stoickym pokojom a "južanským temperamentom" - na poslednú chvíľu. No na dokončených stavbách či cestách bolo vidieť, že na medzinárodnej reprezentácii Grékom záleží.
Cez Thesaloniky na juh do Atén
Našinci prichádzajúci väčšinou zo severu autobusmi, prípadne individuálne, už dávno pociťujú problematický vstup či tranzit cez druhé najväčšie grécke mesto Thesaloniky (1 milión obyvateľov). Z Thesaloník smerom na juh sa dá pokračovať pohodlnou diaľnicou až do Atén. Príjemné zastavenia sú na miestach, kde cesta kopíruje morské pobrežie, prípadne odbočiť k morskej pláži. Kto by chcel navštíviť malebné údolie pod Parmasom a najdôveryhodnejšiu veštiareň na svete v Delfách, môže odbočiť v mestečku Thermopolis. Tí, ktorí pokračujú z Thesaloník po diaľnici okolo zálivu a neskôr pred mestečkom Martino sa vzdialia do vnútrozemia, začnú pociťovať blízkosť gréckej metropoly. Ťažkosti začínajú už od križovatky pri Schimatari, na ktorú sa napája cesta z polostrova Evia. Ideálny príchod do rozľahlého veľkomesta je neskoro v noci alebo zavčas rána, kedy sú prístupové cesty a ulice aspoň čiastočne pokojné.
Tu sa zrodila Európa
Atény sa rozkladajú v rozľahlej kotline. Stále boli a sú centrom Atiky - malého výbežku na juhu Grécka. Na prvý pohľad nepôsobia malebne. Nech sa priblížite z ktorejkoľvek strany pochytí vás nesúrodý zmätok predmestí. Mesto patrí medzi najznečistenejšie metropoly Európy. Enormný nárast obyvateľstva a priemyselný rozvoj mali katastrofálne následky na životné prostredie. Keby sme chceli Atény porovnávať s Rímom, Parížom či Istanbulom na východe, bolo by to ťažké. Tunajšie ošarpané domy a jednotvárne pochmúrne obytné štvrte stavané na "aténsky štýl" majú sotva priemer šesťdesiat rokov. Aj napriek tomu sa práve tu zrodila Európa. Jednoduché stavby, dvoj až trojposchodové domy, skrášľujú akurát nádherné kvety na terasách a balkónoch. Kvety tu majú vhodné podmienky počas celého roka. Ku kráse veľkomesta prispievajú historické dominantné stavby, ktoré pamätajú tisícročia. Aj v troskách predstavujú klenoty architektúry. Mnohé z nich sú voľne prístupné. Kontrast medzi obytnými domami a architektonickými dielami čo zdobia mesto je veľký. Dokonca i zámožní občania mali skromné príbytky. Dobre to vidieť v turistami najnavštevovanejšej malebnej štvrti Plaka pod bralom Akropoly.
K Akropole a Plake
Po šťastnom vstupe do Atén, a to už jedno akým dopravným prostriedkom ste sa tu dostali, záleží len na vás čomu sa chcete venovať a ako sa budete pohybovať po meste. Určite si zaobstarajte kvalitnú mapu mesta, na ktorej sú vyznačené kultúrne a historické pamiatky. Tých je tu veľa a za prehliadku múzea, ale aj iných pamiatok sa väčšinou platí. Okolo štátnej univerzity sa dostanete na široký šesťprúdový bulvár Amalias. Odtiaľ je už len kúsok k známej Plake a Akropole. My sme mali trošku šťastie. Ulicou Dionissiou sme došli až k parkovisku, ktorého pozadie dotvárali mladé cédre a počas dňa vytvárali vzácny tieň. Naproti cez cestu bola historická Akropola. Večerné predstavenia v amfiteátri pod Akropolou vďaka výbornej akustike ale aj svetelným efektom počas teplých nocí dotvárali antickú atmosféru. Nedostatok parkovacích miest v Aténach a zmätok, ktorý je s tým spojený, len ťažko kde v Európe nájdete.
Za pamiatkami metrom
Pre rýchly pohyb po meste a za kultúrnymi pamiatkami je ako všade aj v Aténach najvýhodnejšie metro. To tunajšie, s troma trasami, sieťou električiek a prímestskou železnicou, vybudovali vďaka olympiáde. A preto pri jesennej návšteve hlavného mesta som ho mohol používať. Je moderné a čisté. Jednotlivé zástavky sú riešené ako miniatúrne expozície s vykopávkami exponátov, ktoré sa našli pri výstavbe. Trasy sú vedené tak, že jednotlivé stanice metra sú blízko najvýznamnejších pamiatok, športovísk, historických lokalít a hlavnej železničnej stanice Larisa. Jedna z trás vedie až do prístavu Pireus. Cestovný lístok, s ktorým môžete prestupovať, stojí 0,70 eur. Metro v Aténach je veľkým pomocníkom aj pre motoristov. Pohyblivosť medzi jednotlivými pamiatkami sťažuje nielen hustá ale hlavne chaotická premávka. Doprava v Aténach môže byť pre prichádzajúceho turistu šokom. Grécko stále vedie rebríček Európskej únie v úmrtiach následkom dopravných nehôd. Chodci sa bez ohľadu na svetlá semaforov preplietajú pomedzi autá, ktoré chladnokrvne prefrčia len pár centimetrov od vašej nohy. Peší presun po meste je tak trochu adrenalínovým športom. Preto je pešia zóna už v spomínanej štvrti Plaka, kde to vonia Montmartrom, pouličnými obchodíkmi so všetkým možným, naozajstnou oázou. O polnoci tu nikto nevie o žiadnej záverečnej. Do kaviarní sa práve vtedy začínajú schádzať hostia. Od smogu a hluku sa vymaníte aj v zelených pľúcach mesta, v nádherných záhradách kráľovnej Amálie.
Prístav Pireus, pouličné trhy
Tí, ktorí chcú pokoj spojiť s romantikou, môžu zájsť do prístavu Pireus. Moderný, veľký prístav, v ktorom sa dobre orientuje, je spojený s centrom Atén okre iného aj metrom. Množstvo lodných kancelárií ponúka cestovné lístky na všetky grécke ostrovy, ale aj k brehom Ázie a Afriky. Pri pohľade na obrovské lode, kotviace v prístave Pireus, sa vás zmocní túžba pripojiť sa k cestujúcim mávajúcim z vrchnej paluby. Až nie, zájdete si na miestne pouličné trhoviská, na ktorých sa prekrikujú predavači. Tunajší trh je ako všade inde v Stredomorí rajom vitamínov - ovocia a zeleniny. Mäso, syry, ryby a spomínané ovocie tu nakúpite aj za tretinovú cenu. Prístav Pireus bude počas olympiády posilnený o viaceré lode a zároveň aj o spojenia medzi Aténami a ostrovmi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.