V zmluve o dielo o oprave železničnej stanice Podbrezová predstavovali fakturované práce 4,35 mil. Sk, pričom táto suma nezodpovedala podľa NKÚ skutočne vykonaným prácam.
Maximálnu hospodárnosť nedodržali ŽSR pri dodávke a montáži nadštandardného interiéru do kancelárskych priestorov generálneho riaditeľa ŽSR v hodnote 6,68 mil. Sk. Spoločnosť zakúpila aj manažérsku stoličku v hodnote 71-tisíc Sk a štyri ďalšie kreslá, pričom cena jedného dosiahla viac ako 69-tisíc Sk.
Informoval o tom podpredseda NKÚ Igor Malý. NKÚ vykonal v rámci kontrolnej akcie kontrolu aj v Železničnom zdravotníctve Bratislava, ktorej výsledkom bolo zistenie porušenia zákona o správe majetku štátu a zákona o účtovníctve. Železničná nemocnica s poliklinikou (ŽNsP) Bratislava, ktorá bola taktiež predmetom kontroly, nezabezpečila zápis vlastníckych práv k budove ŽNsP Bratislava do katastra nehnuteľností. V roku 2001 vyradila bez odpisov mamograf typ Compac so zostatkovou hodnotou 976-tisíc Sk z dôvodu opotrebovania, pričom podľa posudku o technickom stave bol plne funkčný.
Inventarizáciou sa zistili aj pohľadávky ŽNsP Košice voči zdravotným poisťovniam v celkovej sume 6,49 mil. Sk.
NKÚ pri kontrole taktiež zistil, že ŽSR nekládli dostatočný dôraz na plnenie zmluvných vzťahov pri preberaní prác, dodávok a služieb, čím porušili zmluvné vzťahy a zákon o účtovníctve. Zo zoznamu uzatvorených zmlúv v prvom polroku minulého roka, ktoré prevyšovali 5 mil. Sk, ŽSR porušili zákon o verejnom obstarávaní vo väčšine prípadov. Výsledkom boli navýšené ceny dodávok. Keďže železnice neviedli riadnu evidenciu zmluvných vzťahov, nezabezpečili tak ucelený prehľad o vplyve uzatvorených zmlúv na hospodárenie.
ŽSR potvrdili pravdivosť kontroly NKÚ. Ako uviedla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, išlo o nákup nábytku zo strany bývalého vedenia pre potreby Železničnej spoločnosti v roku 2001. "Súčasné vedenie ŽSR sa ešte stále vysporiadava s dedičstvom minulosti," skonštatovala Blašková. Z toho dôvodu ŽSR zriadili odbor interného auditu, ktorý má za úlohu poukázať na riziká a nedostatky v hospodárení. Súčasťou organizačných zmien v ŽSR je podľa Blaškovej aj sprehľadnenie finančných tokov a zefektívnenie riadenia podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty a to na ŽSR a Železničnú spoločnosť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.