Opasok ako doplnok
Biely kostým určený pre manažérky a podnikateľky má ako jediný doplnok - široký čierny opasok viazaný technikou macramé. Dekoratívna spona pozostáva z niekoľkých tepaných kovových diskov. Návrhár sa riadil nepísaným pravidlom, ktoré sa uplatňuje v oblečení u mužov - najdrahší má byť doplnok a to sú hodinky. Na tomto modely je najdrahší opasok.
Kým sa opasok stal vyslovene dekoratívnym doplnkom, prešiel rôznymi vývojovými fázami. Ním sa prispôsoboval odev jeho nositeľovi, či to bola tunika na ktorej vytváral a pridržiaval záhyby, keď pevne obopínal pás na mužskej postave, alebo si ním opásal svoju pracovnú krátku tuniku muž pri práci. Dvorský odev mal pás, opasok už nižšie, okolo bokov, kde bol podkasaný. Vtedy neboli gombíky, takže opasok bol potrebnou funkčnou súčasťou oblečenia. Postupne mal aj dekoratívny význam a bol znakom bohatstva - ozdobený drahými kameňmi, zlatom a striebrom, u mužov aj žien.
Móda vplývala aj na jeho dĺžku, šírku a dekoratívnu i úžitkovú funkciu. Napr. v 17. storočí u žien siahal až na boky a na ňom bola pripevnená retiazka siahajúca nad členky s taštičkou a nožíkom. Nožík takto nosili aj muži, ibaže vyššie.
Kým sa u mužov ustálil na pridržiavanie nohavíc, u žien sa stal módnym doplnkom. Módni návrhári pomocou neho dosahovali nový vzhľad - napr. Karl Lagerfeld koncom 20. storočia, keď široký hnedý kožený opasok bol jediným doplnkom dvojdielneho kostýmu. Guy Laroche širokou voľne preloženou viazačkou ozvláštňuje jednoduché puzdrové šaty, Kenzo opásal kožou kvetinové nohavicové kostýmy, Claire McCardellová ho posadila na boky minisukní. Úzky opasok bol neodmysliteľným doplnkom šatníka Jackie Kennedyovej, na ňom bola vpredu uviazaná textilná stuha. Návrhárka Sonia Rykiell nazývaná kráľovnou pletenia doplňuje koženým opaskom svoje pletené tuniky. Skrátka - opasok je stále tu.
Autor: som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.