Korzár logo Korzár
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Výroba drevených lodí v Stredomorí

Takýchto miest v Európe ale ani v Stredomorí už veľa niet, kde by vyrábali lode ako pred tisícročiami. Akurát manuálnu prácu uľahčuje elektrické

náradie ako hobľovačka, píla a iné. Pri cestách po Stredomorí som takéto dve nenápadné výrobne lodí objavil. Jednu v Egejskom mori v Ierissoskom zálive v mestečku Ierissos. Druhú na jedinom sýrskom ostrove Arwad v Stredozemnom mori.

V Ierissose vraj výroba lodí bola oddávna a nedokončené člny a rozostavané drevené lode na brehu patrili od nepamäti ku koloritu mesta. Teraz vyrábajú väčšie lode pre rybárov, ale aj miestnych podnikateľov na zákazku pre široké prímorské okolie. Slúžia nielen na prepravu tovaru, ale pre svoju spoľahlivosť a romantický dizajn si ich obľúbili aj turisti. Svojou životnosťou prevyšujú lode z ocele. Výroba lodí netradičným spôsobom neohrozuje tunajšie životné prostredie - more.

Klasická práca s drevom hlavne s píniovým sa prejavuje už pri pílení. Chlapi si ho sami pília na dosky. Hrúbka reziva sa upravuje podľa potreby, podľa toho, na ktorú časť lode sa bude montovať. Dosky si sušia vo vlastných priestoroch, častejšie ich prekladajú. Potom nasleduje hobľovanie a konzervovanie. Kostra, ktorá je základom lode, je tak isto z tvrdého dreva. Na ňu potom postupne pripevňujú potrebné rezivo. S drevom na výrobu lodí sa uspokoja z domácej produkcie, ale až po dôkladnom výbere. Sú na to určení dvaja majstri, ktorí začiatkom zimy odchádzajú do oblastí s najkvalitnejším drevom a osobne si tam vyberú stromy na spracovanie. Dosky, prípadne hranolky, sa režú svedomite. Tak, aby letokruhy neskôr nepraskali pod tlakom a pnutím vyvolaným pri náraze na vlny. Dôležité je utesňovanie drobných štrbín medzi jednotlivými doskami. Sledujem jedného tesára ako do malých medzier s veľkou zručnosťou vbíja sekáčom niečo podobné špagátu. "To je tesnenie," oznamuje mi. Neskôr povraz naozaj funguje ako dokonalé tesnenie. Dôsledné zakonzervovanie a natretie farbou podľa želania zákazníka dajú lodi ten správny švih. Tak isto navigačné a elektrické zariadenie, motor, ale aj rôzne drobnosti robia lodiarom podľa ich požiadavky. Práce tu majú dostatok. Popri výrobe nových lodí robia aj generálky starých. Profesia sa v rodinách dedí.

Aj na sýrskom ostrovčeku Arwad je najrozšírenejšou profesiou stolár a tesár. Zásluhu na tom majú staré lodenice. Ostrovček dnes žije skôr zo zašlej slávy. V dobách Kanaánskych tu bolo samostatné nezávislé kráľovstvo Aradus a Rimania celý ostrov opevnili. Ostrov, ktorý žil podobne ako dnes zo stavby lodí, obývali od nepamäti Feničania. Na arwadských lodiach tiahli do boja faraóni a napríklad aj perzský kráľ Xerxés. A práve jeho zásluhou vznikol pre potreby vojenského loďstva v roku 480 pr.n.l. v Grécku Xerxésov kanál. Zhodou okolností pri mestečku Nea Roda, len päť kilometrov od lodeníc Ierissos. Prieplav bol prekopaný v najužšom mieste poloostrova Athos. Jeho dĺžka bola 2900 metrov. Dnes po tejto technickej pamiatke sú už len slabo znateľné stopy. Aká historická náhoda medzi vzdialenými prímorskými lokalitami. V súčasnosti tak ako na sýrskom ostrove Arwad, tak aj v mestečku Ierissos v Grécku, ľudia udržujú tradičnú výrobu lodí. Najväčší rozvoj zažil Arwad v 11. a 10. storočí pr.n.l. V priaznivom ovzduší vznikla na ostrove lodiarska obchodná spolačnosť, ktorá vlastnila l50 lodí a organizovala dovoz a vývoz zlata, santalu, ebenu, slonoviny a farebných kovov. Dnes je život na ostrove len tieňom slávnej milosti. S nástupom veľkých tankerov nastala kríza a špecializácia na výrobu menších lodí. Pre malú vzdialenosť - 3 km od prístavu Tartus ležiaceho na pevnine - je ostrov Arwad veľmi príťažlivý pre turistov. Dopĺňa bohatú ponuku pobrežných historických lokalít. Stromy na ostrove už dávno nie sú. Predsa niečo podstatné z minulosti tu ostalo. Šikovnosť tunajších majstrov nadväzujúca na dávnu tradíciu, ručnú výrobu a emeselnícky fortieľ pri výrobe lodí. Pozerám na oceľové vraky veľkých lodí, ktoré devastujú pobrežie. Keby boli drevené, už dávno by podľahli silám mora a vetra. Pravdou je, že drevenú bojovú loď alebo tanker dnes už nikto nepostaví, ale drevené rybárske lode alebo lode na prepravu tovaru medzi pobrežnými prístavmi práve tu vyrobené sú veľmi žiadané. So sušením dosiek a dreva na tunajšom slnku nemajú problémy. Od tesárov sa dozvedám, že drevo je väčšinou z ihličnanov - z cédra alebo pínie. Dováža sa z pevniny, hlavne z pohoria Antilibanonu.

Tunajší ľudia - Arabi - sú prevažne všetci spojení s morom, či sú to rybári alebo tesári. Sú zviazaní s tunajšou tradíciou - výrobou lodí z dreva a sú veľmi spokojní.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 225
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 451
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 701
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 970
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 875
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 647
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 831
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 744
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 601
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozili im pokutou

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop