tohtoročných maturantov povinnosť, ktorej sa nevenovali až v takej miere ako nadchádzajúcim maturitám, ale pre súčasných tretiakov, ktorých táto skúška ešte len čaká, sa stali symbolom hrôzy. Nečudo, veď aj súčasní maturanti si na nej takpovediac vylámali zuby...
Študenti si mali možnosť vybrať z dvoch úrovní, vyššej a nižšej. Konečný výber bol na študentovi, keďže v budúcnosti sa ráta s akceptovaním tejto formy maturít aj pre vysoké školy, ako to platí v zahraničí. A teda študent, ktorý úspešne zmaturuje po každej stránke, by mal mať zabezpečený postup na školu vysokú, podľa zvoleného oboru a maturitných predmetov. Ale to je zatiaľ len hudbou budúcnosti. A tak by si tohtoroční maturanti vlastne mohli zagratulovať, že sa stali len pokusnými králikmi a tieto zmeny ich nijako výrazne nezasiahli.
Test z každého predmetu pozostával z dvoch častí, internej a externej a test z jazykov dopĺňal test na počúvanie, kde museli v danom časovom limite vyplniť test s kontrolnými otázkami, kde sa prejednával obsah počutého. Študentom boli pridelené dva testy, s rôznymi piktogramami. Na jednom bol krížik a na druhom pero. Podľa daného piktogramu následne študenti dané testy vypĺňali. Tým pádom bola vlastne jedna časť klasickým testom so zadanými možnosťami výberu a v druhej bolo potrebné doplniť istý údaj alebo slovné spojenie. Po absolvovaní prvej časti skúšky mali študenti 30-minútovú prestávku a ďalej pokračovali písaním eseje začlenenej do internej časti, na danú tému, zvolenú podľa úrovní. Pri nižšej úrovni to bola téma 'Môj prvý deň v škole' a pri vyššej, náročnejšej úrovni sa študenti vysporiadavali s témou 'Kiná sa čoskoro stanú vecou minulosti'. Pričom nemali k dispozícii slovníky, ktoré sú bežnou pomôckou pri písaní slohových prác, ba dokonca nesmeli používať papiere na nečistopis.
Testy z matematiky sa úrovňovo odlišovali v prvom rade množstvom zadaných úloh, pričom vyššia forma ich obsahovala viac. Tiež ju tvorila časť s výberom a písomná časť, kde mali žiaci, na veľké protesty o nedostatku času zapisovať okrem správneho výsledku aj postup riešenia. Čas na vypracovanie bol približne rovnaký, ako pri skúškach z jazyka.
Študenti sa riadili prísnymi pravidlami, pri ktorých nesmeli mať zapnuté mobilné telefóny, ba dokonca nesmeli mať na lavici svoje peračníky. Prípustné bolo niečo na pitie alebo jedlo, a medzi zvláštnosť patrí nutná prítomnosť občianskeho preukazu pri každom píšúcom. Na regulérnosť dohliadali administrátori, členovia profesorského zboru, ktorí nesmeli mať aprobáciu na daný predmet, ale študentov museli apoň poznať. Každému študentovi bol pridelený kód pre dodržanie anonymného hodnotenia, ale podpisovali sa na kópie svojich testov, ktoré sú momentálne, pre zabránenie prípadných nezrovnalostí, uložené zapečatené v obálkach príslušných škôl.
Čo sa týka tohtoročného hodnotenia, v propozíciách je zdôraznené, že "generálna skúška 2004 je iba prípravou na maturitnú skúšku v školskom roku 2004/2005 a nemá žiadny vplyv na výsledok žiaka na riadnej maturitnej skúške, v školskom roku 2003/2004." Okrem toho, oficiálne výsledky by mali byť pre školy k dispozícii 17. - 19. mája 2004, tým pádom sa nemôžu zarátať do koncoročnej klasifikácie študentov a v rámci trištvrťročného hodnotenia sa výsledky započítavajú, len ak celkovú klasifikáciu ovplyvnia pozitívne. Aspoň by to tak malo byť, lebo profesorské zbory majú tendenciu si tieti fakty vysvetľovať inak. Celkové hodnotenie generálky určite ovplyvnia až budúci rok, i keď aj nasledujúci ročník, bude v istom zmysle skúšobný. Dopad tohtoročných výsledkov na obtiažnosť budúcoročných je zatiaľ otázny, ale fakt, že generálne skúšky 2004 boli 'skúšobné', jednoznačne potešil súčasných maturantov. I keď rozčarovanie nad výsledkami väčšinu pochopiteľne nepotešil.
Lucia (GMRŠ): "Veľmi sa mi nepáčilo, ako boli položené otázky, pripadalo mi to, ako keby boli naschvál položené tak, aby sme im nerozumeli. A okrem toho na matematiku bolo málo času. Aj som ju napísala veľmi zle a bola som z toho rozčarovaná. Na druhej strane som si uvedomila, že nielen ja jediná mám taký zlý výsledok, ale úplne všetci. Chalan, ktorý mal z našej školy najviac bodov nedosiahol ani polovicu maximálneho počtu. A to už je vizitka školy. Lenže prijímačky budem robiť ja a štyri roky sa nedajú dohnať len tak. Jednoducho povedané, po generálke som mala dva dni depresiu a uvedomila som si, že mám pred sebou naozaj ťažké obdobie - aj vinou mojej školy"
Martin (gymnázium Poštová): "Z angličtiny som robil A -čko, čiže tú ťažšiu úroveň a dalo sa to zvládnuť úplne v pohode. Okrem toho som z anglickej triedy. Ľudia, ktorí robili nemčinu to vraj mali ťažšie. Z matiky som robil naopak ľahšiu úroveň a tiež nemám pocit, že by to bolo nejako extra ťažké. Ak by sme sa na to pripravovali tak poctivo, ako na maturu, zvládli by sme to. Ja som sa pripravoval len tak pozvoľna. Okrem toho to bolo, čo sa týka organizačnej stránky zvládnuté veľmi dobre, mám z toho dobrý pocit."
Miroslava (Športové gymnázium): "Bolo to dosť ťažké. Písala som generálku z nemčiny a prekvapili ma otázkym ktoré tam boli, lebo niektoré veci sme ani nebrali. Aj spolužiaci, ktorí písali matiku sa sťažovali, že bola veľmi ťažká. Myslím, že sa na to ani nedalo pripravovať, lebo sme nevedeli, čo konkrétne tam bude. A najviac ma mrzí, že nám povedali, že nám známku, ktorú z toho dostaneme, budú pripočítavať ku konečnej známke."
Ján (G.T.Akvinského): "Z mojej pozície je to ťažké, lebo teraz sa ešte nevie, ako to bude vyzerať budúci rok. Povedali nám, že sa to bude rátať, ale to bolo asi iba strašenie. Potom nám povedali, že to bude záležať od výsledku, ale že zohľadnenie bude záležeť od učiteľa. Že to môžu zohľadniť aj pri maturite. Z angličtiny mám dobrý pocit, boli ľahšie ako monitory, i keď si mylím, že úroveň monitorov stále klesá, lebo na začiatku bola latka veľmi vysoko a teraz klesá. Matika bola neuveriteľne ťažká a nemčina tiež. Ja som len zvedavý, ako budú generálky vyzerať budúci rok. Či to bude ako s monitormi."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.