Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme si Toyotu RAV4

Japonskej firme Toyota sa v ostatných rokoch na európskom trhu darí veľmi dobre. Vlani predala firma Toyota v Európe 834 661 vozidiel, čo predstavuje

nárast o 10 % v porovnaní s rokom 2002. Svoj podiel na tomto úspechu má aj model RAV4, ktorý bol vlani i predvlani najpredávanejším športovo-úžitkovým vozidlom (SUV) v Európe. Vlani sa na európskom trhu predalo celkovo 105 076 vozidiel RAV4. Prvú generáciu typu RAV4 predstavila firma Toyota na ženevskom autosalóne v roku 1994 a odvtedy sa na celom svete predalo vyše 1,4 milióna týchto vozidiel. O tom, že európski motoristi si RAV4 veľmi obľúbili, svedčí to, že Európa predstavuje najvýznamnejší trh pre tento model.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Druhá generácia modelu RAV4, ktorá prišla na trh v roku 2000, bola nedávno modernizovaná. Nová predná časť vyzerá širšie a agresívnejšie, má väčšiu masku chladiča veľké hmlové reflektory, vložené do nárazníka. Modernizovaný interiér pôsobí luxusnejšie a športovejšie. Rozšírený bol aj výstroj vozidla. Model RAV4 môže byť teraz vystrojený aj automatickým klimatizačným systémom, tempomatom či elektrochromatickým samostmievacím vnútorným spätným zrkadlom. Bezpečnostný systém zahrnuje aj bočné a okenné nafukovacie vankúše. Predné airbagy sú dvojstupňové.

RAV4 sa dodáva v trojdverovej a päťdverovej verzii. Trojdverová má rázvor 2 280 mm a je dlhá 3 825 mm, široká 1 735 mm a vysoká 1 685 mm. Päťdverová verzia má podvozok rázvoru 2 490 mm a je dlhá 4 220 mm, široká 1 735 mm a vysoká 1 705 mm. S nástavcami blatníkov, ktoré dávajú vozidlu športovejší vzhľad, je vozidlo o 50 mm širšie než základná verzia. Predné kolesá sú vedené závesmi McPherson, vzadu je kombinácia pozdĺžnych a priečnych závesov. Model RAV4 sa dodáva v štyroch úrovniach výbavy, označených Base, Terra, Sol a Sol2. Všetky verzie sú sériovo vystrojené antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, dvomi airbagmi, elektrickým ovládaním okien, centrálnym zamykacím systémom s diaľkovým ovládaním v kľúči, výškovo nastaviteľným volantom a sedadlom vodiča a pozdĺžnym strešným nosičom.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon vozidla sú k dispozícii tri moderné motory, všetko štvorvalce. Dvojica zážihových motorov je vystrojená variabilným časovaním ventilov (VVT-i) a štyrmi ventilmi na valec. Slabší 1,8-litrový motor má maximálny výkon 92 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 161 Nm. S týmto motorom zrýchli RAV4 z 0 na 100 km/h za 12,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou z celého sortimentu motorov je dvojlitrový zážihový motor, ktorý je tiež vystrojený systémom VVT-i a má 16 ventilov. Tento motor vyvíja maximálny výkon 110 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 192 Nm. Týmto motorom vystrojený RAV4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 185 km/h. Motor spotrebuje v meste v priemere 11,4 l/100 km, mimo mesta je priemerná spotreba len 7,3 l/100 km/h, celková priemerná spotreba je 8,8 l/100 km. Tento motor môže byť kombinovaný buď s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo so štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Trojicu motorov uzatvára moderný dvojlitrový vznetový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail. Tento turbodieselový motor má maximálny výkon 85 kW a svoj najvyšší krútiaci moment (250 Nm) si udržuje v rozsahu od 1 800 ot/min do 3 000 ot/min. Vysoký krútiaci moment poskytuje vozidlu lepšie dynamické vlastnosti než 1,8-litrový zážihový motor s vyšším výkonom. "Naftový" RAV4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 170 km/h. Dvojlitrový vznetový motor spotrebuje pritom pri jazde mimo mesta v priemere len 6,1 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 7,1 l/100 km. Verzie RAV4, poháňané jedným alebo druhým dvojlitrovým motorom, sú vystrojené pohonom všetkých štyroch kolies. Systém pohonu všetkých štyroch kolies je vystrojený medzinápravovým diferenciálom s viskóznou spojkou, ktorá začne prenášať hnací moment na zadné kolesá vtedy, keď predné kolesá začínajú strácať adhéziu.

SkryťVypnúť reklamu

Mali sme možnosť vyskúšať si päťdverovú Toyotu RAV4 vo výbave Sol, poháňanú dvojlitrovým turbodieselovým motorom. Vozidlo bolo okrem iného vystrojené aj automatickou klimatizačnou sústavou, ôsmimi airbagmi, stabilizačným systémom VSC, systémom trakčnej kontroly TRC i systémom podpory núdzového brzdenia. Vodič sedí pomerne vysoko a má výborný výhľad z vozidla. Pri pohľade do spätných zrkadiel sme si povedali konečne auto s poriadne veľkými zrkadlami, v ktorých vidno všetko, čo sa za vozidlom deje. Kožou potiahnutý volant padol dobre do ruky a dal sa nastaviť do optimálnej polohy. Veľké kruhové prístroje v chrómovaných objímkach sú veľmi dobre čitateľné. Silnou stránkou vozidla je vynikajúce vyladený podvozok, poskytujúci vozidlu výborné jazdné vlastnosti. Turbodieselový motor si počas jazdy príjemne "buble" a ochotne "ťahá" už z pomerne nízkych otáčok (čo ocenia lenivší vodiči, pretože netreba tak často radiť). Na ovládanie spojkového pedálu však treba trochu väčšiu silu, než sme zvyknutí z iných áut. Aj pedál akcelerátora kladie pri stláčaní pomerne veľký odpor, čo vlastne pôsobí ako akýsi obmedzovač spotreby (vodič cíti, že "tlačí" spotrebu nahor). K všestrannej využiteľnosti vozidla prispievajú delené zadné sedadlá, ktoré možno jednotlivo sklopiť, alebo celkom z vozidla vybrať. Veľké zadné dvere sa otvárajú nabok, čo umožnilo upevniť na nich rezervné koleso. Môžeme konštatovať, že s Toyotou RAV4 sme si príjemne zajazdili, aj keď sme nevyskúšali, čo toto auto dokáže v teréne. Prieskumy napokon tvrdia, že tí, ktorí si vozidlá kategórie SUV kupujú, sa s nimi radšej predvádzajú v meste než v teréne....

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu