poradou čo najviac vylepšiť, a každý má na to svojské metódy. V ankete sme zisťovali, ako košickí študenti balamutili profesorov, aby mali na vysvedčení o čosi lepšie známky...
Kamila (15): "Ja som v prvom ročníku, takže ešte poriadne neviem, ako to na strednej v tomto smere beží. Avšak dúfam, že to bude podobné ako na základke. Tam sa dalo vyhovoriť na to, že mi vychádza sólovka a to zvyklo zabrať. Vtedy prilepšia. Určite..."
Martin (17): "No ja sa raz vykecám aj z vlastného pohrebu, takže ja s tým problémy ozaj nemám. Držím sa zásady, že všetko sa dá, keď to chce, ale len keď to je reálne. Najlepšie je zjednávať známky bez celej triedy, inak sa to vždy zvrtne proti vám. Treba prísť pokorne a vystihnúť dobrú náladu učiteľky. A väčšinou zaberú frázy, že 'či sa im potom bude lepšie spať'... Je toho veľa, záleží od povahy učiteľa situácie. Vo všeobecnosti sa to však podľa mňa dá. Uvidíme v stredu, či to zabralo."
Maja (17): "Ja sa poväčšine pri takejto aktivite zveziem s triedou, keď ideme vyjednávať hromadne. A myslím si, že učitelia by mali známky prilepšovať automaticky. Keď zhoršia, na plate ani autorite im to nepridá. A keď zlepšia, u študákov budú jednoznačne obľúbenejší. No to je už vec názoru, ale hlavne učiteľa. Nechápem však takých profesorov - tyranov, ktorí si svoje komplexy liečia prihoršovaním známok. A takých je nanešťastie v našej spoločnosti až-až."
Janka (18): "Mne už zo zaokrúhľovania známok šibalo, takže už som sa ani veľmi nesnažila doťahovať. Mám pocit, že sa potvrdzuje stará známa pravda, že sa treba učiť pravidelne. Keď to robím na konci roka ako teraz, som len zbytočne nervózna. A, bohužiaľ, máme takých učiteľov, že len čo si otvorím ústa, hneď na mňa vyskočia, že či sa dá z takých známok vykúzliť čosi lepšie... Zase iným spolužiakom s úsmevom napíše o stupeň lepšiu známku. Čert ber taký systém."
Zuza (16): "Ach, to by som vedela rozprávať doslova legendy... Nemám špeciálny recept ako na to, je to len o tom, ako vychádza učiteľ s dotyčným profesorom. Ten určite nezlepší známku, ak vie, že študent sa mu nijak nerevanšuje. Myslím vedomosťami v druhom polroku alebo ďalšom roku. Profáci poväčšine vedia, čo a komu si môžu dovoliť zlepšiť a prípadne, ktoré zhoršenie bude 'výchovného' charakteru tým spôsobom, že prinúti študenta učiť sa."
Erik (18): "Myslím si, že tak ako u každého existuje pud sebazáchovy, tak existuje aj u študenta niečo, čo ho núti všetkými prostriedkami vylepšiť vysvedčko. No a keďže to u mnohých nejde inak ako vedomosťami, nič iné im neostáva. I keď správne a taktné formulovanie prosieb a požiadaviek urobí svoje. Buď to definitívne pokašlete alebo máte vyhraté. No ešte sa mi však nestalo, že by som mal nejak extra prilepšené na konci roka, uvidíme teraz. Skôr sa to dá na polročné vysvedčenie, kde je do konca roka priestor ukázať, či to prilepšenie stálo za to. Moji učitelia poväčšine prilepšia, a to hádam urobí na polroka každý učiteľ. Veď ako hovorím, čas ukáže, či sa to oplatilo a či je priestor na vzájomnú dôveru. Často sa však zamýšľam nad otázkou, prečo profesori na konci roka neprilepšia známku, ak ju na polroka prihoršili. Veď takmer každý z nich operuje tým, že 'teraz vám na polrok tú lepšiu známku dám, ale ak budete na konci roka stáť nerozhodne, prikloním sa k horšej.' Nebolo by krajšie počuť: 'Tak, Buček, teraz na polroka je to medzi. Prihorším vám, no na konci roka vám prilepším.' No nie je to viac logické?!"
Autor: hud
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.