Korzár logo Korzár

Posvietia si na nepravú škótsku whisky

Ak si na blšáku kúpite napríklad športové oblečenie značky Adidas a športové topánky značky Puma, nemôžete si byť istí, či tieto výrobky skutočne

vyrobili firmy Adidas a Puma. Ak si na dovolenke kdesi v Thajsku kúpite "značkové" hodinky Rolex, takisto si nemôže byť istí, že dostanete výrobok švajčiarskej firmy Rolex. No a ak si hocikde na svete zájdete na pohárik dobrej škótskej, nemáte istotu, že pijete "živú vodu", pochádzajúcu zo škótskej vysočiny. Zhrnuté a podčiarknuté, svet je plný falošných či falšovaných, napodobených alebo upravených výrobkov, ktoré sa vydávajú za niečo, čím nie sú. Takýmto podvodom prichádzajú najmä výrobcovia luxusných značkových tovarov ročne o obrovské sumy peňazí. Odborníci odhadujú, že päť až sedem percent svetového obchodu tvorí obchodovanie s nepravými výrobkami. Približne každý desiaty značkový produkt, predávaný na svete, je vraj falzifikát. Celkové ročné škody, spôsobené predajom napodobenín značkových produktov, sa odhadujú na šesť miliárd libier.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vráťme sa však k škótskej whisky. Tá je veľmi populárnym objektom ani nie tak falšovania, ako "nahrádzania". Veď ak nie ste odborník na whisky, ako spoznáte, či vám výčapník nalial pravú škótsku, alebo len akúsi jej lacnú napodobeninu? Takéto "falšovanie" whisky je pritom v podstate veľmi jednoduché, pretože k nemu netreba žiadne technické zariadenia stačí do prázdnej fľaše pravej whisky naliať chuťovo veľmi príbuzný, ale oveľa lacnejší produkt. Takouto manipuláciou prichádzajú výrobcovia značkových liehovín v Spojenom kráľovstve ročne o približne 400 miliónov libier. Odhaduje sa, že až šesť percent výčapov a barov sa uchyľuje k nekalým praktikám náhrady značkových liehovín lacnejšími produktmi. Niektoré lacnejšie výrobky sú pritom pravdepodobne kontaminované rôznymi chemikáliami, ktoré vhodne upravia ich chuť ale ktoré môžu byť zdraviu škodlivé. Jednou z firiem, ktoré na nečestné praktiky výčapníkov dopláca, je firma Diageo, ktorá predáva značkové liehoviny v 180 krajinách celého sveta. Táto firma distribuuje výrobky takých známych firiem, akými sú Smirnoff, Guinness, Johnnie Walker a Baileys. Ročné straty tejto firmy, spôsobené organizovaným falšovaním (falošné balenie, napĺňanie originálnych fliaš lacnými produktmi atď.), predstavujú približne 70 miliónov libier. Firma Diageo si preto povedala, že sa pokúsi obmedziť predaj nepravého alkoholu na najnižšiu možnú mieru. K tomu jej má pomôcť nový prístroj, ktorý priamo na mieste (napríklad v bare) spoľahlivo odhalí nepravú whisky. Prístroj vyvinuli pracovníci technického centra spoločnosti Diageo v spolupráci s firmou Spectroscopic&Analytical Developments. Do vývoja nového testovacieho prístroja investovala firma Diageo okolo 100 000 libier. Tento prvý prenosný prístroj na overovanie pravosti whisky analyzuje vzorku skúmanej liehoviny pomocou ultrafialového svetla. Prístroj, ktorý bol vtipne nazvaný authenticator (asi to môžeme preložiť ako autentizátor, teda overovač pravosti), porovná spektrum skúmanej vzorky so spektrom pravej liehoviny príslušnej značky. V pamäti prístroja môže byť uložených až 16 spektroskopických profilov rôznych druhov whisky. Veľkou výhodou prístroja je aj to, že s ním môžu pracovať aj nezaškolení pracovníci. Overovanie pravosti vzorky whisky trvá necelú minútu, zatiaľ čo štandardná laboratórna analýza môže trvať až dva týždne.

SkryťVypnúť reklamu

Autentizátor firmy Diageo už prešiel skúškami v Kolumbii, Španielsku a Venezuele a výrobca ho chce ponúknuť všetkým distribútorom značkovej whisky i kontrolným inštitúciám.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  3. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  6. Čo bude toto leto in?
  7. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  8. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  2. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  3. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  4. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 415
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 7 239
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 132
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 504
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 3 203
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 173
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 029
  8. Čo bude toto leto in? 2 720
  1. Filip Tikl: Mužská prostitúcia: Globálny svet ticha a túžob
  2. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  3. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  4. František Kukura: Keď sa moc mení na inštinkt prežitia
  5. Viktor Pamula: 83 rokov od Operácie Anthropoid
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 4
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Otázky pre Jána Čurillu
  8. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 888
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 981
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 895
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 775
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 002
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 833
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 591
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 534
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Tikl: Mužská prostitúcia: Globálny svet ticha a túžob
  2. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  3. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  4. František Kukura: Keď sa moc mení na inštinkt prežitia
  5. Viktor Pamula: 83 rokov od Operácie Anthropoid
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 4
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Otázky pre Jána Čurillu
  8. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 888
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 981
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 895
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 775
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 002
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 833
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 591
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 534
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu