(1997 a 1999), Austrálčanovi Markovi Webberovi (2002), Talianovi Giancarlovi Fisichellovi (2003) a ďalšom Fínovi Kimi Räikkonenovi (2003) zavítal pod Tatry Nemec. Mladší z bratov Schumacherovcov, Ralf. Dvadsaťosemročný pretekár tímu Williams BMW, v posledných sezónach člen absolútnej špičky, vyslovil po príchode do Bratislavy dve želania. Na obed nechcel ryby a na tlačovke v bratislavskom hoteli Radisson SAS Carlton zas otázky, ktoré by smerovali k tímovému kolegovi, Kolumbijčanovi Juanovi Pablovi Montoyovi a k bratovi, 6 násobnému majstrovi sveta Michaelovi Schumacherovi. Staršiemu, úspešnejšiemu a takému, ktorého Ralf Schumacher nezavolal pred troma rokmi ani na svoju svadbu v Salzburgu.
*****
Váš tím nedosahuje také výsledky, v aké dúfal. Vládne v ňom nervozita?
"Žiaľ, je to tak. Sezónu sme si predstavovali ináč. Nezačali sme najlepšie, ale musíme ísť ďalej a musíme pracovať na našom zlepšovaní. BMW Williams je veľmi silný tím, ktorý túži po víťazstvách. Žiaľ, momentálne to nepotvrdzujeme. Keď to porovnáme s výsledkami v minulej sezóne, tak je to o dosť horšie. Faktom však je, že pri súčasných úspechoch Ferrari sa nevyhráva ľahko. A čo sa týka atmosféry v tíme, tá je dobrá aj keď, samozrejme, sme pod tlakom. Ale bude to treba potlačiť..."
Už za pár dní, 23. mája je na programe Veľká cena Monaca. Ako sa pozeráte na tamojší okruh?
"Je to veľmi ťažký, povedal by som až extrémne ťažký okruh. Nachádza sa v meste, trať je úzka, jazdci sú blízko divákov. Je veľmi ťažké na ňom jazdiť, je potrebné sa zamerať predovšetkým na bezpečnosť."
V minulej sezóne ste zvíťazili na Nürburgringu i v Magny Cours. Pokúsite sa to zopakovať?
"Je to zložité a ťažké. Aj keď oproti minulej sezóne je FW26 posunom vpred, naše pneumatiky, michelinky, tiež nezaostávajú za bridgestonmi. Musíme však zvýšiť základnú rýchlosť auta. Nové diely máme dostať už pred pretekmi v Monacu. Uvidíme, ako to pôjde. Som si však isté, že niektoré preteky vyhráme. Osobne by som bol najradšej, keby sa nám to podarilo v Nemecku. Víťazstvo tam mi predsa robí najväčšiu radosť."
Hovorí sa o vašom odchode z BMW Williams.
"Uvidíme. Momentálne sú v prúde rokovania s Frankom (Williamsom pozn. red.), uvidíme, ako dopadnú. Ja by som v tíme rád ostal, či však už ostanem alebo prestúpim inde, pôjde mi predovšetkým o to, aby som mal konkurencieschopné auto. Pre mňa je najdôležitejší úspech. Otázka peňazí už teraz pre mňa nie je taká podstatná. Túžim po úspechu a kvalitnom zázemí, ktoré k nemu prispeje."
A je možné, že nakoniec ostanete?
"To áno, je to možné. Uvidíme. Vylúčiť to nemôžem."
Veľa sa hovorí o prijatých zmenách pravidiel, ktoré vojdú do platnosti v ďalších rokoch. Myslíte, že môžu ovplyvniť dominantné postavenie Ferrari?
"Nemyslím. Žiadna zmena pravidiel by veľmi situáciu zmeniť nemala. Stále totiž záleží na tom, akých máte jazdcov, konštruktérov, tím, možnosti. Vyhrávajú stále tí najlepší."
Má nováčik v ef jednotke šancu hneď v prvom roku vyhrávať?
"Ťažko povedať, záleží to od mnohých okolností. V prvom rade od jazdca, potom od tímu, auta... Je to špecifické. Ja sám som na pódiu stál po mojom treťom štarte vo formule, iným sa tak nedarí, ale potom im to ide. Vravím, je to špecifické..."
Ako sa vyrovnávate s tlakom a napätím pred štartom pretekov? Máte nejaký rituál?
"Nie je to pre mňa nejaký problém. Nervózny pred pretekami absolútne nebývam. A čo sa týka rituálu, nemám ho. Nepotrebujem ho."
A na čo myslíte pred štartom?
"No predsa na štart. Je to ťažká a dôležitá, neraz rozhodujúca časť pretekov, preto je potrebné sa sústrediť len na ňu. Musíte byť maximálne sústredený, neraz ide práve o tú najrizikovejšiu časť pretekov ."
Medzi jednotlivými veľkými cenami máte dva týždne času. Ako ich trávite?
"Určite sa nenudím. Hneď v utorok večer začíname s testovaním. To trvá také tri dni. Potom sú na programe marketingové termíny, podobné, aký absolvujem teraz v Bratislave. Na rodinu mi z tých troch týždňov ostanú nejaké tri dni..."
A ako relaxujete? Beriete na preteky svojich najbližších?
"Rád trávim čas v kruhu svojej rodiny a okrem toho mám rád poľovačky, jednoducho, pokojné záľuby. Ale ja vlastne i formulu beriem ako relax, neberiem to tak, že je len o šoférovaní. Je o cestovaní, o spoznávaní nových krajín. Na preteky brávam len manželku, pre Davida to ešte asi nie je vhodné."
Máte spočítané, koľko tisíc kilometrov ročne nalietate?
"To nie. Na cestovanie som však v každom prípade zvyknutý. Nerobí mi žiadne problémy. Neunavuje ma. Skúsil by som to odhadnúť bude to asi 600 nalietaných hodín ročne. Ale vravím, žiaden problém, ja mám lietanie skutočne rád."
Do Bratislavy ste prileteli súkromným lietadlom. Pilotovali ste ho?
"Nie, nepilotoval. Ale pilotskú licenciu mám a zvyčajne aj lietam sám. Teraz som však letel i s pilotom, cítil som sa totiž unavený."
Je vaša kariéra jazdca Formuly 1 skôr prácou či záľubou?
"Vždy som túžil stať sa jazdcom Formuly 1. Preto je to pre mňa asi viac záľuba ako práca. Jazdenie mi robí veľkú radosť a nemyslím tým len na formulu a veľké ceny. Motorizmus som mal stále rád, prinášal mi uspokojenie. Takže jazdenie nevnímam len ako prácu, skôr naopak."
Ak by ste neboli jazdcom Formuly 1, čím by ste boli?
"Tak to teda neviem. Nikdy som nad niečím takým nerozmýšľal. Ale keďže som športovo založený, asi by som sa pohyboval zas len v športe."
Na čom jazdíte v súkromí vy a na čom vaša manželka?
"Jazdíme na BMW- ečkách, obaja. Nie sú naše, sú to autá spoločnosti."
Kto je podľa vás najlepším pilotom F1 v histórii a kto by sa ocitol vo vašej prvej trojke?
"Nerozmýšľal som nad tým nikdy... Neviem, tým najlepším by mohol byť zrejme Michael, hovorím to, hoci je môj brat, ale povedať to by bolo asi najspravodlivejšie. Skvelý bol Alain Prost, toho som veľmi obdivoval a v trojke najlepších by u mňa nechýbal ani Ayrton Senna."
Neželali ste si otázky smerujúce k vášmu bratovi. Aké to však je, keď predbiehate jeho monopost? Vnímate to ináč?
" Je to emocionálnejšie a samozrejme, poteší ma to. Pripomína mi to časy, keď sme jazdili na motokárach. V tejto sezóne sa však s Michaelovým autom príliš nestretávam (smiech), ale dúfam, že sa to zmení."
RALF SCHUMACHER
Miesto narodenia: Hürth Hermülheim (Nem.)
Dátum narodenia: 30. jún 1975
Výška, váha: 178 cm, 73 kg
Bydlisko: Salzburg (Rak.)
Tímová príslušnosť: Williams (od 1999, postupne Williams Supertec a Williams BMW),
Predchádzajúce tímy: Jordan Peugeot, Jordan - Mugen (1997, 1998),
Debut v F1: VC Austrálie, 1997
Prvé body z VC: 3. miesto v Argentíne, 1997
Prvé víťazstvo: VC San Marina, 2001
Doterajšie víťazstvá: 6 krát - VC San Marina, VC Kanady, VC Nemecka (všetko 2001), VC Malajzie (2002), VC Európy, VC Francúzska (obe 2003)
Doterajší počet VC: 120
Doterajší bodový zisk: 247
Doterajšie umiestnenia v seriáli MS: 1997 11. miesto (13 bodov), 1998 10. (14), 1999 6. (35), 2000 5. (24), 2001 4. (49), 2002 - 4. (42), 2003 - 5. (58), 2004 zatiaľ 7 (12)
Ročný zárobok: 16 miliónov USD (Williams ho však chce znížiť o viac ako polovicu)
Stav: ženatý, manželka Cora, syn David (2 roky)
Autor: mrk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.