Rolls-Royce. Symbolika označenia 100EX spočíva v tom, že toto vozidlo bolo navrhnuté pri príležitosti stého založenia spoločnosti Rolls-Royce, ktoré pripadne na 4. mája tohto roku. Vozidlo bude spoločnosť využívať pri rôznych akciách, súvisiacich s oslavami firemnej storočnice. Automobil 100EX je pritom prvým experimentálnym vozidlom, ktoré firma Rolls-Royce vyvinula a zhotovila po svojom prevzatí nemeckým koncernom BMW v roku 1998.
Luxusný kabriolet 100EX bol navrhnutý dizajnérskym štúdiom BMW Group v slnečnej Kalifornii. Nečudo preto, že dizajnéri na čele s Ianom Cameronom sa inšpirovali aj dizajnom klasických i moderných luxusných námorných jácht. Luxusné jachty pripomína aj pomerne rozsiahle použitie teakového dreva. Týmto drevom je pokryté veko priestoru pre sklápaciu strechu, dno batožinového priestoru i vnútorná plocha zadného veka, ktoré sa sklápa nadol a v sklopenej polohe poslúži ako stolík pri piknikoch. Technickým základom experimentálneho vozidla je sériový model Phantom. Kabriolet 100EX má však o 100 mm kratší rázvor ako Phantom a je v porovnaní s ním o 165 mm kratší. Nosnou časťou vozidla je priestorový hliníkový rám. Súčasťou nosnej štruktúry je aj rám predného okna a trojuholníkový predný stĺpik. Bočná silueta vozidla má podľa Mareka Djordjevica, ktorý bol zodpovedný za dizajn exteriéru, vyjadrovať "výkonnostný potenciál" vozidla. Karoséria vozidla, ktoré bolo zhotovené v prototypových dielňach firmy BMW v Mníchove, je zhotovená prevažne z kompozitných materiálov. Dvere vozidla sú zavesené vzadu, čím sa zlepšil prístup na zadné sedadlá. Mäkká sklápacia strecha je zhotovená z moderného materiálu, do ktorého sú votkané kovové vlákna, zvyšujúce pevnosť a zlepšujúce odolnosť voči atmosférickým vplyvom. Zvnútra je strecha obložená materiálom, ktorý je kombináciou vlny a kašmíru. Dekoračnými materiálmi interiéru sú mahagón a hliník. Štyri sedadlá sú potiahnuté tmavou kožou. Podvozkové časti sú prevzaté z modelu Phantom. Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Vozidlo jazdí na mohutných 21-palcových kolesách a je odpružené vzduchovými pružinami. Na pohon vozidla slúži neprepĺňaný vidlicový 16-valcový motor s celkovo 64 ventilmi, ktorého zdvihový objem je neuveriteľných deväť litrov. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. Nový experimentálny Rolls-Royce je postavený na podvozku s rázvorom 3 470 mm, jeho dĺžka je 5 669 mm, šírka je 1 990 mm a výška 1 561 mm.
Možno ešte spomenúť, že vývoj a stavba experimentálnych vozidiel má u firmy Rolls-Royce dlhú tradíciu. Prvé takéto vozidlo, označené 1EX a postavené na podvozku modelu Silver Ghost, bolo zhotovené už v roku 1919. Známe sú aj vozidlá 15EX, 16EX a 17EX, postavené v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Obdobie pomerne častej stavby experimentálnych vozidiel skončilo v roku 1958 postavením vozidla s označením 45EX. Zaujímavé je, že skratkou EX boli označované len "veľké" experimentálne modely, zatiaľ čo menšie mali označenie G, čo znamenalo goshawk (jastrab). Firma Rolls-Royce používala svoje experimentálne modely najmä na testovanie nových systémov, súčastí a prvkov. Za istú kuriozitu možno považovať to, že vozidlo 100 EX bolo síce postavené na oslavu storočnice britskej firmy, ale navrhli ho dizajnéri v USA a zhotovili technici v Nemecku.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.