Korzár logo Korzár

Zjednodušenie kokpitu lietadiel by prispelo k zvýšeniu bezpečnosti leteckej dopravy

Prakticky každý, kto čo i len trochu nakukne do pilotnej kabíny moderného dopravného lietadla, je prinajmenšom prekvapený, ak nie "zhrozený", veľkým

počtom rôznych prístrojov, ovládacích prvkov, páčiek a tlačidiel. Samozrejme, piloti sa v tom všetkom veľmi dobre vyznajú, ale problém môže nastať, keď dôjde k mimoriadnej situácii, v ktorej treba reagovať veľmi rýchlo a najmä správne. Správnu činnosť pri rôzných núdzových situáciách síce piloti nacvičujú na simulátoroch, ale situácia počas skutočného letu môže byť zložitejšia než tá pri nácviku na simulátore. Piloti potom pracujú pod enormným stresom, pretože si dobre uvedomujú, že akékoľvek nesprávne rozhodnutie môže vzniknutú krízovú situácie ďalej zhoršiť a viesť aj ku katastrofe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V ostatných desaťročiach síce letecká nehodovosť neustále klesala, ale odborníci tvrdia, že mnohé moderné dopravné lietadlá sú vystrojené takými zložitými počítačovými riadiacimi systémami, ktoré mimoriadne zaťažujú mentálne schopnosti i tých najlepšie vycvičených posádok. Správa, ktorú nedávno vypracoval výskumný tím z niekoľkých britských univerzít, tvrdí, že bezpečnosť lietadiel (či skôr lietania) by sa dala ešte podstatne zvýší, keby konštruktéri kokpitov viac brali do úvahy psychologické charakteristiky pilotov. Počas núdzových situácií sú totiž poiloti zahltení technickými informáciami, ktoré nie sú schopní dostatočne rýchlo spracovať. To môže znamenať, že v kľúčových chvíľach urobia piloti nesprávne alebo nezvratné rozhodnutia. Členovia spomenutého tímu uverejnili v nedávnom čísle časopisu International Journal of Human-Computer Studies (Medzinárodný časopis o štúdiu vzťahu človeka a počítača) článok, v ktorom analyzovali príčiny katastrofy lietadla spoločnosti British Midland, pri ktorej v roku 1989 zahynulo 47 cestujúcich. Autori článku dospeli k záveru, že k nehode viedlo to, že posádka lietadla urobila kľúčové rozhodnutia, založené na "zjednodušenom obraze reality:" Ako k tejto nehode vlastne došlo? Všetko sa to začalo tým, že posádka zareagovala na mechanickú poruchu ľavého motora tak, že omylom vypla pravý motor. Posádka sa domnievala, že urobila správny krok, pretože práve v tomto okamihu prestali vibrácie ľavého motora a prestalo sa z neho dymiť. Posádka sa rozhodla vykonať núdzové pristátie na letisku East Midlands. Počas pristávacieho manévru však došlo k strate výkonu ľavého motora, ktorý začal horieť. Posádka si uvedomila chybu a pokúsila sa naštartovať pravý motor, ale bolo to už neskoro a lietadlo sa zrútilo na diaľnicu neďaleko pred pristávacou dráhou. Dr. Denis Besnard z univerzity v Newcastle vysvetľuje: "Pretože treba sledovať príliš veľa parametrov, operátori riadiaci zložité procesy, akým je aj pilotáž lietadlá, pracujú so zjednodušeným obrazom reality. Tento obraz, nazývaný mentálny model, je veľmi krehký a klamlivý. Piloti lietadla B737 sa dostali do situácie, ktorá sa nazýva tendencia k prijímaniu súhlasných údajov. To znamená, že ľudia namiesto toho, aby hľadali rozpory, preceňujú súhlasné, takpovediac do seba zapadajúce údaje. Potenciálnym dôsledkom tohto správania je, že ľudia prehliadajú a niekedy podvedome odmietajú údaje, ktoré nevedia vysvetliť."

SkryťVypnúť reklamu

Koncom 80. rokov sa v širokej miere začali používať palubné počítače, ktoré riadia niektoré systémy lietadla a ktoré boli zavedené najmä preto, aby sa zvýšila bezpečnosť lietania a znížilo zaťaženie posádky. Žiaľ, zaťaženosť posádok je stále ešte veľmi vysoká a zložitosť kokpitov dramaticky narástla. V správe amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) sa uvádza, že piloti sa musia intenzívne školiť čiastočne aj preto, aby sa prispôsobili kokpitom, hoci by to malo byť naopak kokpit by sa mal prispôsobovať ľuďom. "Každá situácia, vrátane núdzových situácií v časovej tiesni, by sa mala riešiť v rámci kapacity človeka na spracovanie informácií. V súčasnosti sme však od toho veľmi ďaleko," hovorí dr. Besnard. Podľa dr. Besnarda by palubné počítače mali byť navrhnuté tak, aby predvídali problémy a ponúkli pilotom riešenie a spôsob nápravy chýb, zatiaľ čo v súčasnosti používané počítače robia niekedy neočakávané rozhodnutia a poskytujú "surové" údaje, ktoré posádka musí analyzovať.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 225
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 251
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 070
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 101
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 787
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 223
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 546
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu