Korzár logo Korzár

Švajčiarske expresy konkurovali leteckej doprave

V druhej polovici päťdesiatych rokov minulého storočia sa zdokonalilo dopravné spojenie medzi Holandskom a Talianskom rýchlymi motorovými jednotkami

postavenými švajčiarskymi a holandskými firmami. Päťdielna jednotka, vo Švajčiarsku označená ako RAm, sa skladala z motorového vozňa, troch nemotorových vozňov a riadiaceho vozňa. Päť jednotiek sa vyrobilo pre SBB (Schweizerische Bundesbahnen) a päť pre NS (Nederlandse Spoorwegen). Motorový vozeň mal dva trojnápravové podvozky, strojovňu a batožinový oddiel. Hnacie naftové motory dodávali výkon 2 x 730 kW jednosmerného prúdu štyrom trakčným motorom na hnacích nápravách a pre pomocné pohony. Tretí striedavý elektrický generátor pre spotrebiče vlaku a kuchyňu poháňal tretí naftový motor 225 kW. Cestujúci mali k dispozícii 114 sedadiel a 32 miest v jedálni. Vlak hmotnosti 240 ton mohol jazdiť najvyššou rýchlosťou 140 km(h medzi Holandskom, NSR, Švajčiarskom a Talianskom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Švajčiarske železnice SBB/CFF (francúzsky Chemins de fer federaux) koncom šesťdesiatych rokov získali aj zvláštne päťvozňové elektrické jednotky. Stali sa jednými z prvých zaradených do siete vlakových spojov TEE (Trans Europ Expres - Transeurópske expresy) Jednotky radu RAe 1051 sa dokázali prispôsobiť jednosmernému prúdu 1,5 kV používanému vo Francúzsku, Jednosmernému prúdu 3 kV v Taliansku a Belgicku, 15 kV/162/3 Hz vo Švajčiarsku a Nemecku a 25 kV, 50 Hz opäť vo Francúzsku. Stodvadsaťpäť metrov dlhá súprava poskytovala 126 miest cestujúcim 1. triedy. Na koncoch prvého a posledného vozňa sa nachádzala kabína pre strojvodcu. Prostredný vozeň slúžil ako jedálny s kapacitou 48 osôb a jeho časť zaberal malý bar so šiestimi miestami. Časť vedľajšieho vozňa obsadila kuchyňa a istý priestor strojné vybavenie vlaku. Zo zberačov sa elektrický prúd privádzal do dvoch trojosových podvozkov. každom podvozku boli krajné dvojkolesia hnacie s priemerom 1 110 mm a medzi nimi jedno bežné s priemerom 940 mm. Všetky hnacie dvojkolesia poháňali elektrické trakčné motory, pričom štyri dosahovali celkový výkon 2 376 kW umožňujúci jazdu rýchlosťou až 160 km/h. Celá súprava vážila 259 ton, pričom vozeň s motorovou časťou 102 ton. Ostatné vozne mali kvôli nízkej hmotnosti už len dva dvojosové podvozky.

SkryťVypnúť reklamu

Švajčiarske železnice sa pýšili vlastníctvom motorových a elektrických jednotiek úspešne konkurujúcich leteckej doprave ešte dlho po ich nahradení novšími typmi. Železniční modelári sa však zastarania modelov obávať nemusia.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 647
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 293
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 210
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 078
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 915
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 872
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 203
  8. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 045
  1. Daniela Čičkánová: Finančné hrozby číhajúce na (nielen) deti na internete
  2. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  3. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  4. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  5. Radoslav Záhumenský: Hrad Branč | výnimočný výhľad, temná história a zrúcanina, ktorú sa oplatí objaviť!
  6. Miroslav Galovič: Rybár a VyGrmená Húska - predpolnočné (nielen) hokejové zamyslenie.
  7. Jakub Cipko: Je Fico ruský agent?
  8. Rastislav Puchala: Ohavní kolaboranti
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 045
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 796
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 492
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 411
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 886
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 754
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 338
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniela Čičkánová: Finančné hrozby číhajúce na (nielen) deti na internete
  2. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  3. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  4. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  5. Radoslav Záhumenský: Hrad Branč | výnimočný výhľad, temná história a zrúcanina, ktorú sa oplatí objaviť!
  6. Miroslav Galovič: Rybár a VyGrmená Húska - predpolnočné (nielen) hokejové zamyslenie.
  7. Jakub Cipko: Je Fico ruský agent?
  8. Rastislav Puchala: Ohavní kolaboranti
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 045
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 796
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 492
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 411
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 886
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 754
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 338
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu