však uvedomuje, že len z predaja luxusných limuzín nevyžije a preto sa pokúša nájsť si na trhu ďalšie pole pôsobenia. Nových, a to najmä tých mladších zákazníkov má do predajní Lincoln prilákať nový model, ktorý mal svetovú premiéru na nedávnom autosalóne v New Yorku. Tento model s označením Zephyr je vraj "najmladistvejší" zo všetkých Lincolnov a predstavuje, ako to tvrdí výrobca, dostupný luxus.
Lincoln Zephyr je päťmiestny prémiový sedan, postavený na koncernovej podvozkovej plošine CD3, určenej pre vozidlá strednej veľkosti. Ako priznáva hlavný dizajnér vozidla Phil Simmons, na dizajne modelu Zephyr vidno európsky vplyv. Podľa typickej chrómovanej prednej mriežky, pripomínajúcej vodopád, možno hneď identifikovať, že Zephyr je výrobkom firmy Lincoln. Na pohon vozidla slúži výkonná verzia trojlitrového vidlicového šesťvalca Duratec, ktorý je vystrojený systémom variabilného časovania. Údaje o v kone a krútiacom momente motora neboli zatiaľ zverejnené. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. Zephyr je po modeli Continental, ktorý sa vyrábal v rokoch 1988 až 2002, prvým modelom firmy Lincoln s pohonom predných kolies. Neskôr sa Zephyr bude dodávať aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Vozidlo jazdí na nezávisle odpružených 19-palcových kolesách. Do sériového výstroja vozidla patria kotúčové brzdy na všetkých kolesách, antiblokovací a protipreklzový systém i systém monitorovania tlaku v pneumatikách. Do bezpečnostného výstroja patria čelné, bočné a hlavové nafukovacie vankúše. V luxusnom interiéri sú kožou potiahnuté sedadlá, chrómované ovládacie prvky a dekoračné prvky z dreva a hliníka. Žiadne ďalšie technické údaje o tomto vozidle neboli zatiaľ zverejnené. Lincoln Zephyr bol vyvinutý za približne 30 mesiacov a na trh príde koncom roka 2005 ako model 2006. Firma Lincoln dúfa, že toto vozidlo si kúpia najmä tí motoristi, ktorí doteraz jazdili na vozidlách Lexus ES330, Acura TL, Infiniti G35 a Cadillac CTS.
Názov Zephyr nepoužila automobilka Lincoln po prvý raz. Pôvodný Lincoln Zephyr sa začal vyrábať v roku 1936. Toto vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 310 cm a jeho dĺžka bola 513 cm. Zephyr mal byť pôvodne poháňaný vidlicovým osemvalcom, ale Edsel Ford (syn Henryho Forda a vtedajší riaditeľ firmy Lincoln) rozhodol, že tak ako každý iný Lincoln má byť aj tento model poháňaný dvanásťvalcovým motorom. Pretože vhodný motor V12 nebol k dispozícii, pohonnú jednotku pre Zephyr nakoniec skonštruovali tak, že k existujúcemu osemvalcu Ford pridali ďalšie štyri valce. Motor mal výkon 82 kW.
Na koniec možno ešte spomenúť, že názov Zephyr neznamená, ako by sa to na prvý pohľad mohlo zdať, zafír. Slovom zephyr sa v básnickej angličtine označuje mierny vetrík, a to podľa starogréckeho boha západných vetrov Zefyrosa či Zephyrusa.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.