Korzár logo Korzár

Montreal čaká na ďalší Schumacherov rekord

Formula jeden vstupuje tento víkend do najhektickejšej časti prebiehajúcej sezóny, keď ju v nasledujúcich piatich týždňov čakajú štyri podujatia,

pričom hneď dva z nich sa jazdia na americkom kontinente. Skôr než sa však šapitó kráľovskej disciplíny automobilového športu rozloží v zámorskej Mekke v Indianapolis, čaká na pilotov a tímy nie veľmi obľúbená veľká cena Kanady v Montreale. Neobľúbená kvôli nepríjemnému a zradnému okruhu, polovica ktorého sa v priebehu roka používa na bežnú premávku (vozovka je znečistená a šmykľavá). Na druhej strane je však trať vybudovaná na ostrove Svätej Heleny, ktorý leží priamo uprostred mesta a prakticky hneď za paddockom čaká na pretekárov rušný život veľkomesta (tento fakt vyhovuje zasa spoločenským typom akými sú Coulthard, či Button). Kanadská veľká cena sa jazdí už od roku 1967, keď na okruhu v Mosporte zvíťazil Jack Brabham. Dvakrát (v rokoch 1968 a 1970) striedal Mosport okruh Mont Tremblant, no od roku 1978 sa definitívne presťahovala do Montrealu. Dráha je tu vybudovaná okolo časti olympijského (veslárskeho) komplexu z roku 1976, respektíve areálu EXPO 1967. Úvodný závod na tejto trati sa jazdil za chladných jesenných podmienok októbra 1978 (teploty sa pohybovali tesne nad nulou) a najlepšie sa vydaril tímu Ferrari, keď zvíťazil domáci hrdina Gilles Villeneuve pred tímovým kolegom Jody Scheckterom. Po tragickej smrti otca Jacquesa Villeneuva (v roku 1982 v Zolderi) dostal potom okruh práve jeho meno Circuit Gilles Villeneuve. Tento rok sa v Kanade uskutoční už 36. ročník Grand Prix, no nechýbalo veľa a Montreal mohol nadobro z kalendára vypadnúť. Vlani totiž provincia Quebec schválila zákaz tabakovej reklamy a do kalendára sa GP vrátila až keď sa promotérovi podarilo získať 20 miliónov dolárov ako odškodné pre tímy (po 5 mil. poskytli provincie Ottawa a Quebec, desať zložil sám promotér Norman Legault). Jej pozícia v budúcnosti však aj naďalej zostáva neistá. Bola by to však škoda prísť o kanadskú veľkú cenu. Práve s ňou sú totiž spojené rôzne výrazné zápisy v histórii tohto športu. Tak napríklad v roku 1980 tu štartoval Mike Thackwell, ktorý sa stal najmladším pilotom na štarte pretekov F1, keď mal 19 rokov, 5 mesiacov a 29 dní. Kuriózna príhoda sa zasa písala v roku 1991, keď Nigel Mansell suverénne odjazdil na čele celých 68 kôl, no v záverečnom 69. kole začal mávať divákom, nesústredil sa na riadenie, zhasol mu motor a zvíťazil Nelson Piquet. S rokom 1999 sa zasa dokonca spája hneď niekoľko zaujímavých momentov. Prvým bolo postupné vypadnutie štyroch majstrov sveta (M. Schumacher, D. Hill, J. Villeneuve a R. Zonta Zonta bol úradujúci šampión FIA GT) na rovnakom mieste, keď postupne všetci havarovali v poslednej zákrute. Druhým historickým zápisom týchto pretekov bol dosiaľ jediný prejazd cieľom (predčasne neukončených pretekov) za bezpečnostným vozidlom, keď štyri kolá pred koncom havaroval Frentzen a na trať muselo Safety Car. Pred piatimi rokmi tiež pred GP Kanady oznámil Jackie Strewart, že odpredáva aj zvyšné podiely svojho tímu spoločnosti Ford, čím sa svetoznáma automobilka stala 100%-mým vlastníkom tímu F1 a nastúpila trend opätovného vstupu automobiliek do kráľovskej disciplíny. Mimochodom, ak už sme pri roku 1999, tak práve po pretekoch v Kanade oznámil odchod z F1 Damon Hill a boss Bernie Ecclestone tri dni po podujatí podstúpil operáciu by-passu. Vráťme sa však do súčasnosti. Doteraz najúspešnejším pilotom kanadskej grand prix je Nemec Michael Schumacher, ktorý tu triumfoval už šesťkrát (1994, 97, 98, 2000, 02, 03). Ak by sa mu však podarilo zvíťaziť aj v tomto roku, tak by stanovil nový rekord vo víťazstvách na jednom podujatí. Samotná trať, po posledných úpravách v roku 2002, meria 4361 metrov a plánovaných je 69 kôl (305,270 km). Štart pretekov je naplánovaný nezvyčajne na 12.30 miestneho času, čo by v prerátaní na stredoeurópsky čas malo byť 19.30 hod. (ak správne počítam).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 155
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 135
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 934
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 008
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 697
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 070
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 018
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu