nárast o 10 % v porovnaní s rokom 2002. Svoj podiel na tomto úspechu má aj model RAV4, ktorý bol vlani i predvlani najpredávanejším športovo-úžitkovým vozidlom (SUV) v Európe. Vlani sa na európskom trhu predalo celkovo 105 076 vozidiel RAV4. Prvú generáciu typu RAV4 predstavila firma Toyota na ženevskom autosalóne v roku 1994 a odvtedy sa na celom svete predalo vyše 1,4 milióna týchto vozidiel. O tom, že európski motoristi si RAV4 veľmi obľúbili, svedčí to, že Európa predstavuje najvýznamnejší trh pre tento model.
Druhá generácia modelu RAV4, ktorá prišla na trh v roku 2000, bola nedávno modernizovaná. Nová predná časť vyzerá širšie a agresívnejšie, má väčšiu masku chladiča veľké hmlové reflektory, vložené do nárazníka. Modernizovaný interiér pôsobí luxusnejšie a športovejšie. Rozšírený bol aj výstroj vozidla. Model RAV4 môže byť teraz vystrojený aj automatickým klimatizačným systémom, tempomatom či elektrochromatickým samostmievacím vnútorným spätným zrkadlom. Bezpečnostný systém zahrnuje aj bočné a okenné nafukovacie vankúše. Predné airbagy sú dvojstupňové.
RAV4 sa dodáva v trojdverovej a päťdverovej verzii. Trojdverová má rázvor 2 280 mm a je dlhá 3 825 mm, široká 1 735 mm a vysoká 1 685 mm. Päťdverová verzia má podvozok rázvoru 2 490 mm a je dlhá 4 220 mm, široká 1 735 mm a vysoká 1 705 mm. S nástavcami blatníkov, ktoré dávajú vozidlu športovejší vzhľad, je vozidlo o 50 mm širšie než základná verzia. Predné kolesá sú vedené závesmi McPherson, vzadu je kombinácia pozdĺžnych a priečnych závesov. Model RAV4 sa dodáva v štyroch úrovniach výbavy, označených Base, Terra, Sol a Sol2. Všetky verzie sú sériovo vystrojené antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, dvomi airbagmi, elektrickým ovládaním okien, centrálnym zamykacím systémom s diaľkovým ovládaním v kľúči, výškovo nastaviteľným volantom a sedadlom vodiča a pozdĺžnym strešným nosičom.
Na pohon vozidla sú k dispozícii tri moderné motory, všetko štvorvalce. Dvojica zážihových motorov je vystrojená variabilným časovaním ventilov (VVT-i) a štyrmi ventilmi na valec. Slabší 1,8-litrový motor má maximálny výkon 92 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 161 Nm. S týmto motorom zrýchli RAV4 z 0 na 100 km/h za 12,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou z celého sortimentu motorov je dvojlitrový zážihový motor, ktorý je tiež vystrojený systémom VVT-i a má 16 ventilov. Tento motor vyvíja maximálny výkon 110 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 192 Nm. Týmto motorom vystrojený RAV4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 185 km/h. Motor spotrebuje v meste v priemere 11,4 l/100 km, mimo mesta je priemerná spotreba len 7,3 l/100 km/h, celková priemerná spotreba je 8,8 l/100 km. Tento motor môže byť kombinovaný buď s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo so štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Trojicu motorov uzatvára moderný dvojlitrový vznetový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail. Tento turbodieselový motor má maximálny výkon 85 kW a svoj najvyšší krútiaci moment (250 Nm) si udržuje v rozsahu od 1 800 ot/min do 3 000 ot/min. Vysoký krútiaci moment poskytuje vozidlu lepšie dynamické vlastnosti než 1,8-litrový zážihový motor s vyšším výkonom. "Naftový" RAV4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 170 km/h. Dvojlitrový vznetový motor spotrebuje pritom pri jazde mimo mesta v priemere len 6,1 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 7,1 l/100 km. Verzie RAV4, poháňané jedným alebo druhým dvojlitrovým motorom, sú vystrojené pohonom všetkých štyroch kolies. Systém pohonu všetkých štyroch kolies je vystrojený medzinápravovým diferenciálom s viskóznou spojkou, ktorá začne prenášať hnací moment na zadné kolesá vtedy, keď predné kolesá začínajú strácať adhéziu.
Mali sme možnosť vyskúšať si päťdverovú Toyotu RAV4 vo výbave Sol, poháňanú dvojlitrovým turbodieselovým motorom. Vozidlo bolo okrem iného vystrojené aj automatickou klimatizačnou sústavou, ôsmimi airbagmi, stabilizačným systémom VSC, systémom trakčnej kontroly TRC i systémom podpory núdzového brzdenia. Vodič sedí pomerne vysoko a má výborný výhľad z vozidla. Pri pohľade do spätných zrkadiel sme si povedali konečne auto s poriadne veľkými zrkadlami, v ktorých vidno všetko, čo sa za vozidlom deje. Kožou potiahnutý volant padol dobre do ruky a dal sa nastaviť do optimálnej polohy. Veľké kruhové prístroje v chrómovaných objímkach sú veľmi dobre čitateľné. Silnou stránkou vozidla je vynikajúce vyladený podvozok, poskytujúci vozidlu výborné jazdné vlastnosti. Turbodieselový motor si počas jazdy príjemne "buble" a ochotne "ťahá" už z pomerne nízkych otáčok (čo ocenia lenivší vodiči, pretože netreba tak často radiť). Na ovládanie spojkového pedálu však treba trochu väčšiu silu, než sme zvyknutí z iných áut. Aj pedál akcelerátora kladie pri stláčaní pomerne veľký odpor, čo vlastne pôsobí ako akýsi obmedzovač spotreby (vodič cíti, že "tlačí" spotrebu nahor). K všestrannej využiteľnosti vozidla prispievajú delené zadné sedadlá, ktoré možno jednotlivo sklopiť, alebo celkom z vozidla vybrať. Veľké zadné dvere sa otvárajú nabok, čo umožnilo upevniť na nich rezervné koleso. Môžeme konštatovať, že s Toyotou RAV4 sme si príjemne zajazdili, aj keď sme nevyskúšali, čo toto auto dokáže v teréne. Prieskumy napokon tvrdia, že tí, ktorí si vozidlá kategórie SUV kupujú, sa s nimi radšej predvádzajú v meste než v teréne....
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.