sa mohli rozbiehať už skôr. Zároveň však priznáva, že jeho rezort finančne nepodporuje ani túto rozbehnutú akciu. Budúcnosť by už mala byť podľa neho iná a MP danú oblasť podporí tak morálne, ako aj zdrojmi zo štátneho rozpočtu. "Po vstupe do EÚ bude možné predostrieť spotrebiteľovi už len neutrálnu značku, ktorá neinformuje o tom, že je to vyslovene slovenský výrobok ale, že to je výrobok, ktorý má svoju kvalitu a jeho producenti sú pod kontrolou inštitúcii," uviedol Radošovský.

SkryťVypnúť reklamu

Ukončenie rozbehnutej aktivity ešte pred 1. májom potvrdil aj Oravec. "Toto považujeme len za naštartovanie širšej podpory odbytu domácich výrobkov a potom budeme spoločne hľadať ďalšie riešenia tak, aby sme sa nedostali na panel," upozorňuje na možné postihy EÚ Oravec. Podľa Oravca bude teraz rozbehnutá akcia spočívať v umiestňovaní letákov s vyššie spomenutým heslom v obchodnej sieti, po regiónoch sú pripravené aj propagačné podujatia a organizátori chcú využívať aj regionálnu tlač či obecné rozhlasy. Veľmi dôležitá je podľa Oravca hlavne účasť obchodnej sféry, nakoľko tá je k zákazníkom najbližšie.

Prvý viceprezident Zväzu obchodu SR Ludvík Posolda zdôraznil, že obchodu ide o zachovanie zamestnanosti v domácich agrárnych i potravinárskych podnikoch, pretože ak budú mať ľudia príjmy, bude mať aj obchod vyššie tržby. K aktivite sa podľa Posoldu okrem Jednoty pripojili aj významné zahraničné reťazce ako Tesco či Delvita a pribudnúť môžu aj ďalší. SPPK naštartovanie spomenutej aktivity stojí podľa Oravca okolo 100 000 Sk. Radošovský pritom organizátorom radí, aby si pre budúci rozvoj týchto činností založili nadáciu, a tak budú môcť využívať 2-% odvoz z dane z príjmu pre mimovládny sektor. Celkový predaj potravín v SR podľa Oravca neklesá, ale markantný je pokles dopytu slabších príjmových skupín. "Ten, kto má viac peňazí, však nevypije viac mlieka, a tak klesá hlavne spotreba základných potravín," upozorňuje Oravec. Predvlani pritom Slováci zo svojich celkových čistých peňažných výdavkov na potraviny dali len 24,2 %, ale v roku 1996 to bolo až takmer 30 %. Naopak, v tomto období výrazne rástol hlavne podiel výdavkov na bývanie a energie, a to z 13 na 16 %.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ Výskumného ústavu potravinárskeho Milan Kováč informoval, že slovenské potraviny sú plne v súlade s prísnymi pravidlami a za posledných 20 rokov sa napríklad podiel testovaných vzoriek s preukázaným nadlimitným obsahom toxických látok znížil z 30 len na 0,5 %. V stravovacích návykoch Slovákov je negatívom to, že jedia priveľa bravčoviny na úkor zdravšej hovädziny. Veľmi sa znížila aj spotreba ovocia či zelenina a zlá je situácia aj v rybích výrobkoch.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 62 551
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 146
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 712
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 796
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 982
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 153
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 86 675
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 134
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 503
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 822
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 246
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 878
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 239
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 86 675
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 134
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 503
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 822
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 246
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 878
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 239
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu