je to tak ale preto, že tieto vozidlá boli navrhnuté tak, aby mali presné takúto maximálnu rýchlosť, ale preto, že rýchlosť je na uvedenú hodnotu elektronicky obmedzená (po prekročení tejto rýchlosti začne vynechávať zapaľovanie). Výrobcovia sa akosi potichu dohodli, že maximálnu rýchlosť obmedzia na konvenčnú hodnotu 250 km/h. Takéto obmedzenia však neplatia pre superšportové vozidlá, patriace do prestížneho "trojstovkového" klubu, teda do klubu vozidiel, ktorých maximálna rýchlosť prevyšuje hodnotu 300 km/h. Redakcia nemeckého motoristického časopisu Auto motor und sport si vzala na mušku šesť takýchto superšportových vozidiel a rozhodla sa overiť, aká je skutočná maximálna rýchlosť týchto vozidiel. Išlo o sériovo vyrábané vozidlá Ferrari Enzo, Mercedes SLR McLaren, Porsche Carrera GT, Aston Martin DB9, Lamborghini Murciélago a Bentley Continetal GT. Pre všetky tieto vozidlá udáva výrobca maximálnu rýchlosť vyše 300 km/h. Táto hodnota sa určuje podľa presných a prísnych homologizačných predpisov. Redakcia spomenutého časopisu ale chcela vedieť, aká je "skutočná" maximálna rýchlosť týchto vozidiel a preto ich "pozvala" na vysokorýchlostnú skúšobnú dráhu Nardo v Taliansku. Táto dráha má dĺžku 12,6 kilometra a jej zatáčky sú klopené tak, že do rýchlosti 240 km/h nepôsobia na vozidlo žiadne bočné sily.
Výsledky testovania ukázali, že najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom na svete je Ferrari Enzo. Tomuto vozidlu bola nameraná maximálna rýchlosť 355 km/h! Už 1 476 metrov po štarte a po uplynutí 26,1 sekundy malo Enzo rýchlosť 300 km/h. Za Enzom sa umiestnili vozidlá Mercedes SLR McLaren a Porsche Carrera GT, ktorým namerali zhodnú maximálnu rýchlosť 334 km/h. Lamborghini Murciélago dosiahlo maximálnu rýchlosť 330 km/h a luxusné kupé Bentley Continental GT sa hnalo po dráhe Nardo rýchlosťou až 323 km/h. Najpomalším automobilom z celej šestky bol Aston Martin DB9, ktorý to dotiahol "len" na 309 km/h. Treba ale povedať, že Aston je zo všetkých testovaných vozidiel najlacnejší, pretože stojí len 144 000 eur, zatiaľ čo za Ferrari Enzo musí jeho budúci majiteľ zaplatiť 645 000 eur. Počas testovania sa merala aj brzdná dráha vozidiel rýchlosti 250 km/h do úplného zastavenia. V tejto disciplíne dopadlo najlepšie Porsche Carrera GT, ktoré dokázalo z dvestopäťdesiatky zastaviť na vzdialenosti 191 metrov (oveľa ťažší Bentley na to potreboval až 246 metrov).
Možno ešte spomenúť, že Ferrari Enzo Ferrari (áno, tak sa celým "menom" toto vozidlo volá) je poháňaný šesťlitrovým vidlicovým dvanásťvalcom, ktorého maximálny výkon je 485 kW pri 7 800 ot/min. Firma Ferrari vyrobí len 399 kusov týchto najrýchlejších vozidiel na svete.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.