obrovské transportné lietadlo s nápisom U.S.Air Force na trupe. Možno si niekto pomyslel, že toto lietadlo k nám priletelo v rámci nejakého cvičenia NATO, ale nebolo to tak. Transportné lietadlo C-17 totiž priviezlo do Košíc ďalší exponát pre leteckú expozíciu Slovenského technického múzea, a to cvičné lietadlo Northrop T-38 Talon (v rozloženom stave). Pretože cé-sedemnástka pristála na košickom letisku vôbec po prvý raz, povieme si o tomto lietadle niečo viac.
Koncom 70. rokov minulého storočia si americké vojenské letectvo začalo uvedomovať, že má nedostatočné kapacity na dopravu ťažkých nákladov na veľké vzdialenosti. Preto v roku 1980 letectvo vydalo požiadavky C-X na nové transportné lietadlo, ktoré by umožňovalo prepravu ťažkých nákladov na veľké vzdialenosti a vyznačovalo sa krátkou dráhou vzletu i pristátia, možnosťou operovať z provizórnych letísk a dobrou manévrovatelnosťou na zemi. Lietadlo malo mať objemný nákladový priestor, ktorý by umožňoval prepravu bojových vrtuľníkov i tanku M1 Abrams. Návrhy na takéto lietadlo podali firmy Boeing, Lockheed a McDonnell Douglas. V auguste 1981 americké letectvo oznámilo, že prijíma návrh firmy McDonnell Douglas. Zdalo sa, že vývoju a výrobe nového lietadla, ktoré malo nahradiť najmä už zastaralý typ C-141, nestojí nič v ceste. Niekoľko kontroverzných rozhodnutí amerického Kongresu však viedlo k značnému spomaleniu vývoja nového lietadla a tak prvý prototyp bol objednaný až koncom roka 1985. Prvé tri sériové stroje boli objednané až v januári 1988. Výroba prototypu, určeného pre letové skúšky, sa začala v novembri 1987. Svoj prvý let absolvoval prototyp 15. septembra 1991, keď preletel z výrobného závodu v Long Beach na leteckú základňu Edwards v Kalifornii. Americké letectvo napokon objednalo 210 nových lietadiel, ale kvôli kráteniu rozpočtu bola objednávka neskôr zredukovaná na 120 kusov. V auguste 2002 však americké letectvo (USAF) oznámilo, že zvyšuje počet objednaných kusov na 180. Lietadlá bude firma Boeing (ktorá pred niekoľkými rokmi prevzala firmu McDonnell Douglas), dodávať až do roku 2008. V americkom letectve dostalo nové transportné lietadlo označenie C-17 Globemaster III. Ide teda už o tretie lietadlo s názvom Globemaster (po lietadlách C-74 a C-124). Prvé lietadlá typu C-17 americké letectvo oficiálne prevzalo 14. júna 1993. Prvá letka, vystrojená týmito lietadlami, bola zaradená do operačnej služby 17. januára 1995. V polovici januára tohto roka bolo dodaných celkovo 117 lietadiel C-17, z toho štyri pre britské vojenské letectvo.
Lietadlo C-17 Globemaster III má usporiadanie, typické pre moderné vojenské transportné lietadlá. Ide o hornoplošník s mohutným trupom a chvostovými plochami tvaru T. Základnými konštrukčnými materiálmi lietadla sú hliník (77 %), oceľ (12 %), titán (6 %) a kompozitné materiály (5 %). Lietadlo má rozpätie krídiel 52,2 m (s koncovými zvislými wingletmi), jeho dĺžka je 53 metrov a výška 16,8 metra. Prázdne lietadlo váži 122 ton, maximálna vzletová hmotnosť je až 265 ton. Na pohon lietadla slúžia štyri turbodúchadlové motory Pratt&Whitney F117, ktoré sú civilnou verziou motorov, slúžiacich na pohon civilného dopravného lietadla Boeing 757. Cestovná rýchlosť vo výške 11 000 metrov je 818 km/h. Pri zhadzovaní nákladu na padákoch môže lietadlo v malej výške letieť rýchlosťou od 215 do 465 km/h. Vďaka priemeru trupu 6,85 metra má nákladový priestor úctyhodné rozmery. Jeho dĺžka je 20,8 metra, šírka 5,5 m a výška 3,8 m. Podlaha nákladového priestoru znesie vysoké lokálne zaťaženie, takže do lietadla možno naložiť aj tank Abrams, ktorého hmotnosť je 58 ton. Lietadlo môže prepravovať tri bojové vrtuľníky AH-64 alebo tri pechotné bojové vozidlá Bradley. Náklad sa do lietadla nakladá po veľkej sklopnej rampe v zadnej časti trupu. Maximálna hmotnosť nákladu môže byť až 77 519 kg. Lietadlo môže prepravovať aj 144 vojakov, alebo 102 plne vyzbrojených parašutistov, prípadne 36 zranených vojakov na ležadlách. Palivové nádrže lietadla pojmú 102 615 litrov paliva. S maximálnym nákladom má lietadlo dolet okolo 4 500 kilometrov. Pri preletoch bez nákladu je dolet vyše 8 000 kilometrov, ale keďže lietadlo je vystrojené systémom na tankovanie za letu, je jeho dolet obmedzený vlastne len výdržou posádky. Na vzlet a pristátie lietadla (nie plne zaťaženého) postačí dráha dĺžky okolo 900 metrov a šírky 27,4 metra. K skráteniu dráhy vzletu prispievajú mohutné klapky, ofukované prúdom spalín z motorov. Posádka lietadla má troch členov, a to dvoch pilotov a jedného "loadmastera", teda špecialistu na nakladanie a vykladanie. Lietadlo je vystrojené elektroimpulzným riadiacim systémom (fly-by-wire), ktorý je doplnený mechanicky ovládaným záložným systémom. Pred pilotmi je "sklenená" prístrojová doska so štyrmi farebnými displejmi, konvenčné ručičkové prístroje sú záložné. Lietadlo je vystrojené dvomi priehľadovými indikátormi, ktoré premietajú najdôležitejšie údaje na predné okno, do zorného poľa pilotov. Istou kuriozitou je, že piloti riadia lietadlo pomocou dvoch riadiacich pák (teda nie pomocou obvyklého "volantu), akými sú bežne vystrojené len stíhacie lietadlá. Ďalšou kuriozitou je, že pomocou reverzného ťahu motorov môže aj plne naložené lietadlo na ploche letiska cúvať, a to aj do stúpania so sklonom 2 %. Globemaster má na svojom konte 33 svetových rekordov v rôznych kategóriách (najväčší náklad vynesený do určitej výšky, čas stúpania do určitej výšky a ďalšie). Lietadlá Globemaster sa už zúčastnili na množstve rôznych vojenských misií, a to napríklad v Bosne a Kosove, ale aj v Afganistane a Iraku. V roku 1998 vykonalo osem lietadiel C-17 najdlhší let s parašutistickým výsadkom v celej histórii letectva. Lietadlá leteli 14 800 kilometrov z USA do strednej Ázie, kde zhodili parašutistický výsadok a vojenský materiál (let trval vyše 19 hodín).
Boeing C-17 Globemaster III, ktorý priletel do Košíc, má evidenčné číslo 33117 a patrí Mississipi Air National Guard, čiže Národnej leteckej garde štátu Mississipi, ktorá má základňu v meste Jackson. Lietadlo je takpovediac "fungl" nové, pretože bolo americkému letectvu dodané v januári tohto roka. Do Košíc priletel Globemaster minulú sobotu dva razy. Najprv ráno k nám doviezol z leteckej základne v nemeckom Ramsteine špeciálnu transportnú plošinu, a popoludní sa k nám vrátil, tentoraz z Frankfurtu, odkiaľ doviezol v rozmontovanom stave cvičné lietadlo T-38 Talon. Spomenutá plošina umožnila jednoduché vyloženie paliet s jednotlivými časťami Talona z útrob obrovského Globemastera. Mimochodom, zrejme málokto z tých, ktorí toto lietadlo na ploche košického letiska obdivovali, si uvedomil, že sa "pozerá" na približne 7,8 miliardy korún. Toľko totiž v prepočte na naše peniažky táto ultramoderná vojenská mašinka stojí....
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.