Korzetové šaty
Korzet prežil stáročia a čím viac pokročila technika a kultúra dopredu, tým menej plnil svoju pôvodnú funkciu, až sa úplne vymanil spod dámskeho odevu, prestal byť bielizňou a mučiarňou a stal sa vyhľadávaným módnym kusom dámskej garderóby v spojení so sukňami rôzneho strihu či šírky a s nohavicami. Odev, ktorý zošnuroval a vypchal ženské telo, aby dostalo tvar presýpacích hodín, sa stal minulosťou. Mal v sebe niečo zo zvieracej kazajky. Úzko strihané vrchné diely, ktoré sa nosili cez korzety z rybacích kostí, na ktorých strane boli schované spodné živôtiky (cache-korzety) mali vsadené rukávy, často v tvare jahňacieho stehna, sa začínali bohato naberané na ramenách a od lakťov k dlani boli zúžené. Rukáv končil pri prstoch, pretože slušné dámy sa zakrývali pokiaľ možno čím viac, od hlavy po špičky chodidiel. Sukňa spadala až na zem, na bokoch bola voľná, smerom k záložke zvonovitá a vzadu vystužená riasením a záhybmi, ktoré boli často zakončené vlečkou. Krehký pás a priesvitne jemná pleť boli najdôležitejšími znakmi krásy z prelomu 19. a 20. storočia, žiaľ, ohrozujúcimi zdravie. Vražedne stiahnutý korzet deformoval vnútorné orgány, spôsoboval problémy s trávením, ochorenia a niekedy dokonca aj úmrtia. Po zbavení tela "pút", na čom mal zásluhu parížsky dizajnér Paul Poiret, vstúpila móda na pôdu voľnosti, pohybu, športových aktivít, kde sa úplne ináč dýchalo. Významným dielom prispeli k novému trendu 20. storočia tanečnice ako Anna Pavlovová z ruského baletu, Isadora Duncanová, ba aj známa špiónka a tanečnica Mata Hari.
Po I. svetovej vojne nastúpili nové módne trendy a medzi nimi korzetové strihy. Módny diktátor Dior odrazu opäť začal ženu šnurovať a vypchávať a jeho denné šaty vážili osem a večerné až tridsať kíl, hoci na oko pôsobili ľahko ako pierko. S objavením nových materiálov, ľahkých, splývavých, uviedol svoj "nový vzhľad". Jeho povestný model červených koktejlových šiat korzetového strihu vstúpil do dejín módy ako "diorovská červeň".
S objavením lycry a streču sa uplatňovali korzetové šaty. Majstrom strihania lycry sa stal Azzedine Alaia a jeho šaty boli korzetom pre celé telo. Stačí sa pozrieť na snímky Tiny Turner, jeho zákazníčky, ktorú korzetové šaty povýšili v pokročilom veku na sexuálny symbol. Na snímke je jeho model zelených korzetových šiat riešený ako drapéria doplnený vysokými elastickými textilnými čižmami - pančuchami.
Autor: som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.