nekritizujú.
"Činnosť kancelárie považujeme za úspešnú vďaka množstvu ďakovných listov, odstránených súdnych prieťahov, nečinností orgánov verejnej správy," píše Kandráč v správe pre parlament.
So žiadosťou o pomoc sa na verejného ochrancu práv obrátilo niekoľko tisícok ľudí, ale dvom tretinám z nich úrad nemohol pomôcť, lebo na to nemal právomoci.
"Ombudsman má veľmi málo kompetencií," priznáva poslanec Róbert Madej zo Smeru. Ombudsman môže úrady len vyzvať, aby zmenili svoje rozhodnutie alebo podať žiadosť na prokuratúru.
"Myslím si, že robia dobrú robotu," chváli Kandráčov úrad Jozef Heriban z ANO. Je členom výboru pre ľudské práva, ktorý ombudsmanovu činnosť sleduje. Jediný problém vidí v tom, že úrad nemôže zaplatiť kvalitných právnikov. "Niektoré miesta preto nemali dlhší čas obsadené."
Člen ústavnoprávneho výboru Gábor Gál z SMK pripomína, že ombudsman u nás nemá tradíciu. Stáva sa mu, že ľuďom poradí, aby sa so svojím problémom obrátili na ombudsmana a tí mu nedôverujú. "Možno nemá dosť mediálneho priestoru, alebo sa nevie táto inštitúcia predať," povedal Gál.
Pred niekoľkými týždňami uplynuli dva roky od začiatku pôsobenia ombudsmana na Slovensku.
Na verejného ochrancu práv sa môže obrátiť každý, kto sa domnieva, že orgán verejnej správy konaním, rozhodnutím alebo nečinnosťou porušil jeho základné práva a slobody. Nemožno sa na neho obracať so spormi medzi občanmi navzájom.
Autor: rp
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.