Korzár logo Korzár
Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme si Fiat Idea

Talianskej firme Fiat, ktorá sa dlho topila v problémoch, sa opäť začína dariť. Táto firma si totiž uvedomila, že každý má robiť to, čo najlepšie vie

- no a Fiat už presvedčil desiatky miliónov motoristov, že jeho doménou je výroba malých, relatívne pohodlných, svojským štýlom sa vyznačujúcich, úsporných a predsa dynamických vozidiel, plných vtipných detailov a inovatívnych konštrukčných riešení. Do takejto kategórie patria modely Punto, Panda i nový kompaktný van Idea, ktorý sme si mali možnosť vyskúšať.

Výrobca tvrdí, že názov Idea možno považovať aj za akronym, ktorého každé písmeno vyjadruje istú kvalitu alebo vlastnosť nového vozidla : písmeno "i" znamená inteligencia, písmeno "d" dizajn, písmeno "e" emócie a písmeno "a" architektúru. Model Idea, ktorý v lige kompaktných vanov "hrá" proti takým vozidlám, akými sú napríklad Opel Meriva, Ford Fusion, Toyota Yaris Verso či Honda Jazz, nie je však úplne novým automobilom. Idea je postavená na podvozkovej plošine modelu Punto, obidva modely však majú len približne 15 % rovnakých dielov. Pomerne vysoká karoséria vozidla sa vyznačuje jednoduchými, hladkými líniami, krátkymi prevismi vpredu a vzadu a veľkými zasklenými plochami. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 508 mm (to je o 208 mm viac ako je rázvor Pandy) a je dlhé 3 930 mm, široké 1 698 mm a vysoké 1 660 mm. Predné kolesá sú vedené vzperami McPherson, vzadu je kľuková náprava s torzne namáhaným priečnikom. Na pohon vozidla sú k dispozícii štyri štvorvalcové pohonné jednotky, k nám sa však dodáva Idea len s tromi veľmi modernými motormi, z toho dva sú turbodieselové. Zážihový motor zdvihového objemu 1 368 cm3 je najnovším a najvýkonnejším členom rodiny motorov s označením Fire a je vystrojený celkovo 16 ventilmi a dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave. Maximálny výkon tohto motora je 70 kW, maximálny krútiaci moment je 128 Nm. Fiat Idea, poháňaný týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,5 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h. Turbodieselové motory majú doplnkové označenie Multijet. Čo znamená slovo multijet? Predpona multi naznačuje viacnásobnosť, slovo jet znamená prúd. Výraz multijet teda vlastne opisuje to, že u tohto motora dochádza k viacnásobnému vstreknutiu "prúdu" paliva do valca. Nové injektory umožnili skrátiť interval medzi dvomi vstreknutiami na 150 mikrosekúnd, pričom minimálne množstvo vstreknutého paliva je teraz menej ako jeden kubický milimeter. Riadiaca jednotka riadi počet vstrekov a množstvo vstreknutého paliva na základe vyhodnotenia rôznych údajov. V jednom cykle môže dôjsť až k piatim vstreknutiam paliva, čo v každom režime zabezpečuje veľmi mäkký chod motora. Slabším z dvoch turbodieselových motorov je 1,3-litrový motor so štyrmi ventilmi na valec a dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov, ktorý je najmenším v súčasnosti vyrábaným vznetovým motorom, vystrojeným systémom priameho vstrekovania common rail. Hmotnosť tohto motora aj s príslušenstvom je len 130 kg. Motor má maximálny výkon 51 kW pri 4 000 ot/min a maximálnu hodnotu krútiaceho momentu (180 Nm) dosahuje motor už pri 1 750 ot/min. Motor je koncipovaný tak, aby jeho životnosť bola 250 000 kilometrov (namiesto obvyklých 150 000 km), pričom počas celej doby životnosti sa nepredpokladá žiadna údržba mechanických komponentov (ani inak obvyklá výmena ozubeného remeňa pri 80 000 km). Spotreba tohto motora v normovanom mestskom cykle je 6,2 l/100 km, mimo mesta je priemer len 4,5 l/100 km, celková normovaná spotreba je 5,1 l/100 km. Idea, vystrojená týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 15,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 159 km/h. Ďalším motorom typu multijet je 1,9-litrový motor, odvodený od známeho motora 1.9 JTD.. Tento motor má maximálny výkon 74 kW pri 4 000 ot/min a jeho maximálny krútiaci moment je 260 Nm. Týmto motorom poháňaný van zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,5 s dosiahne maximálnu rýchlosť 179 km/h. Celková priemerná normovaná spotreba tohto motora je 5,5 l/100 km. Brzdová sústava má vpredu ventilované kotúčové, vzadu bubnové brzdy, a je štandardne vystrojená antiblokovacím systémom. Vozidlo je vystrojené elektrickým posilňovačom riadenia, ktorého posilňovací účinok klesá s rýchlosťou jazdy. Novinkou je, že tento posilňovač má dve voliteľné charakteristiky. Prvá, s nižším posilňovacím účinkom, zabezpečuje vodičovi pocit bezprostrednejšieho kontaktu s vozovkou a je vhodnejšia pre jazdu vyššou rýchlosťou na voľnej ceste alebo diaľnici. Stlačením tlačidla "city" sa iniciuje druhý režim, vyznačujúci sa vyšším posilňovacím účinkom a vhodnejší pre jazdu v meste a pre parkovacie manévre. Oba režimy však ma

