vzbudilo veľký záujem návštevníkov autosalónu a tak už o pol roka neskôr predstavil Ford sériovú verziu svojho nového vanu, označeného C-MAX. Nový van sa svojou všestrannou využiteľnosťou, variabilným vnútorným priestorom, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a bohatým výstrojom získal sympatie aj medzi slovenskými motoristami a tak nečudo, že získal prestížne ocenenie Auto roka 2004 na Slovensku.
Van C-MAX je postavený na podvozku Focusa, ktorý patrí medzi najlepšie v kompaktnej triede. V porovnaní s Focusom má van nepatrne predĺžený rázvor, a to na 2 640 mm. Predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson a trojuholníkových spodných ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Celková dĺžka vozidla je 4 333 mm, čo je o 16 cm viac ako je dĺžka Focusa. Šírka vozidla je 1 825 mm. Van C-MAX je až o 8 cm vyšší ako základný Focus, čo umožnilo umiestniť sedadlá vyššie, čím sa uľahčilo nastupovanie do vozidla i vystupovanie z neho. Vďaka veľkej výške vozidla (1 595 mm) môžu vzadu pohodlne sedieť aj osoby vysokého vzrastu. Vodič sedí na výškovo nastaviteľnom sedadle, ktorého operadlo ma nastavovaciu oporu v oblasti drieku. Kožou obšitý volant so štyrmi pokovenými priečkami možno výškovo i pozdĺžne prestavovať. Vo vozidle je množstvo väčších a menších odkladacích priestorov. Na hornej časti prístrojovej dosky (pred spolucestujúcim) je veľká plochá schránka, vhodná napríklad na odkladanie máp a cestovných dokumentov. Na rube operadiel predných sedadiel nie sú len obvyklé kapsy, ale aj výklopné podnosy, na ktoré možno dať napríklad hračky pre deti. Do stredovej konzoly medzi prednými sedadlami sa vojde jedna fľaša objemu 1,5 litra alebo až deväť malých plechoviek. Odkladacie priestory sú aj pod podlahou pred zadnými sedadlami. Batožinový priestor má objem (po kryt) 460 litrov, pri naložení až po strechu je to až 550 litrov. Po zložení zadných sedadiel možno do vozidla naložiť (po strop) batožiny objemu až 1 620 litrov. Maximálna dĺžka ložnej plochy (po operadlá predných sedadiel) je pritom až 1 734 mm, čo umožňuje bezproblémovú prepravu dlhých predmetov. Verzie Trend a Ghia sa štandardne dodávajú s originálne riešenými zadnými sedadlami. Tie sú delené v pomere 40:20:40, pričom užšiu strednú časť možno sklopiť a odsunúť dozadu. Potom možno dve krajné sedadlá posunúť šikmo dopredu (k stredu vozidla), takže na nich sediaci cestujúci majú väčší bočný odstup od dverí a sedia tak pohodlne, ako v limuzínach vyššej triedy. Do sériového bezpečnostného výstroja vanu C-MAX patria dva čelné a dva bočné nafukovacie vankúše, antiblokovací systém, systém podpory núdzového brzdenia, úchyty Isofix pre detské sedačky, znehybňovač a ďalšie prvky.
Do vanu C-MAX sa montujú štyri motory, z toho dva vznetové. Základným motorom je 1,6-litrový 16-ventilový zážihový motor Duratec, vystrojený dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. Tento motor má maximálny výkon 74 kW pri 6 000 ot/min a jeho celková priemerná spotreba je 6,9 l/100 km. Ďalšou pohonnou jednotkou je 1,8-litrový motor Duratec, ktorého maximálny výkon je 88 kW. Priemerná spotreba tohto motora je 7,1 l/100 km. Do vanu C-MAX sa montuje aj úplne nový 1,6-litrový turbodieselový motor Duratorq. Tento motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail druhej generácie, má maximálny výkon 80 kW a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 245 Nm. Týmto motorom vystrojený van sa správa na ceste veľmi svižne, pretože zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá 11,6 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 180 km/h. Ide pritom o veľmi hospodárny motor, pretože jeho normovaná spotreba mimo mesta je len 4,1 l/100 km, kombinovaná priemerná spotreba je 4,9 l/100 km. Tento motor môže byť kombinovaný s automatickou prevodovkou s kontinuálne meniteľným prevodovým pomerom (CVT continuously variable transmission). Špičkovou pohonnou jednotkou vanu je dvojlitrový 16-ventilový turbodieselový motor Duratorq (montovaný len do verzií Trend a Ghia), ktorého maximálny výkon je 100 kW. Tento motor sa dodáva v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. S najvýkonnejším motorom zrýchli C-MAX na stovku za 9,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť rovných 200 km/h. Tieto vynikajúce dynamické vlastnosti sú v príjemnom "rozpore" so spotrebou spomenutého motora. Ten má pri jazde mimo mesta spotrebu len 4,5 l/100 km, celková priemerná spotreba je 5,6 /100 km. Medzi prvky príplatkovej výbavy patrí napríklad elektronický stabilizačný systém (ESP), okenné (hlavové) airbagy, xenónové svetlomety, ultrazvukové parkovacie pomôcky, automatický klimatizačný systém, elektricky ovládané strešné okno, vyhrievateľné predné sedadlá, tempomat a kvalitné audiosúpravy Sony. Pre podnikateľov a živnostníkov môže byť zaujímavá informácia, že van C-MAX možno dodať aj vo verzii N1 (ľahké úžitkové vozidlo). Táto úžitková verzia je vystrojená deliacou mriežkou za prednými sedadlami a možno si na ňu uplatniť odpočet DPH.
Mali sme možnosť vyskúšať si Ford Focus C-MAX, vystrojený 1,6-litrovým zážihovým motorom. Do vozidla sa veľmi dobre nastupuje a vodič má z neho dobrý výhľad (ten je len trošku obmedzený mohutnými prednými stĺpikmi). K pohodlnému ovládaniu prispieva aj krátka, vo výstupku prístrojového panela umiestnená radiaca páka. Osvedčený "focusovský" podvozok sa dobre stará o odfiltrovanie nerovností vozovky. Aj keď 1,6-litrový motor je najslabší z celého sortimentu, poskytuje vozidlu svižné dynamické vlastnosti, ku ktorým prispieva dobre odstupňovaná prevodovka. Motor sa však správa veľmi pružne, takže je "kamarát" aj s tými vodičmi, ktorý neradi často preraďujú prevodové stupne. Zmena konfigurácie zadných sedadiel z trojmiestneho usporiadania na dvojmiestne je veľmi jednoduchá. Riadenie je veľmi ľahké a presné, vozidlo má za všetkých situácií výbornú smerovú stabilitu. V svetlom, príjemne pôsobiacom interiéri sú použité kvalitné materiály. Možno konštatovať, že kompaktný van Ford Focus C-MAX je všestranne využiteľné vozidlo, ktoré sa dokáže prispôsobiť rozmanitým nárokom svojho užívateľa a ktoré možno používať na cesty do práce, za nákupmi, za športom i na rodinné výlety či dovolenky.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.