Korzár logo Korzár

Postavili ho na oslavu storočnice

Jedným zo skutočných prekvapení tohtoročného ženevského autosalónu bol experimentálny automobil s označením 100EX, ktorý bol dominantou stánku firmy

Rolls-Royce. Symbolika označenia 100EX spočíva v tom, že toto vozidlo bolo navrhnuté pri príležitosti stého založenia spoločnosti Rolls-Royce, ktoré pripadne na 4. mája tohto roku. Vozidlo bude spoločnosť využívať pri rôznych akciách, súvisiacich s oslavami firemnej storočnice. Automobil 100EX je pritom prvým experimentálnym vozidlom, ktoré firma Rolls-Royce vyvinula a zhotovila po svojom prevzatí nemeckým koncernom BMW v roku 1998.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Luxusný kabriolet 100EX bol navrhnutý dizajnérskym štúdiom BMW Group v slnečnej Kalifornii. Nečudo preto, že dizajnéri na čele s Ianom Cameronom sa inšpirovali aj dizajnom klasických i moderných luxusných námorných jácht. Luxusné jachty pripomína aj pomerne rozsiahle použitie teakového dreva. Týmto drevom je pokryté veko priestoru pre sklápaciu strechu, dno batožinového priestoru i vnútorná plocha zadného veka, ktoré sa sklápa nadol a v sklopenej polohe poslúži ako stolík pri piknikoch. Technickým základom experimentálneho vozidla je sériový model Phantom. Kabriolet 100EX má však o 100 mm kratší rázvor ako Phantom a je v porovnaní s ním o 165 mm kratší. Nosnou časťou vozidla je priestorový hliníkový rám. Súčasťou nosnej štruktúry je aj rám predného okna a trojuholníkový predný stĺpik. Bočná silueta vozidla má podľa Mareka Djordjevica, ktorý bol zodpovedný za dizajn exteriéru, vyjadrovať "výkonnostný potenciál" vozidla. Karoséria vozidla, ktoré bolo zhotovené v prototypových dielňach firmy BMW v Mníchove, je zhotovená prevažne z kompozitných materiálov. Dvere vozidla sú zavesené vzadu, čím sa zlepšil prístup na zadné sedadlá. Mäkká sklápacia strecha je zhotovená z moderného materiálu, do ktorého sú votkané kovové vlákna, zvyšujúce pevnosť a zlepšujúce odolnosť voči atmosférickým vplyvom. Zvnútra je strecha obložená materiálom, ktorý je kombináciou vlny a kašmíru. Dekoračnými materiálmi interiéru sú mahagón a hliník. Štyri sedadlá sú potiahnuté tmavou kožou. Podvozkové časti sú prevzaté z modelu Phantom. Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Vozidlo jazdí na mohutných 21-palcových kolesách a je odpružené vzduchovými pružinami. Na pohon vozidla slúži neprepĺňaný vidlicový 16-valcový motor s celkovo 64 ventilmi, ktorého zdvihový objem je neuveriteľných deväť litrov. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. Nový experimentálny Rolls-Royce je postavený na podvozku s rázvorom 3 470 mm, jeho dĺžka je 5 669 mm, šírka je 1 990 mm a výška 1 561 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Možno ešte spomenúť, že vývoj a stavba experimentálnych vozidiel má u firmy Rolls-Royce dlhú tradíciu. Prvé takéto vozidlo, označené 1EX a postavené na podvozku modelu Silver Ghost, bolo zhotovené už v roku 1919. Známe sú aj vozidlá 15EX, 16EX a 17EX, postavené v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Obdobie pomerne častej stavby experimentálnych vozidiel skončilo v roku 1958 postavením vozidla s označením 45EX. Zaujímavé je, že skratkou EX boli označované len "veľké" experimentálne modely, zatiaľ čo menšie mali označenie G, čo znamenalo goshawk (jastrab). Firma Rolls-Royce používala svoje experimentálne modely najmä na testovanie nových systémov, súčastí a prvkov. Za istú kuriozitu možno považovať to, že vozidlo 100 EX bolo síce postavené na oslavu storočnice britskej firmy, ale navrhli ho dizajnéri v USA a zhotovili technici v Nemecku.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 656
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 252
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 425
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 330
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 427
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 774
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 702
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 176
  1. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  2. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  3. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  4. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  5. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  6. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  7. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  8. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 615
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 252
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 356
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 474
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 611
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 711
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 591
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  2. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  3. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  4. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  5. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  6. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  7. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  8. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 615
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 252
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 356
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 474
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 611
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 711
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 591
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu