Korzár logo Korzár

Moderná električka v Caen má len jednu "koľajnicu"

Mesto Caen, ležiace vo francúzskej Normandii, má s Košicami spoločné (aspoň) dve veci žije v ňom okolo štvrť milióna ľudí a jazdia v ňom električky.

Pokiaľ ide o električky, sú však medzi Košicami a Caen dva veľké rozdiely. Prvý rozdiel spočíva v tom, že v Košiciach začali prvé nákladné električky premávať už v roku 1913 a osobné v roku 1914, zatiaľ čo električková doprava v Caen sa datuje len od novembra 2002. Druhý rozdiel je v tom, že košické električky jazdia na dvoch koľajach, zatiaľ čo električková trať v Caen vystačí s jednou "koľajnicou". Prečo ale dávame slovo koľaj do úvodzoviek? No, pretože to je aj nie je koľajnica. Električky v Caen totiž nejazdia po klasických dvoch koľajniciach, ale sú vystrojené kolesami s gumenými obručami a jazdia po bežnej ceste. V strede jazdného pruhu, vyhradeného pre električky, je však predsa len čosi ako koľajnica, ktorá má dve funkcie. Do tejto koľajnice zasahuje vodiaca tyč, ktorá súpravu vedie po stanovenej trase a ktorá slúži aj ako zemniaca spojka. Prostredníctvom tejto tyče sa do koľajnice (teda do zeme) uzatvára prúdový obvod (v bežnej električke sa obvod uzatvára cez kovové kolesá do koľajníc). Dalo by sa povedať, že unikátny prostriedok mestskej hromadnej dopravy v Caen je akousi kombináciou trolejbusu a električky. Veľkou výhodou inovatívnej električkovej trate je to, že jej výstavba je oveľa lacnejšia ako výstavba klasickej električkovej trate. Náklady na stavbu trate v Caen boli 15 miliónov eur na jeden kilometer, zatiaľ čo náklady na klasickú trať by dosahovali až 20 miliónov eur na 1 km. Trať v Caen má celkovú dĺžku 15,7 km a je na nej 34 zastávok. Na trati jazdia súpravy, vyrobené kanadskou firmou Bombardier. Trojčlánkové súpravy majú dĺžku 24,5 metra, šírku 2,5 m a výšku 3,2 m. Hmotnosť súpravy je 25,5 tony. Súprava dosahuje maximálnu rýchlosť 70 km/h a môže prekonávať stúpanie až 13 % (gradient 1:8). Na pohon súpravy slúži trakčný elektromotor Alstom s maximálnym výkonom 300 kW. Súprava je vystrojená aj pomocným dieselovým motorom výkonu 200 kW, ktorý umožňuje jazdu aj mimo koľajovej trate. V každej súprave je 154 miest na sedenie a 41 miest na státie. Pohyblivá plošina šírky 90 cm umožní, aby sa do súpravy bez problémov dostali aj cestujúci, pripútaní na invalidný vozík. Súprava má riadiace stanovište len na jednom konci, čo umožnilo zvýšiť počet cestujúcich. Električky v Caen premávajú na dvoch linkách, označených A a B, ktoré spájajú sever resp. severovýchod mesta s juhom resp. juhozápadom mesta. Jazda z jednej koncovej stanice do druhej trvá 30 minút, cesta z koncových staníc do centra trvá približne 15 minút. Priemerná rýchlosť jazdy je 20 km/h, čo je o približne o 30 % viac ako je priemerná rýchlosť autobusovej dopravy. Pretože súpravy jazdia na gumených obručiach, je cestovanie v nich veľmi príjemné. Možno takéto moderné električky budú raz premávať aj v niektorom slovenskom meste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 628
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 703
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 810
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 964
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 89 228
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 102
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 222
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 89 228
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 102
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 222
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu