televíznych a iných signálov. O zaparkovaní hovoríme preto, lebo obežná doba družice, umiestnenej na geostacionárnej dráhe, je presne 24 hodín, takže družica akoby stála nad jedným miestom na zemskom povrchu. Takéto družice sú veľmi drahé a ich životnosť je obvykle obmedzená množstvom paliva, ktoré je na palube družice a ktoré slúži na občasné korekcie jej dráhy. Po spotrebovaní celého množstva paliva sa z takejto družice stáva vesmírny šrot, i keď po technickej stránke je úplne v poriadku a mohla by slúžiť ďalej. So zaujímavým návrhom na predĺženie životnosti telekomunikačných družíc prišla medzinárodná spoločnosť Orbital Recovery Ltd., ktorej hlavné sídlo je v Londýne. Táto spoločnosť vyvíja čosi ako vesmírny remorkér, ktorý sa spojí s telekomunikačnou družicou a umožní jej ďalšie manévrovanie. Tým sa životnosť družice predĺži o niekoľko rokov. Vesmírny remorkér dostal názov ConeXpress ORS a s jeho výrobou by sa malo začať už v septembri tohto roka. Vývoj tohto zaujímavého záchranného kozmického systémy financujú nie len súkromné firmy, ale aj európska vesmírna agentúra ESA. Na vývoji, ktorý koordinuje holandská firma Dutch Space, sa podieľa niekoľko firiem, medzi nimi aj firmy Arianespace (výrobca vesmírnych nosičov Ariane), Kayser-Threde a Nemecká vesmírna agentúra. Vesmírny remorkér ConeXpress je navrhnutý tak, aby sa mohol bez problémov spojiť so všetkými telekomunikačnými družicami, ktoré sú v súčasnosti na obežnej dráhe, ale aj so všetkými navrhovanými družicami. Do vesmíru bude ConeXpress vynesený nosičom Ariane 5.
Firma Orbital Recovery rokuje v súčasnosti s niekoľkými operátormi telekomunikačných družíc o možnostiach uplatnenia systému ConeXpress. Predpokladá sa, že vesmírny remorkér by mohol po prvý raz vdýchnuť nový život vyhasínajúcemu telekomunikačnému satelitu niekedy v roku 2007.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.