zbierali body zasa posádky majstrovstiev sveta značiek na štvrtom tohtoročnom podniku Rely Nový Zéland. V nečakane dramatickej súťaži zviedli nádherný súboj posádky značky Peugeot s úradujúcim majstrom sveta, Petterom Solbergom na Subaru. Po niekoľkonásobnom zlome vo vedení bol napokon úspešnejší nórsky pretekár, ktorý sa po zisku desiatich bodov znova zaradil medzi horúcich favoritov na majstrovský titul.
Súťaž na Novom Zélande začínala, po niekoľkoročnej prestávke, znova super-špeciálom na predmestí Auklandu už vo štvrtok. O dve rýchlostné vložky sa pred úctyhodnou diváckou kulisou podelili Estónec Markko Märtin a Petter Solberg. Rozdiely však boli minimálne a vedúce miesto Solberga pred piatkovým ostrým štartom veľkú výhodu neposkytovalo. Po nie najvydarenejšom úvode sezóny sa s vozidlami Peugeot 307 veľmi nepočítalo a tak bolo malým prekvapením, že práve Grönholm a Rovänpera zviedli so Solbergom napínavý súboj už v priebehu prvej etapy. Na treťom až piatom úseku sa o vedenie preťahovali Grönholm so Solbergom, pričom mierne navrch mal stále Nór. Po päťke sa do vedenie konečne dostal Fín, ktorý to však na nasledujúcom meranom úseku (šestke) prepálil a havaroval. Diváci mu okamžite prišli na pomoc a vrátili jeho tristo sedmičku na kolesá, no takmer minútová strata ho na nejaký čas odsunula z hry o víťazstvo. V danej situácii ho však dokonale zastúpil tímový kolega a krajan, Harri Rovänpera, ktorý bol najrýchlejší na šiestom i siedmom meranom úseku a nečakane (hoci iba o jedinú sekundu) sa ujal vedenia! Piatok, podobne ako deň predtým, uzatvárali dva super-špeciály Manukau. Prvý znova vyhral Solberg a pretože Rovänpera za ním zaostal až o 4,4 sek., ujal sa Nór znova vedenia. Druhý špeciál vyhral Francois Duval na novom Forde Focus WRC04, no to už na poradí prvej etapy veľa nemenilo. Viedol Solberg o 5 sek. pred Rovänperom a Grönholmom, ktorý strácal 31 sek. Na ďalších miestach boli Märtin (tiež 31), Loeb (48), Duval (54), Sainz (63) a Hirvonen (85). Ak sa lepšie prizrieme, tak zbadáme prakticky všetky posádky štyroch najlepších tohtoročných tímov. Jedine stagnujúci tím Mitsubishi nemal v hre už ani jedno auto, keď obaja jeho pretekári (Pannizi aj Sohlberg) odstúpili ešte na druhej ereske kvôli problémom s elektronikou.
Po piatkovom kotrmelci a následnej strate sa Marcus Gronholm rozhodol zatiahnuť zvyšok závodu a vrátiť sa do vedenia. V sobotu bol najrýchlejší hneď na desiatke i jedenástke, ku ktorým onedlho pridal najrýchlejší čas aj na štrnástom a pätnástom meranom úseku. Petter Solberg však situáciu pozorne kontroloval a počas celej druhej etapy si udržal vedenie. Nažhavenému Grönholmovi naviac zhasol motor na štarte dvanástej rýchlostnej skúšky a sám sa pripravil o ďalšie cenné sekundy. Sobotňajší výsledok teda napovedal v prospech Solberga, ktorý viedol stále o dvadsať sekúnd pred Grönholmom a ďalších päť sekúnd pred Märtinom. Štvrtý bol Rovänpera (45s), piaty stále Loeb (61s) a šiesty Sainz strácajúci už viac ako dve minúty! Rozhodnutie teda malo padnúť v nedeľu. Napätie rástlo a s ním však aj predpoklad na urobenie chyby. Marcus znova vyhral úvodnú eresku (osemnástku) a stiahol na Pettera ďalšie dve sekundy. Už v nasledujúcej vložke mu však Nór kontroval a časový rozdiel sa vrátil na pôvodnú úroveň. Chlieb sa však začal lámať na dvadsiatej rýchlostnej skúške. Najprv