Korzár logo Korzár

Grönholm dominoval cyperskej rely

Piate podujatie tohtoročných majstrovstiev sveta značiek už definitívne vyšpecifikovalo skupinu bojujúcu o titul. Vedľa Loeba, Martina a Solberga sa

medzi víťazov jednotlivých súťaží zaradil aj Grönholm a šestnástym triumfom v kariére sa zároveň vyhupol aj do čela priebežného hodnotenia. Fínov úspech znamenal tiež prvé víťazstvo pre nový Peugeot 307, ktorý sa (dúfajme) definitívne zbavil detských chorôb a vkročil do šľapají úspešnej 206-ky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cyperská rely sa v majstrovstvách sveta jazdí od roku 2000. Centrom súťaže je druhé najväčšie mesto ostrova, Limassol. Rýchlostné skúšky sa kľukatia na pohorí Troodos a usporiadatelia ich, podobne ako vlani, pripravili znova osemnásť. Celková dĺžka súťaže bola tento rok 1146,42 km, pričom samotné rýchlostné vložky merali 326,68 km (presnejšie 296,35 km, pretože jedenástu eresku museli organizátori kvôli nedisciplinovanosti divákov zrušiť). Do súťaže sa prihlásilo pôvodne päťdesiat posádok (medzi nimi aj Košičania Vlado Palko a Robo Müller) z ktorých nakoniec odštartovalo iba štyridsať. V predchádzajúcich štyroch ročníkoch zaratúvaných do majstrovstiev sveta sa na Cypre najlepšie darilo vozidlám Ford, ktoré v tunajších drsných podmienkach zvíťazili v rokoch 2000 a 2001 (Sainz, McRae). V roku 2002 sa zasa radoval Peugeot (s Grönholmom) a vlani sa darilo najlepšie Petrovi Solbergovi na Subaru. Poslednou špičkovou značkou, ktorá na Afroditinom ostrove ešte nezvíťazila zostal teda Citroën, ktorý už dávno netriumfuje iba na asfalte a jeho tohtoročné cyperské ambície vôbec neboli nereálne. Ambície však nestačili ani tentoraz, pretože na kopcoch troodskeho pohoria akoby pokračoval súboj z Nového Zélandu a Solberg s Grönholmom medzi seba prakticky nikoho nepustili.

SkryťVypnúť reklamu

Po víťazstve v Auklande sebavedomím nabudený Nór výborne vyštartoval aj do súťaže v Limassole. Zajazdil najrýchlejší čas na prvých dvoch meraných úsekoch a usadil sa v čele štartového poľa. Na kratučkej tretej vložke zaostal potom síce za najrýchlejším Loebom o 2,4 sekundy, no stále pred Marcusom Grönholmom držal vedenie asi o päť sekúnd. Zlom nastal na štvrtej rýchlostnej skúške, kde sa na Solbergovom subaru začal zrazu prehrievať motor. Príčinou bol zle fungujúci chladič a tragický rozmer celej situácii dodával fakt, že najbližší servis mohla posádka absolvovať až po prejazde šiestej, teda záverečnej eresky prvej etapy. Nórsko-britská posádka tak nasledujúce tri vložky jazdila v obmedzenom režime, pričom stratila asi deväť minút a s nimi aj definitívne šance na víťazstvo. "Som sklamaný, pretože súťaž sa pre nás začala ozaj dobre" priznal po skončení Peter Solberg. "Nebyť problémov s chladičom, tak sme mohli odjazdiť perfektný pretek. Do záveru šampionátu je však ďaleko a my sa teraz pokúsime sústrediť na súťaž v Grécku, kde budeme mať, dúfajme, viacej šťastia ako na Cypre." Od tejto chvíle sa teda vedenia ujal majster sveta z rokov 2000 a 2002, Marcus Grönholm, ktorý nezvíťazil už od mája minulého roku (rely Argentíny) a ponúkanú príležitosť si rozhodne nechcel nechať utiecť. Po Solbergovych problémoch sa jeho najvážnejším súperom stal Sébastien Loeb, no jeho strata sa neustále zvyšovala a v cieli narástla až takmer na jednu minútu. "Chceli sme tu urobiť čo najlepší výsledok a atakovať vedenie v šampionáte. Zvlášť preto, že sme mali šancu na víťazstvo. Marcus však bol skutočne veľmi rýchly a naviac neurobil žiadnu chybu. Ak to však porovnám s vlaňajším rokom, tak sme sa zlepšili o jedno miesto a rozdiel na víťaza sme výrazne znížili. To hovorí samo za seba o vynikajúcej práci celého tímu," konštatoval v cieli relatívne spokojný Sébastien Loeb, ktorý si dobre uvedomuje hodnotu ôsmich bodov a ich význam v konečnom účtovaní. Najspokojnejší po skončení súťaže bol pochopiteľne víťazný Marcus Grönholm. "Boli to pre mňa fantastické preteky a je pre mňa cťou, že práve ja som doviezol prvé víťazstvo pre 307-čku. Očakávali sme víťazstvo už skôr, no až na tejto súťaži sa nám konečne darilo tak ako sme chceli. Auto bolo absolútne spoľahlivé a my sme neurobili žiadnu chybu. Tím na tomto výsledku veľmi tvrdo pracoval. Pred nami je teraz podujatie v Grécku, kde by radi tento úspech zopakovali," netajil fínsky exšampión. Jagavý úspech značky Peugeot však večer po súťaži zatienilo podozrenie, že rovnako ako vozidlá citroën, tak ani peugeoty nemajú homologované vodné pumpy a komisári budú celú záležitosť preverovať. Výsledky teda boli ohlásené ako neoficiálne a definitívnu podobu nadobudnú až po rozhodnutí komisárov. Ako to celé dopadlo si povieme nabudúce. Už teraz však vieme, že veľmi dobre si v extrémne náročných podmienkach cyperskej rely viedla slovenská posádka Palko Müller. Košičania, vedomí si svojho potenciálu, dokonale splnili svoju úlohu dôjsť do cieľa súťaže a naviac vo svetovej konkurencii vyjazdili slušné šestnáste miesto v celkovom hodnotení a tretie v skupine N. "Odnášame si veľa cenných poznatkov a sme šťastní, že sme ako prví Slováci dokončili cyperskú rely," tešil sa v cieli skúsený Vlado Palko. Na margo slovenskej účasti v majstrovstvách sveta si povedzme, že už na nadchádzajúcom podujatí v Grécku by sa v štartovom poli mal opäť objaviť Jozef Béreš ml. a my tak znova budeme mať komu držať palce. Dopovedzme ešte, že grécka rely Akropolis sa koná v priebehu prvého júnového týždňa (4. -6. 6.) a je druhou z "troj-série" mimoriadne náročných šotolinových súťaží.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky: 1. Grönholm/Rautiainen (FIN) Peugeot 307 WRC 4:58:44,5, 2. Loeb/Elena (MC/F) Citroën Xsara WRC2004 + 54,0, 3. Märtin/Park (EE/GB) Ford Focus WRC04 + 1:09,1, 4. Sainz/Marti (E) Citroën Xsara WRC2004 + 3:18,0, 5. Rovanpera/Pietilainen (FIN) Peugeot 307 WRC + 7:09,0, 6. P. Solberg/Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2004 + 10:23,1, 7. Hirvonen/Lehtinen (FIN) Subaru Impreza WRC 2004 + 10:34,9, 8. Tuohino/Aho (FIN) Ford Focus WRC02 + 14:10,7, ... 16. Palko/Müller (SK) Mitsubishi Lancer Evo VII. + 1:25:20,9. (Víťazi RS : Loeb RS 3, 5, 9, 12, 15 a 17, Grönholm RS 4, 13, 14, 16 a 17, Solberg RS 1, 2, 7, 8, 10 a 18, Märtn RS 6. Viedli: RS 1 - 3 Solberg, RS 4 - 18 Grönholm, štartovalo 40 posádok, klasifikovaných 22).

Priebežné poradie MS jazdcov: 1. Grönholm 34 bodov, 2. Loeb 33, 3. Märtin 32, 4. P. Solberg 26, 5. Sainz 18, 6. Duval 14, 7. Rovänpera a Hirvonen 8, 9. Tuohino 6, 10. Loix a Panizzi 4, 12. H. Solberg 3, 13. Valimaki a Carlsson po 2, 15. Burri 1. MS značiek: 1. Ford 53 bodov, 2. Citroen 51, 3. Peugeot 47, 4. Subaru 36, 5. Mitsubishi 5.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 223
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 068
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 096
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 785
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 211
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 550
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu