Mnohí rodičia sú nešťastní, keď zistia, že ich dieťa klame. Bezradne sa spytujú sami seba: Prečo to robí? Ako ho od toho odučiť?
Príčiny klamania u detí sú rozmanité. Možno povedať, že s klamstvom sa stretávame ako so samostatným a bežným prejavom, alebo ako so súčasťou rôznych zmien správania sa. Mnohé detské rozprávania v štvrtom až šiestom roku sú doplnené živou fantáziou. Klamstvá z fantázie sa vyskytujú ako bežný jav a dieťa je presvedčené, že hovorí pravdu. V takýchto prípadoch odporúčane rodičom a vychovávateľom, aby dieťa nenazývali klamárom, neokrikovali ho, netrestali, ale s pochopením oddeľovali pravdivé od vymysleného.
O pravom klamstve hovoríme najčastejšie u detí v školskom veku. K jeho príčinám patrí snaha získať si pozornosť dospelých alebo postavenie v skupine (vychvaľovanie sa), pomsta rovesníkom alebo dospelým, obohatenie nudného života prehnanými príhodami, snaha vyhnúť sa pokorujúcim následkom nevhodného správania a vyhnutie sa trestu, čo je všeobecne najčastejšou príčinou klamania u detí. Takéto výpovede sú často poznačené naivitou, napr. známe sú klamstvá okolo žiackej knižky a pod.
Detským klamstvám napomáha, ak sú opakovane úspešné. Posilnenie spočívajúce v tom, že sa napr. vyhne trestu pomocou klamstva, posilňuje sklon klamať. Nabudúce sa dieťa znovu pokúsi vyhnúť trestu klamaním. Tu môžu rodičia a vychovávatelia dieťaťu pomôcť tak, že dajú najavo, že vedia o klamstve, chápu ho, ale veria, že sa nebude opakovať.
Niekedy sa stretávame i s tzv. "šľachetnými klamstvami". Sú to situácie, keď sa dieťa usiluje zachrániť spolužiaka, priateľa, súrodenca alebo rodiča a je schopné podstúpiť čokoľvek, len aby pravda nevyšla najavo. V takomto prípade treba zvážiť, či nie je správnejšie vec prehliadnuť, ako uplatniť prísnosť a spravodlivosť.
Najlepšou a najjednoduchšou prevenciou klamania je odhaliť a odstrániť potrebu klamať. Rodičia a vychovávatelia by si mali uvedomiť, že aj ich vzor tzv. spoločenského klamania, môže byť faktorom, ktorý prispieva ku vzniku klamania ich detí. Deti treba podnecovať k otvorenosti. Kde vládne príliš prísna výchova, strach detí z trestov, deti sa skôr uchyľujú ku klamaniu. Deti majú byť vedené k tomu, že hoci ich činy môžu mať neprijateľné následky, trest nikdy nenasleduje po pravdivom tvrdené. Musíme vylúčiť potrebu detí klamať, aj ľahkú príležitosť ku klamaniu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.