stratila svoju aktivitu alebo aj z iných dôvodov. Vypne to aj u mladých ľudí.
Proces pamäti sa skladá z 3 hlavných zložiek. Prvou je vštiepivosť, ktorá zahrňuje pohotovosť a schopnosť prijímať a uchovať nové vnemy a zážitky. Hovoríme o ich zapamätaní. Druhou je retencia, alebo schopnosť podržať si vštepené zážitky počas dlhého časového úseku. Pre starobu je príznačná staropamäť, čiže dobre uchovávanie starých zážitkov a zlá novopamäť, čiže podržanie nových, čerstvých zážitkov. Treťou zložkou je spomínanie pri ktorom rozlišujeme reprodukciu a znovupoznanie. Je známe, že čas zoslabuje spomienky. Proces zoslabovania obsahu pamäti sa nazýva zabúdanie. Zabúdanie sa dnes vysvetľuje dvojako:
- buď ako výsledok zhoršenia stopy pamäti,
- alebo ako dôsledok navrstvovania, ktoré pôsobí ako rušivý faktor.
Podľa prvej teórie sa stopy pamäti časom zmažú tak ako stopy v piesku vlnami. Podľa druhej spomienky vyblednú a môžu sa aj stratiť, pretože sú zatlačené novými dojmami. Ide o prirodzený proces, lebo ak by zabúdanie nezmazalo prebytočné a dvojité spomienky, v našich hlavách by vznikol poriadny chaos.
Ak ide o trvalé zhoršenie pamäti, môže to mať nasledujúce príčiny:
- poruchy, ktoré sú spojené s nedostatočnou pozornosťou alebo koncentráciou, ľahkého odpútania alebo zlej motivácie,
- poruchy, ktoré vyplývajú zo strachu alebo ubitosti (depresie),
- poruchy podmienené procesom starnutia, ktorý so sebou prináša prerušený výkon pamäti,
- poruchy, ktoré vznikli organickým defektom v mozgu.
Zvlášť nepríjemné je to pre študentov pri zabúdaní učebnej látky. Ukazuje sa, že po 24 hodinách zabudnutie redukuje obsah dobre naučenej kapitoly približne na štvrtinu. Jediná záchrana je v opakovaní. Treba sa vrátiť k tej kapitole, znovu ju prečítať a spamäti opakovať. Len tak možno stratu pamäti redukovať na minimum. Treba však vedieť organizovať aj proces opakovania, napríklad takto: 20 - 30 minút študovať, 5 minút prestávka, potom rýchle opakovanie naučenej látky. O hodinu neskôr alebo koncom dňa by malo nastúpiť druhé opakovanie.
Jedna z učebných metód predpokladá dodržiavanie štyroch bodov:
1. Látku si prečítať a urobiť si všeobecný prehľad.
2. Sformulovať si k téme otázky na povzbudenie vlastného záujmu.
3. Látku pozorne prečítať a prepracovať.
4. Látku si po kapitolách opakovať.
Cesta k lepšej pamäti je spojená s rešpektovaním jej zákonitostí a jej lepšej organizácii. Preto pamätajme na pamäť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.