vyletel z trate Duval a poškodil riadenie, čo ho z bodovaného siedmeho miesta odsunulo až na koniec druhej desiatky. Po ňom mal problémy s posilňovačom riadenia aj Hirvonen na Subaru, no najdôležitejšou udalosťou eresky bol Solbergov kontakt s kameňom a jeho takmer polminútová strata. To v dobe, keď sa hralo o každú desatinu sekundy schladilo celý tím Subaru a podľa očakávania to znamenalo stratu vedenia. Do čela sa znova vrátil Grönholm (o jedinú sekundu pred Solberga!?), ktorý mal v "dvadsiatke" tiež namále, keď minul jednu odbočku. Tri rýchlostné skúšky pred záverom sa teda situácia ozaj napínala ako struna a čakalo sa, kto prvý urobí chybu. Obaja rivali však jazdili takmer bok po boku a ani po 21. RS sa nič nemenilo. Rozdiel Grönholm Solberg bol 1,9 sek.!!! Rozhodujúci zlom však prišiel v predposlednej rýchlostnej skúške, keď Marcus Gronholm urobil hodiny, stratil asi štvrť minúty a pripravil sa o víťazstvo. Pokus o reparát mu nevyšiel ani po najrýchlejšom čase v záverečnej vložke, pretože Petter Solberg skončil hneď za ním. "Napriek tomu, že som skončil druhý, to bol veľmi dobrý závod. Dôležité pre nás je vedieť, že 307-ka je konečne konkurencieschopná. Je to výsledok tvrdej a poctivej práce celého týmu v ostatných týždňoch. V šampionáte sme teraz už iba dva body za Märtinom, čo je pred ďalším priebehom šampionátu veľmi dobré," povedal v cieli Marcus Gronholm. Nadšenie v cieli, tak ako je jeho zvykom, neskrýval šťastný Petter Solberg: "Boli to neuveriteľné preteky a vlastne celý víkend bol úžasný. Obaja, ja aj Marcus, sme išli na doraz. Raz mal problémy on a potom zasa ja. Som absolútne vyčerpaný, ale skutočne úplne šťastný. Rely je mimoriadny šport a vyhrať v nej je fantastický pocit." Tretí teda skončil mexický víťaz Märtin a až štvrté miesto sa ušlo suverénovi úvodných podnikov šampionátu, Sebastienovi Loebovi. V oboch prípadoch však treba jedným dychom dopovedať, že štartovali s novými modifikovanými modelmi a ich čas ešte len príde. Predĺžený šampionát a nezvyčajná vyrovnanosť štyroch značiek nám sľubuje mimoriadne dramatický priebeh sezóny.
Výsledky: 1. P. Solberg/Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2004 4:02:29,5, 2. Grönholm/Rautiainen (FIN) Peugeot 307 WRC + 5,9, 3. Märtin/Park (EE/GB) Ford Focus WRC04 + 25,6, 4. Loeb/Elena (MC/F) Citroën Xsara WRC2004 + 1:05,2, 5. Rovanpera/Pietilainen (FIN) Peugeot 307 WRC + 2:23,7, 6. Sainz/Marti (E) Citroën Xsara WRC2004 + 3:08,9, 7. Hirvonen/Lehtinen (FIN) Subaru Impreza WRC 2004 + 5:42,5, 8. Carlsson/Andersson (SWE) Peugeot 206 WRC + 13:23,8, ...10. (víťaz skupiny PCWRC) Stohl/Minor (A) Mitsubishi Lancer Evo.VII + 16:23,8. (Víťazi RS : Loëb 16, 20, Grönholm 3, 5, 10, 11, 14, 15, 18, 21, 23, Solberg 2, 4, 8, 17, 19, 22, Märtin 1, 12, 13, Duval 9, Rovanpera 6, 7. Viedli: RS 1 Märtin, RS 2 - 4 Solberg, RS 5 Grönholm, RS 6 Solberg, RS 7 Rovänpera, RS 8 - 19 Solberg, RS 20 - 21 Grönholm, RS 22 - 23 Solberg).
Priebežné poradie MS po štyroch súťažiach: 1. Märtin 26 bodov, 2. Loeb 25, 3. Grönholm 24, 4. P. Solberg 23, 5. Duval 14, 6. Sainz 14, 7. Hirvonen 6, 8. Tuohino 5, 9. Loix, Panizzi a Rovanpera po 4, 12. H. Solberg 3, 13. Valimaki a Carlsson po 2, 15. Burri 1. Značky: 1. Ford 47 bodov, 2. Citroen 38, 3. Peugeot 33, 4. Subaru 31, 5. Mitsubishi 5.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.