predovšetkým nízkym osovým zaťažením. Napriek tomu ČSD už krátko po vzniku prvej ČSR využívali nové moderné tendrovky radu 423.0 typu l'D'p2t.
Projekt pochádzal z První Česko-moravské strojírni, ktorá zároveň dodala prvých 30 strojov. Lokomotívny rad 423.0 produkovali do roku 1938 takmer všetky československé lokomotívky a v priebehu ich výroby (do roku 1948) sa sedem ráz zmenil ich vzhľad a konštrukcia. Pre svoj výkon si vyslúžili obdivnú prezývku "býček" alebo "veľký býček". Zamestnanci podniku ČKD zmontovali tesne po vojne jednu lokomotívu navyše a 28. 2. 1946 ju odovzdali ČSD, ako dar pre vojnou zničené Slovensko. Po roku 1957 sa kotly 72 lokomotív vybavili plochou dyšňou a plochý komínom typu Giesel, rakúskeho pôvodu. Dvojitý parný stroj mal vonkajší rozvod Heusinger a vyrovnávacie šupátka Trofimov. Listové pružiny zabezpečovali odpruženie lokomotívy: pri behúňoch nad ložiskami, pri spriahnutých nápravách pod ložiskami.
Hlavné technické údaje: pretlak pary v kotle 1,5 Mpa, plocha roštu 2,07 m2, výhrevná plocha kotla 105,4 m2, plocha pehrievača 33,8 m2, dvojitý parný stroj s valcami priemeru 480 mm, zdvih piestov 570 mm, priemer spriahnutých kolies 1150 mm, adhézna hmotnosť pri polovici zásob 46,98 t, hmotnosť lokomotívy v službe 73,7 t, objem nádrže na uhlie 5 m3, objem vodojemu 11 m3, maximálna rýchlosť 50 km/h (neskôr 50 km/h). Lokomotíva s výkonom 750 k (552 kW) dopravovala vlaky hmotnosti 700 t rýchlosťou 60 km/h po vodorovnej trati, 600 t na stúpení 10 promile rýchlosťou 16 km/h, rovnakou rýchlosťou 300 t na stúpaní 20 promile a 200 t na stúpaní 30 promile rýchlosťou 14 km/h. Lokomotívy radu 423.0 boli vyradené z prevádzky až v roku 1978 a takmer identický rad 433.0 z roku 1948 opustil naše trate o štyri roky neskôr. Stroj 423.001 je dnes exponátom Národného technického múzea v Prahe.
Lokomotívne rady 423.0 a 433.0 predstavovali typické hnacie vozidlá miestnych železníc od roku 1924 až do ukončenia parnej prevádzky na ČSD v roku 1980. V istej miere sa ich dotklo i železničné modelárstvo, ale zmenšeniny kvôli nevýraznému zovňajšku príliš nezaujali.
Autor: iká
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.