Korzár logo Korzár
Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Kia je najstaršia kórejská automobilka

Automobily značky Kia nie sú zatiaľ na našich cestách veľmi rozšírené. Všetko však nsvedčuje tomu, že od roku 2008 pribudne každý rok na Slovensku

okolo 200 000 vozidiel spomenutej juhokórejskej značky. Pravda, veľká väčšina týchto vozidiel nikdy nebude mať slovenské evidenčné číslo a na našom území pobudnú len chvíľu po svojom "narodení" v novom závode spoločnosti Kia pri Žiline, ktorý sa pomaly začína stavať. Prvé vozidlá z montážnej linky nového závodu zídu už v novembri 2006, plnú kapacitu by mal závod dosiahnuť o štyri roky. Závod v Žiline by mal prispieť k naplneniu ambiciózneho cieľa spoločnosti Kia na európskom trhu - týmto cieľom je predaj 500 000 vozidiel ročne a tým získanie trhového podielu 3 % už v roku 2008.

Povedzme si niečo o minulosti a súčasnosti automobilky Kia. Spoločnosť Kia Motors Corporation je najstarším kórejským výrobcom automobilov. Táto spoločnosť bola pod názvom Kyungsung Precision Industry založená v decembri 1944 a spočiatku to bola vlastne manufaktúra na výrobu súčiastok pre bicykle. V marci 1952 zmenila firma názov na Kia Industrial Company a vyrobila prvý kórejský bicykel. Názov Kia je odvodený od dvoch čínskych znakov. Znak ki znamená "vstávať, vychádzať z", znak a znamená Áziu. Názov Kia možno teda približne preložiť ako "vychádzajúci z Ázie". V októbri 1961 opustil závod Kia prvý motocykel C-100, a táto udalosť sa považuje za zrod kórejskej výroby motorových vozidiel. (Pre zaujímavosť možno uviesť, že v tej dobe automobilka Škoda pracovala na vývoji prvej "embéčky".) Už o tri mesiace neskôr sa začína výroba malých trojkolesových úžitkových vozidiel K 360, ktoré sa vyrábali až do roku 1973. Výroba motocyklov skončila v roku 1981. Štvorkolesový nákladný automobil Titan, vyvinutý v roku 1971, bol taký úspešný, že slovo titan sa stalo v Kóreji všeobecným označením nákladných vozidiel. V roku 1973 vyrobila firma Kia prvý kórejský zážihový motor. V októbri 1974 bol vyrobený prvý kórejský osobný automobil, ktorý dostal názov Brisa. Tento model sa stal aj prvým kórejským vozidlom, ktoré sa exportovalo (na Blízky východ). Aj prvý kórejský vznetový motor vyrobila firma Kia, a to v roku 1978. V roku 1979 vyrábala firma Kia v licencii modely Peugeot 604 a Fiat 132. Významný medzník predstavuje pre firmu Kia rok 1986. V júli uvedeného roka bola podpísaná dohoda s firmou Ford, podľa ktorej táto firma získala 10 % akcií firmy Kia. Ďalších 8 % prevzala firma Mazda a 2 % získala spoločnosť C.Itoh. Táto spolupráca viedla k vývoju subkompaktného vozidla Pride, ktorý otvoril firme Kia dvere na významné medzinárodné trhy. Model Kia Pride, ktorý bol výsledkom 4,5-ročného vývojového programu v spolupráci s firmami Ford a Mazda, bol uvedený na trh v januári 1987. Sesterskými modelmi modelu Pride boli modely Ford Festiva a Mazda 121. Vo februári 1987 bolo do USA dovezených prvých 300 vozidiel Kia a už v júli nasledujúceho roka prekročil kumulatívny export na americký trh počet 100 000 vozidiel. Ďalším medzníkom vo vývoji spoločnosti Kia je január 1989, keď sa na Tajwane začala montáž vozidiel, dovážaných z Kórey v rozloženom stave (tzv. knocked-down, v skratke KD). Tým sa vlastne Kia stala medzinárodným výrobcom automobilov. "Dobývanie" európskeho trhu začala firma relatívne nedávno, a to v roku 1993, keď sa na starý kontinent začal dovážať model Sephia (u nás vtedy už dávno jazdili favority). Rozsiahla investičná činnosť v období tzv. ázijskej finančnej krízy viedli v roku 1997 k insolventnosti firmy Kia. Obrat k lepšiemu nastal v roku 1998, keď firmu Kia prevzala spoločnosť Hyundai Motors. Už v roku 1999 sa Kia stala opäť ziskovou firmou. Po vytvorení koncernu Hyundai Automotive Group v septembri 2000 sa firma Kia stala jeho súčasťou. V súčasnosti má firma Kia v Kórei tri výrobné závody s celkovou ročnou kapacitou 1,15 milióna vozidiel. Okrem toho má Kia v 11 krajinách (napríklad aj v Rusku a Číne) závody na montáž vozidiel z dovážaných KD-súprav. Závod v Žiline bude vlastne prvým zahraničným výrobným (teda nie len čisto montážnym) závodom spoločnosti Kia. Veľký význam pripisuje firma Kia výskumu a vývoju. Okrem štyroch domácich vedeckovýskumných centier má Kia takéto centrá aj v Nemecku, Japonsku a USA. V americkom Los Angeles je aj jedno z firemných dizajnérskych centier. Automobily Kia predáva v súčasnosti 3 300 predajcov v 175 krajinách celého sveta. Možno ešte spomenúť, že v roku 2002 bolo vyrobené desaťmiliónte vozidlo značky Kia.

Opíšme teraz stručne jednotlivé modely, ktoré firma Kia ponúka na európskych trhoch.

Na nedávnom autosalóne v Ženeve mala svetovú premiéru päťdverová verzia (hatchback) modelu Cerato, ktorý ako štvordverový sedan debutoval na autosalóne v Bruseli začiatkom tohto roka. Päťdverové Cerato má dĺžku 4 340 mm, takže je o 140 mm kratšie ako sedan. Na pohon tohto vozidla s bohatým výstrojom sú k dispozícii štyri motory, z toho dva vznetové. 1,6-litrový zážihový motor má výkon 77,2 kW, dvojlitrový motor vyvíja výkon 105 kW. Slabší 1,5-litrový vznetový motor má výkon 75 kW, výkonnejší dvojlitrový motor vyvíja 82,4 kW. Zážihové motory môžu byť kombinované aj so štvorstupňovou automatickou prevodovkou. V Ženeve mal premiéru aj koncepčný automobil Cerato Green, ktorý je nižší a širší ako sériové Cerato a na pohon ktorého slúži nový dvojlitrový 16-ventilový vznetový motor. Tento motor výkonu 100 kW sa od roku 2005 bude montovať do niektorých sériových modelov Kia.

Ďalšou novinkou firmy Kia, predstavenou v Ženeve, je inovovaný športovo-úžitkový model Sorento s pohonom všetkých štyroch kolies. Sorento (pomenované podľa talianskeho mesta Sorrento) pre rok 2004 je poháňané 2,5-litrovým turbodieselovým motorom, ktorého krútiaci moment bol zvýšený na 343 Nm, pričom emisie CO2 klesli o 4,2 %. Sorento sa na európskom trhu snaží konkurovať napríklad modelom Land Rover Freelander a Opel Frontera.

K rapídnemu rastu predaja automobilov Kia v Európe má podstatne prispieť miniautomobil Picanto. Toto päťdverové vozidlo dĺžky len 3 495 mm je poháňané buď litrovým motorom výkonu 44,8 kW, alebo 1,1-litrovým motorom výkonu 47,7 kW. Picanto je štandardne vystrojené dvomi čelnými nafukovacími vankúšmi a všetky vozidlá, vyvážané do krajín EÚ, majú aj antiblokovací systém.

Luxusná limuzína Opirus je po technickej stránke prakticky zhodná so sesterským modelom Hyundai Equus. Opirus, ktorý v Európe konkuruje modelom Nissan Maxima, Lancia Thesis a Peugeot 607, je dlhý temer päť metrov a na jeho pohon slúži 3,5-litrový 24-ventilový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 149 kW. Predné kolesá vozidla sú poháňané prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky s možnosťou ručného sekvenčného radenia.

Ďalším modelom Kia, postavený na báze existujúceho modelu Hyundai, je model Optima/Magentis. Tento model je odvodený od modelu Hyundai Sonata a jeho "priemerný" európsky kupujúci má 45 rokov a ročne zarobí okolo 40 000 eur. Na pohon Optimy, dlhej 4 720 mm, slúži buď dvojlitrový motor výkonu 100 kW, alebo 2,5-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 124 kW. Konkurentmi Optimy sú Toyota Camry, Honda Accord, Ford Mondeo i Nissan Primera.

Najúspešnejším exportným modelom firmy Kia je od januára 2001 kompaktný model Rio, pomenovaný podľa známeho brazílskeho mesta. Päťdverové Rio je dlhé 4 240 mm a na jeho pohon sú k dispozícii dva zážihové motory. Slabší 1,3-litrový motor má výkon 60,5 kW, výkon 1,5-litrového motora s rozvodom DOHC je 71,5 kW. Podľa tlačovej správy firmy Rio je ponuka modelu Rio určená tým európskym motoristom, ktorí si inak kupujú modely Toyota Yaris, VW Polo, Opel Astra i Škoda Fabia.

Kia ponúka v Európe aj viacúčelové vozidlá (kategória MPV), a to menší Carens a väčší Carnival (obidva môžeme považovať za minivany). Carens, určený pre rodiny s dvomi až tromi deťmi, je postavený na podvozku s rázvorom 2 570 mm a jeho dĺžka je 4 450 mm. Na jeho pohon slúžia dva zážihové motory (výkonu 77 a 93 kW) a dvojlitrový vznetový motor výkonu 83 kW. Väčší sedemmiestny (usporiadanie sedadiel 2+2+3) model Carnival (na niektorých trhoch označovaný Sedona) má dĺžku 4 890 mm a na jeho pohon slúži buď 2,5-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 110 kW alebo 2,9-litrový turbodieselový motor výkonu 106,3 kW. Tento model sa úspešne predáva aj v USA, kde toto vozidlo získalo najvyššie hodnotenie (5 hviezdičiek) v bariérových testoch NHTSA. Spoločnosť Kia ponúka v Európe aj dve ľahké úžitkové vozidlá, a to modely Pregio a K2500.

Za necelé dva roky budeme vedieť, aké modely budú prúdiť na európsky trh zo slovenského závodu spoločnosti Kia Motors Corporation.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  7. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  8. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  9. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  10. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  2. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  6. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  7. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  8. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  9. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 048
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 245
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 336
  4. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 5 367
  5. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 640
  6. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 637
  7. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 3 605
  8. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 3 304
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 254
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 808

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Dobrý deň...
  2. Filip Balint : Cesta do Holandska
  3. Igor Lichý: Quo vadis CE ZA AR?
  4. Richard Dubovický: Pomôže slobodným matkám v Prešove nový mestský podnik?
  5. Rudolfa Vallová: O čom je Hegerova komunikácia
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája Gašpara a expriateľku Mikulca?
  7. Miroslav Makyta: Boris Kollár ako trójsky kôň opozície
  8. Martin Pilnik: Odpovede pre očkovaných o fungovaní imunity a prečo o očkovaných vieme všetko a "o prekonaných" veľké nič
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 715
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 942
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 420
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 9 077
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 666
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 644
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 106
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 829
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zabudnite na posledných 30 rokov vývoja na poli postavenia žien v spoločnosti. RTVS hrdo forsíruje sexizmus blonďavého soc-idola.


Za nadmernými úmrtiami počas pandémie sú aj odklady plánovaných operácií v slovenských nemocniciach.

Za zbytočnými úmrtiami sú aj preťažené nemocnice a nedostatok personálu.


21 h
Peter Tkačenko

Reformná nástenka je prejavom jeho zúfalstva.


24. okt

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Dobrý deň...
  2. Filip Balint : Cesta do Holandska
  3. Igor Lichý: Quo vadis CE ZA AR?
  4. Richard Dubovický: Pomôže slobodným matkám v Prešove nový mestský podnik?
  5. Rudolfa Vallová: O čom je Hegerova komunikácia
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája Gašpara a expriateľku Mikulca?
  7. Miroslav Makyta: Boris Kollár ako trójsky kôň opozície
  8. Martin Pilnik: Odpovede pre očkovaných o fungovaní imunity a prečo o očkovaných vieme všetko a "o prekonaných" veľké nič
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 715
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 942
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 420
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 9 077
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 666
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 644
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 106
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 829
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu