v električkách, autobusoch či trolejbusoch viac. Aj preto, že najmä v rannej a popoludňajšej dopravnej špičke, nás už nebudú ohrozovať všakovaké nebezpečné zapínadlá, háčiky, kľúče či iné súčasti žiackych a študentských plecniakov. Pre ich chrbtice je z hľadiska zdravia a prevencie náramne dobré, ak sa bremená vrátili na chrbátiky. Ak sú však neopatrní a bezohľadní voči spolucestujúcim, pri mestskej doprave neraz iní utŕžia škrabance či vážnejšie poranenia, napríklad oka.
Aj v treťom tisícročí je pre nás nosenie bremien každodenným údelom. Nosíme kabelky, aktovky, tašky, kufre - najčastejšie v rukách a mávame pocit, že ich hmotnosť nám horné končatiny vyťahá až do orangutánskej dĺžky - po zem. Naši predkovia boli múdrejší - čo mohli, nosili v batohoch na chrbáte. Dámy zase ako bonus ziskali vznosné držanie tela vďaka tomu, že bremená prepravovali na hlavách.
Súčasnosť, až na prívetivý vynález okolieskovaných vakov a batožín, nás núti aj naďalej, vláčiť všetko v rukách. Kto z aktoviek či kabeliek nedokáže povyhadzovať všetky zbytočnosti, mal by vedieť, že pohľad na prepchatú dámsku kabelku je bizarný. Množstvu prenášaných vecí preto treba prispôsobiť druh príručnej batožiny.
Nech je už akákoľvek, pre všetkých gentlemanov, nech sa s očividne ťažkými bremenami v ženských rukách stretnú kdekoľvek platí zásada - pomáhať. Gavalier s taktom a porozumením oslobodí od záťaže svoju spoločníčku, kolegyňu, spolucestujúcu. V dnešnom mrchavom svete, keď na nejednu batožinku číhajú vreckári, je lepšie, nesiahať, bez ohľaduplného vysvetlenia, príliš po cudzích veciach. Je na pánovej spoločenskej zručnosti, aby dáme vysvetlil, že ho k siahnutiu po objemnej nákupnej taške vedie iba ušľachtilá snaha pomôcť.
Autor: eb
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.