Korzár logo Korzár
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Moderná električka v Caen má len jednu "koľajnicu"

Mesto Caen, ležiace vo francúzskej Normandii, má s Košicami spoločné (aspoň) dve veci žije v ňom okolo štvrť milióna ľudí a jazdia v ňom električky.

Pokiaľ ide o električky, sú však medzi Košicami a Caen dva veľké rozdiely. Prvý rozdiel spočíva v tom, že v Košiciach začali prvé nákladné električky premávať už v roku 1913 a osobné v roku 1914, zatiaľ čo električková doprava v Caen sa datuje len od novembra 2002. Druhý rozdiel je v tom, že košické električky jazdia na dvoch koľajach, zatiaľ čo električková trať v Caen vystačí s jednou "koľajnicou". Prečo ale dávame slovo koľaj do úvodzoviek? No, pretože to je aj nie je koľajnica. Električky v Caen totiž nejazdia po klasických dvoch koľajniciach, ale sú vystrojené kolesami s gumenými obručami a jazdia po bežnej ceste. V strede jazdného pruhu, vyhradeného pre električky, je však predsa len čosi ako koľajnica, ktorá má dve funkcie. Do tejto koľajnice zasahuje vodiaca tyč, ktorá súpravu vedie po stanovenej trase a ktorá slúži aj ako zemniaca spojka. Prostredníctvom tejto tyče sa do koľajnice (teda do zeme) uzatvára prúdový obvod (v bežnej električke sa obvod uzatvára cez kovové kolesá do koľajníc). Dalo by sa povedať, že unikátny prostriedok mestskej hromadnej dopravy v Caen je akousi kombináciou trolejbusu a električky. Veľkou výhodou inovatívnej električkovej trate je to, že jej výstavba je oveľa lacnejšia ako výstavba klasickej električkovej trate. Náklady na stavbu trate v Caen boli 15 miliónov eur na jeden kilometer, zatiaľ čo náklady na klasickú trať by dosahovali až 20 miliónov eur na 1 km. Trať v Caen má celkovú dĺžku 15,7 km a je na nej 34 zastávok. Na trati jazdia súpravy, vyrobené kanadskou firmou Bombardier. Trojčlánkové súpravy majú dĺžku 24,5 metra, šírku 2,5 m a výšku 3,2 m. Hmotnosť súpravy je 25,5 tony. Súprava dosahuje maximálnu rýchlosť 70 km/h a môže prekonávať stúpanie až 13 % (gradient 1:8). Na pohon súpravy slúži trakčný elektromotor Alstom s maximálnym výkonom 300 kW. Súprava je vystrojená aj pomocným dieselovým motorom výkonu 200 kW, ktorý umožňuje jazdu aj mimo koľajovej trate. V každej súprave je 154 miest na sedenie a 41 miest na státie. Pohyblivá plošina šírky 90 cm umožní, aby sa do súpravy bez problémov dostali aj cestujúci, pripútaní na invalidný vozík. Súprava má riadiace stanovište len na jednom konci, čo umožnilo zvýšiť počet cestujúcich. Električky v Caen premávajú na dvoch linkách, označených A a B, ktoré spájajú sever resp. severovýchod mesta s juhom resp. juhozápadom mesta. Jazda z jednej koncovej stanice do druhej trvá 30 minút, cesta z koncových staníc do centra trvá približne 15 minút. Priemerná rýchlosť jazdy je 20 km/h, čo je o približne o 30 % viac ako je priemerná rýchlosť autobusovej dopravy. Pretože súpravy jazdia na gumených obručiach, je cestovanie v nich veľmi príjemné. Možno takéto moderné električky budú raz premávať aj v niektorom slovenskom meste.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  4. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  5. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 091
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 12 547
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 133
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 744
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 4 132
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 895
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 682
  8. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 641
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 509
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 301

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Šikana
  2. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  3. Irena Šimuneková: Farby jesene
  4. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  5. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  6. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  7. Ladislav Stupak: Dukáty
  8. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 18 392
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 687
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 225
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 809
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 563
  6. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 4 147
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 826
  8. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta 2 640
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Na mieste zasahujú záchranné zložky, cesta je uzavretá.


TASR 26m
Ilustračné foto.

Voliči v karanténe nezahlasujú.


TASR 2 h
Počmáraný pilier mosta.

Stavba sa predraží, prekročí dva milióny.


18. okt
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status, ktorý vyvolal urážky, nemyslel ironicky.


2 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO).

Minister zatiaľ nepovedal, ako s výsledkami naloží.


2 h
Soňa Jánošová

Minister financií ďakuje ministerke kultúry za pochopenie.


18. okt
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


17. okt

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Šikana
  2. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  3. Irena Šimuneková: Farby jesene
  4. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  5. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  6. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  7. Ladislav Stupak: Dukáty
  8. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 18 392
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 687
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 225
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 809
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 563
  6. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 4 147
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 826
  8. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta 2 640
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu