bol pôvodne vyvinutý pre vojenské účely. Ak by sa americká vláda by dôvodov národnej bezpečnosti rozhodla civilnú službu systému GPS vypnúť (to je síce málo pravdepodobné, ale nie vylúčené), spôsobilo by to značné ekonomické škody. Európa preto už dlhšiu dobu zvažuje vybudovanie vlastného satelitného navigačného systému, ktorý dostal názov Galileo. Celý náročný projekt Galileo prešiel rôznymi peripetiami a hrozilo mu dokonca aj zrušenie, ale teraz je, zdá sa, už všetko v poriadku a začína sa výberové konanie na prevádzkovateľa tohto systému. Do užšieho výberu sa dostali traja finalisti. Ide o konzorcium Eutelsat, do ktorého patria firmy Hispasat, Logica a AENA, ďalej konzorcium Inavsat, ktorého členmi sú spoločnosti Immarsat Ventures, EADS Space a Thales, a konzorcium Vinci Concessions, ktoré združuje podniky Vinci, Alcatel Space a Finmeccanica. Víťaza, ktorý bude musieť okrem iného preukázať schopnosť financovať dve tretiny počiatočných nákladov vyčíslených na 2,2 miliardy eur, oznámi Európska komisia začiatkom budúceho roka. Systém Galileo je spoločným projektom Európskej únie a jej vesmírnej agentúry ESA. Galileo má byť presnejší než americký systém GPS a bude lepšie prispôsobený civilnému využívaniu. Budúci prevádzkovateľ systému Galileo bude zodpovedný za vypustenie 30 navigačných družíc, vybudovanie pozemných centier a zabezpečenie chodu celého systému. Družice, z ktorých tri budú záložné, pokryjú svojím signálom celú planétu. Európska komisia predpokladá, že projekt Galileo vytvorí približne 140 000 nových pracovných miest. Hodnota kontraktov na dodávku a servis by mala ročne dosiahnuť 9 miliárd eur, takže pôjde o najlukratívnejší infraštrukturálny projekt Európskej únie. Do činnosti by mal byť európsky satelitný navigačný systém Galileo uvedený v roku 2008.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.