Pokiaľ ide o električky, sú však medzi Košicami a Caen dva veľké rozdiely. Prvý rozdiel spočíva v tom, že v Košiciach začali prvé nákladné električky premávať už v roku 1913 a osobné v roku 1914, zatiaľ čo električková doprava v Caen sa datuje len od novembra 2002. Druhý rozdiel je v tom, že košické električky jazdia na dvoch koľajach, zatiaľ čo električková trať v Caen vystačí s jednou "koľajnicou". Prečo ale dávame slovo koľaj do úvodzoviek? No, pretože to je aj nie je koľajnica. Električky v Caen totiž nejazdia po klasických dvoch koľajniciach, ale sú vystrojené kolesami s gumenými obručami a jazdia po bežnej ceste. V strede jazdného pruhu, vyhradeného pre električky, je však predsa len čosi ako koľajnica, ktorá má dve funkcie. Do tejto koľajnice zasahuje vodiaca tyč, ktorá súpravu vedie po stanovenej trase a ktorá slúži aj ako zemniaca spojka. Prostredníctvom tejto tyče sa do koľajnice (teda do zeme) uzatvára prúdový obvod (v bežnej električke sa obvod uzatvára cez kovové kolesá do koľajníc). Dalo by sa povedať, že unikátny prostriedok mestskej hromadnej dopravy v Caen je akousi kombináciou trolejbusu a električky. Veľkou výhodou inovatívnej električkovej trate je to, že jej výstavba je oveľa lacnejšia ako výstavba klasickej električkovej trate. Náklady na stavbu trate v Caen boli 15 miliónov eur na jeden kilometer, zatiaľ čo náklady na klasickú trať by dosahovali až 20 miliónov eur na 1 km. Trať v Caen má celkovú dĺžku 15,7 km a je na nej 34 zastávok. Na trati jazdia súpravy, vyrobené kanadskou firmou Bombardier. Trojčlánkové súpravy majú dĺžku 24,5 metra, šírku 2,5 m a výšku 3,2 m. Hmotnosť súpravy je 25,5 tony. Súprava dosahuje maximálnu rýchlosť 70 km/h a môže prekonávať stúpanie až 13 % (gradient 1:8). Na pohon súpravy slúži trakčný elektromotor Alstom s maximálnym výkonom 300 kW. Súprava je vystrojená aj pomocným dieselovým motorom výkonu 200 kW, ktorý umožňuje jazdu aj mimo koľajovej trate. V každej súprave je 154 miest na sedenie a 41 miest na státie. Pohyblivá plošina šírky 90 cm umožní, aby sa do súpravy bez problémov dostali aj cestujúci, pripútaní na invalidný vozík. Súprava má riadiace stanovište len na jednom konci, čo umožnilo zvýšiť počet cestujúcich. Električky v Caen premávajú na dvoch linkách, označených A a B, ktoré spájajú sever resp. severovýchod mesta s juhom resp. juhozápadom mesta. Jazda z jednej koncovej stanice do druhej trvá 30 minút, cesta z koncových staníc do centra trvá približne 15 minút. Priemerná rýchlosť jazdy je 20 km/h, čo je o približne o 30 % viac ako je priemerná rýchlosť autobusovej dopravy. Pretože súpravy jazdia na gumených obručiach, je cestovanie v nich veľmi príjemné. Možno takéto moderné električky budú raz premávať aj v niektorom slovenskom meste.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.