ktoré sa už nedajú vziať späť, tak minimálne ekonomickej racionality. Týždenník Domino fórum totiž publikoval úryvky utajovanej finálnej verzie zmluvy s KIA Hyundai. Ak materiál nie je podvrhom, automobilka v Žiline je vážne spochybnená. Nemenej tak minister hospodárstva a o čosi menej všetci členovia vlády, ktorí za zmluvu hlasovali...
Nie je to žiadna sranda. Čo má znamenať toto: "KIA nie je povinná investovať žiadnu minimálnu sumu do tohto projektu. Ak nezrealizuje investičný plán, nebude sa to pokladať za porušenie tejto dohody". Neuveriteľné - KIA si vlastne môže ešte rozmyslieť, či v Žiline vôbec bude vyrábať. To je čo za zmluvu? V rovnakom štýle sa nesie aj pokračovanie: "V prípade, že KIA nevykoná všetky investície tak, ako sú uvedené v investičnom pláne, nemusí refundovať nijakú už získanú štátnu pomoc ani výdavky, ktoré malo Slovensko alebo Žilina v súvislosti s týmto projektom". Dych sa tají, rozum zastavuje - veď toto je bianco šek. Text vlastne hovorí, že jedna zmluvná strana nemusí plniť podmienky, ku ktorým sa zaviazala. Alebo môže investovať iba polovicu či štvrtinu dohodnutej sumy - Slovensko však má podľa tej istej zmluvy povinnosť dotovať projekt 9 miliardami.
Iste, existuje regulácia Európskej komisie, ktorá hovorí, že štátna podpora nesmie presiahnuť 15 percent investície. No ale Hyundai to nemusí zaujímať - prinajhoršom pôjde na súd. Analytik Martin Barto komentuje túto pasáž tým, že "je možné, že vláda počíta s dobrým úmyslom investora". To je teda skvelé - a prečo KIA počíta so zlým úmyslom vlády? Najslávnejšia slovenská investícia je založená na zmluve skrz-naskrz nerovnoprávnych partnerov.
Nevedno, či zverejnené partie reprezentatívne odrážajú ducha celej zmluvy. V každom prípade ale vzbudzujú dojem nesmierne submisívneho až vazalského prístupu slovenskej vlády. Akoby cena, za ktorú investor príde, bola úplne bezpredmetná. Len aby prišiel... Vidieť je to aj z klauzuly, zase jednoznačne výhodnej pre KIA, že čo sa týka štátnej pomoci, "nikdy nebude požadované jej vrátenie, zníženie či odmietnutie". Je bežná prax - respektíve už boli prípady - v Česku, Poľsku i Maďarsku, že investori chvíľu fungovali, po troch-piatich rokoch sa zbalili a išli "o dům dál", kde je ešte lacnejšie. Miesto toho, aby sme sa proti podobným manierom, ktoré po vyčerpaní stimulov zvyknú zvádzať investorov, nejako poistili, text zmluvy akoby ich k dezercii priam vynukoval.
Ďalej. Absurdný je záväzok, že "Slovensko a Žilina podniknú (...) všetky možné kroky, aby zabezpečili, že do vzdialenosti 100 km nevznikne žiadna výrobňa automobilov alebo automobilových komponentov (okrem dodávateľov KIA)". Nuž - to je skoro protiústavné, keďže ustanovenie sa bije s právom na slobodu podnikania. Ako mi chce štát "všetkými možnými krokmi" zabrániť, aby som zajtra začal stavať v Žiline inú automobilku? Trebárs 100 metrov oproti stavenisku Hyundai-KIA. To je čo za nezmysel? Oni sa pomiatli??
Dokument nie je zverejnený kompletne, ale to, čo ešte bolo publikované, je presne v tomto duchu. Nesúďme predčasne, hoci fakt je, že Pavol Rusko odmietol reagovať na citované pasáže. Predpoklad, že by redakcia zamlčala partie, ktoré zmienené nezmysly dopĺňajú či korigujú, je absurdný. Zo zmluvy vytŕča naprosto evidentná snaha dostať na Slovensko investora za AKÚKOĽVEK cenu. Nedá sa nevrátiť k pochybnostiam, ktoré sme už spomenuli minule - zástupca Czechinvestu (obdoba SARIO) komentoval vyradenie v súboji o Hyundai výrokom, že "je nám ľúto, ale museli sme odmietnuť požiadavky na nadštandardné investičné stimuly priečiace sa českým zákonom i smerniciam EÚ". V úplne rovnakom zmysle komentoval maďarský neúspech hovorca Medgyessyho vlády Gábor Gál. Nič v zlom, pán Rusko - teraz začíname Čechom i Maďarom celkom rozumieť. Úplne rozumieme tiež tomu, prečo nechcete text zverejniť.
Vždy existuje nejaký plafón, nad ktorým je už aj taká exkluzívna akvizícia, akou KIA nesporne je, stratová a nevýhodná. My, samozrejme, ani teraz nemôžeme tvrdiť, že ide o investičný blunder a omyl na účet daňových poplatníkov. Je možné - a veríme - že KIA svoje záväzky do písmena dodrží a uvedené pasáže sú len nepodarený vtip a prejav hlbokej nedôvery k slovenským partnerom, ktorých schopnostiam udržať investične konformné prostredie Kórejci proste neveria. (Napríklad - premiér Fico tak zvýši dane, že výroba v Žiline bude pre KIA stratová aj so všetkým stimulmi. Alebo - v Európe, na ktorej trhy KIA mieri, začne dlhodobá recesia.) V každom prípade platí, že zmluvu treba celú okamžite odtajniť a začať o nej odbornú diskusiu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.