Konštruktéri Idey si dali záležať na tom, aby interiér vozidla bol útulný, svetlý, praktický a variabilne využiteľný. Prístroje sú umiestnené v strede prístrojového panela (je to nezvyklé, ale vodič si na to ľahko zvykne), čo umožnilo umiestniť na obe strany panelu odkladacie skrinky. Odkladacie poličky sú aj pod prístrojovým panelom. Radiaca páka nie je umiestnená na podlahe, ale v strednej časti prístrojovej dosky. Menšie či väčšie odkladacie priestory sú na strope, medzi prednými sedadlami a v dverách. Pretože sedadlá sú umiestnené relatívne vysoko, do vozidla sa pohodlne nastupuje. Operadlá predných sedadiel možno sklopiť a vytvoriť z nich stolíky. K variabilite vnútorného priestoru prispievajú pozdĺžne (v rozsahu 140 mm) posuvné zadné sedadlá. Posúvaním zadných sedadiel sa dá objem batožinového priestoru meniť v rozsahu od 320 do 412 litrov. Preklopením zadných sedadiel dopredu sa tento priestor zväčší na 1 420 litrov (pri naložení až po strechu). Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aj stabilizačným systémom (ESP), ktorého doplnkovou funkciou je tzv. hill holder, ktorý uľahčuje pohýňanie sa na svahu. Vozidlá sú sériovo vystrojené elektronickým znehybňovačom Fiat CODE, ktorý mení prístupový kód po každom naštartovaní motora. Idea môže byť vystrojená aj bočnými a okennými airbagmi, tempomatom, snímačom dažďa, systémom automatického zapínania reflektorov a ultrazvukovou parkovacou pomôckou. Pri zaparkovaní na slabo osvetlených miestach prispeje k pocitu bezpečnosti funkcia oneskoreného vypínania svetlometov (pre túto funkciu sa zaužíval anglický názov "follow me home", teda nasleduj ma domov).

Na košických (zväčša rozbitých) uliciach i na cestách v okolí Košíc sme mali možnosť vyskúšať si Ideu, poháňanú 1,3-litrovým turbodieselovým motorom. Tento motor ako keby bol "ušitý" pre toto vozidlo. Ocenili sme vysokú pružnosť motora, jeho záber už z pomerne nízkych otáčok, nízku hlučnosť a malú spotrebu. Pri relaxačnom "vození sa" mimo mesta ukazovateľ palubný počítač okamžitú spotrebu len niečo okolo 4 l/100 km. Idea má bezproblémové jazdné vlastnosti a (ako je to dnes zvykom) trochu tvrdšie pruženie. Posilňovač v režime City (mesto) umožňuje snáď až príliš ľahké "krútenie" volantom. Mohutné predné stĺpiky prispievajú k vysokej miere pasívnej bezpečnosti, i keď trochu "zacláňajú" vo výhľade. Vodič ale sedí vysoko a má dobrý prehľad o situácii okolo vozidla. Fiat Idea je vonkajšími rozmermi malé vozidlo, ktorého "veľkosť" spočíva v jeho všestrannej využiteľnosti, hospodárnosti a dobrých jazdných vlastnostiach.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  4. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  5. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  8. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  9. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  10. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  2. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  6. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  7. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  8. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  9. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 049
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 257
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 336
  4. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 5 472
  5. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 641
  6. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 637
  7. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 3 578
  8. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 3 368
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 258
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 809

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Dobrý deň...
  2. Filip Balint : Cesta do Holandska
  3. Igor Lichý: Quo vadis CE ZA AR?
  4. Rudolfa Vallová: O čom je Hegerova komunikácia
  5. Richard Dubovický: Pomôže slobodným matkám v Prešove nový mestský podnik?
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája Gašpara a expriateľku Mikulca?
  7. Martin Pilnik: Odpovede pre očkovaných o fungovaní imunity a prečo o očkovaných vieme všetko a "o prekonaných" veľké nič
  8. Miroslav Makyta: Boris Kollár ako trójsky kôň opozície
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 717
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 957
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 442
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 9 077
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 685
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 645
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 109
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 829
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Špeciálnu komisiu rozpustil Heger ešte 8. októbra.


a 1 ďalší 5 h

Zabudnite na posledných 30 rokov vývoja na poli postavenia žien v spoločnosti. RTVS hrdo forsíruje sexizmus blonďavého soc-idola.


Za nadmernými úmrtiami počas pandémie sú aj odklady plánovaných operácií v slovenských nemocniciach.

Pandémia zhoršila liečbu mnohých ľudí.


21 h

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Dobrý deň...
  2. Filip Balint : Cesta do Holandska
  3. Igor Lichý: Quo vadis CE ZA AR?
  4. Rudolfa Vallová: O čom je Hegerova komunikácia
  5. Richard Dubovický: Pomôže slobodným matkám v Prešove nový mestský podnik?
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája Gašpara a expriateľku Mikulca?
  7. Martin Pilnik: Odpovede pre očkovaných o fungovaní imunity a prečo o očkovaných vieme všetko a "o prekonaných" veľké nič
  8. Miroslav Makyta: Boris Kollár ako trójsky kôň opozície
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 717
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 957
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 442
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 9 077
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 685
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 645
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 109
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 829
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu