Korzár logo Korzár

Grönholm dominoval cyperskej rely

Piate podujatie tohtoročných majstrovstiev sveta značiek už definitívne vyšpecifikovalo skupinu bojujúcu o titul. Vedľa Loeba, Martina a Solberga sa

medzi víťazov jednotlivých súťaží zaradil aj Grönholm a šestnástym triumfom v kariére sa zároveň vyhupol aj do čela priebežného hodnotenia. Fínov úspech znamenal tiež prvé víťazstvo pre nový Peugeot 307, ktorý sa (dúfajme) definitívne zbavil detských chorôb a vkročil do šľapají úspešnej 206-ky.

Cyperská rely sa v majstrovstvách sveta jazdí od roku 2000. Centrom súťaže je druhé najväčšie mesto ostrova, Limassol. Rýchlostné skúšky sa kľukatia na pohorí Troodos a usporiadatelia ich, podobne ako vlani, pripravili znova osemnásť. Celková dĺžka súťaže bola tento rok 1146,42 km, pričom samotné rýchlostné vložky merali 326,68 km (presnejšie 296,35 km, pretože jedenástu eresku museli organizátori kvôli nedisciplinovanosti divákov zrušiť). Do súťaže sa prihlásilo pôvodne päťdesiat posádok (medzi nimi aj Košičania Vlado Palko a Robo Müller) z ktorých nakoniec odštartovalo iba štyridsať. V predchádzajúcich štyroch ročníkoch zaratúvaných do majstrovstiev sveta sa na Cypre najlepšie darilo vozidlám Ford, ktoré v tunajších drsných podmienkach zvíťazili v rokoch 2000 a 2001 (Sainz, McRae). V roku 2002 sa zasa radoval Peugeot (s Grönholmom) a vlani sa darilo najlepšie Petrovi Solbergovi na Subaru. Poslednou špičkovou značkou, ktorá na Afroditinom ostrove ešte nezvíťazila zostal teda Citroën, ktorý už dávno netriumfuje iba na asfalte a jeho tohtoročné cyperské ambície vôbec neboli nereálne. Ambície však nestačili ani tentoraz, pretože na kopcoch troodskeho pohoria akoby pokračoval súboj z Nového Zélandu a Solberg s Grönholmom medzi seba prakticky nikoho nepustili.

Po víťazstve v Auklande sebavedomím nabudený Nór výborne vyštartoval aj do súťaže v Limassole. Zajazdil najrýchlejší čas na prvých dvoch meraných úsekoch a usadil sa v čele štartového poľa. Na kratučkej tretej vložke zaostal potom síce za najrýchlejším Loebom o 2,4 sekundy, no stále pred Marcusom Grönholmom držal vedenie asi o päť sekúnd. Zlom nastal na štvrtej rýchlostnej skúške, kde sa na Solbergovom subaru začal zrazu prehrievať motor. Príčinou bol zle fungujúci chladič a tragický rozmer celej situácii dodával fakt, že najbližší servis mohla posádka absolvovať až po prejazde šiestej, teda záverečnej eresky prvej etapy. Nórsko-britská posádka tak nasledujúce tri vložky jazdila v obmedzenom režime, pričom stratila asi deväť minút a s nimi aj definitívne šance na víťazstvo. "Som sklamaný, pretože súťaž sa pre nás začala ozaj dobre" priznal po skončení Peter Solberg. "Nebyť problémov s chladičom, tak sme mohli odjazdiť perfektný pretek. Do záveru šampionátu je však ďaleko a my sa teraz pokúsime sústrediť na súťaž v Grécku, kde budeme mať, dúfajme, viacej šťastia ako na Cypre." Od tejto chvíle sa teda vedenia ujal majster sveta z rokov 2000 a 2002, Marcus Grönholm, ktorý nezvíťazil už od mája minulého roku (rely Argentíny) a ponúkanú príležitosť si rozhodne nechcel nechať utiecť. Po Solbergovych problémoch sa jeho najvážnejším súperom stal Sébastien Loeb, no jeho strata sa neustále zvyšovala a v cieli narástla až takmer na jednu minútu. "Chceli sme tu urobiť čo najlepší výsledok a atakovať vedenie v šampionáte. Zvlášť preto, že sme mali šancu na víťazstvo. Marcus však bol skutočne veľmi rýchly a naviac neurobil žiadnu chybu. Ak to však porovnám s vlaňajším rokom, tak sme sa zlepšili o jedno miesto a rozdiel na víťaza sme výrazne znížili. To hovorí samo za seba o vynikajúcej práci celého tímu," konštatoval v cieli relatívne spokojný Sébastien Loeb, ktorý si dobre uvedomuje hodnotu ôsmich bodov a ich význam v konečnom účtovaní. Najspokojnejší po skončení súťaže bol pochopiteľne víťazný Marcus Grönholm. "Boli to pre mňa fantastické preteky a je pre mňa cťou, že práve ja som doviezol prvé víťazstvo pre 307-čku. Očakávali sme víťazstvo už skôr, no až na tejto súťaži sa nám konečne darilo tak ako sme chceli. Auto bolo absolútne spoľahlivé a my sme neurobili žiadnu chybu. Tím na tomto výsledku veľmi tvrdo pracoval. Pred nami je teraz podujatie v Grécku, kde by radi tento úspech zopakovali," netajil fínsky exšampión. Jagavý úspech značky Peugeot však večer po súťaži zatienilo podozrenie, že rovnako ako vozidlá citroën, tak ani peugeoty nemajú homologované vodné pumpy a komisári budú celú záležitosť preverovať. Výsledky teda boli ohlásené ako neoficiálne a definitívnu podobu nadobudnú až po rozhodnutí komisárov. Ako to celé dopadlo si povieme nabudúce. Už teraz však vieme, že veľmi dobre si v extrémne náročných podmienkach cyperskej rely viedla slovenská posádka Palko Müller. Košičania, vedomí si svojho potenciálu, dokonale splnili svoju úlohu dôjsť do cieľa súťaže a naviac vo svetovej konkurencii vyjazdili slušné šestnáste miesto v celkovom hodnotení a tretie v skupine N. "Odnášame si veľa cenných poznatkov a sme šťastní, že sme ako prví Slováci dokončili cyperskú rely," tešil sa v cieli skúsený Vlado Palko. Na margo slovenskej účasti v majstrovstvách sveta si povedzme, že už na nadchádzajúcom podujatí v Grécku by sa v štartovom poli mal opäť objaviť Jozef Béreš ml. a my tak znova budeme mať komu držať palce. Dopovedzme ešte, že grécka rely Akropolis sa koná v priebehu prvého júnového týždňa (4. -6. 6.) a je druhou z "troj-série" mimoriadne náročných šotolinových súťaží.

Výsledky: 1. Grönholm/Rautiainen (FIN) Peugeot 307 WRC 4:58:44,5, 2. Loeb/Elena (MC/F) Citroën Xsara WRC2004 + 54,0, 3. Märtin/Park (EE/GB) Ford Focus WRC04 + 1:09,1, 4. Sainz/Marti (E) Citroën Xsara WRC2004 + 3:18,0, 5. Rovanpera/Pietilainen (FIN) Peugeot 307 WRC + 7:09,0, 6. P. Solberg/Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2004 + 10:23,1, 7. Hirvonen/Lehtinen (FIN) Subaru Impreza WRC 2004 + 10:34,9, 8. Tuohino/Aho (FIN) Ford Focus WRC02 + 14:10,7, ... 16. Palko/Müller (SK) Mitsubishi Lancer Evo VII. + 1:25:20,9. (Víťazi RS : Loeb RS 3, 5, 9, 12, 15 a 17, Grönholm RS 4, 13, 14, 16 a 17, Solberg RS 1, 2, 7, 8, 10 a 18, Märtn RS 6. Viedli: RS 1 - 3 Solberg, RS 4 - 18 Grönholm, štartovalo 40 posádok, klasifikovaných 22).

Priebežné poradie MS jazdcov: 1. Grönholm 34 bodov, 2. Loeb 33, 3. Märtin 32, 4. P. Solberg 26, 5. Sainz 18, 6. Duval 14, 7. Rovänpera a Hirvonen 8, 9. Tuohino 6, 10. Loix a Panizzi 4, 12. H. Solberg 3, 13. Valimaki a Carlsson po 2, 15. Burri 1. MS značiek: 1. Ford 53 bodov, 2. Citroen 51, 3. Peugeot 47, 4. Subaru 36, 5. Mitsubishi 5.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
  1. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  2. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  3. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  4. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  5. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  2. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  3. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  4. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  5. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu