Korzár logo Korzár

Prvé superjumbo A380 dostáva krídla

V novom závode spoločnosti Airbus vo francúzskom meste Toulouse sa začalo s montážou krídiel na trup prvého superjumba A380. Krídla boli vyrobené

firmou Airbus UK, sídliacou v Broughtone v severnom Walesi. Každé z oboch krídiel má dĺžku vyše 45 metrov a šírku 11 metrov. V mieste pripojenia krídla k trupu je hrúbka krídla temer tri metre. Hmotnosť krídla, vystrojeného rôznymi snímačmi a meracími prístrojmi, je približne 30 ton. Krídla putovali z Broughtonu do Toulouse pomerne zložitým spôsobom. Z výrobného závodu sa na špeciálnom 96-kolesovom prepravníku dopravili, po novovybudovanej ceste dĺžky 1,6 km, k riečke Dee. Po tejto rieke bol prepravník na člne dopravený do prístavu Mostyn. Z Mostynu boli krídla loďou prepravené do francúzskeho prístavu Bordeaux a odtiaľ po ceste do Toulouse.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Konečná montáž lietadiel A380 sa vykonáva v novej hale, ktorá je jednou z najväčších budov na svete. Hala má dĺžku 490 metrov a šírku 250 metrov, výška haly je 46 metrov. Keď sa výroba rozbehne naplno, budú sa v hale montovať súčasne dva airbusy A380. Každý mesiac sa majú vyrobiť štyri dvojpodlažné lietadlá A380, na ktoré má už výrobca 129 pevných objednávok. S vývojom lietadla A380, ktoré bude mať v základnej konfigurácii 555 sedadiel, sa začalo v roku 2000. Podľa výrobcu má mať nové lietadlo o 15 až 20 % nižšie priame prevádzkové náklady než terajšie lietadlá. Aby sa zaručila prevádzka lietadla na existujúcich letiskách, spolupracovala firma Airbus pri vývoji lietadla s 60 veľkými letiskami na celom svete. Hlučnosť lietadla pri vzlete by mala byť až o polovicu nižšia než je hlučnosť terajších veľkých lietadiel. Dolet lietadla bude až 15 000 kilometrov. Najzaujímavejší údaj sa však týka spotreby paliva. Nový Airbus A380 bude prvým lietadlom na dlhé trate, ktoré spotrebuje na jedného cestujúceho menej než tri litre paliva na sto kilometrov letu. Prvý let by lietadlo A380 malo vykonať v prvom štvrťroku 2005, na pravidelných linkách sa začne používať v roku 2006. V roku 2010 by lietadlá A380 mali pristávať na viac než 60 letiskách na všetkých kontinentoch.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojpodlažné superjumbo vzniká v rámci širokej medzinárodnej spolupráce, na ktorej sa podieľajú najmä britské, nemecké, francúzske a španielske firmy, patriace do koncernu Airbus. Diely trupu vyrábajú firmy Airbus v Nemecku, Španielsku a Francúzsku. Výškové kormidlá z uhlíkových kompozitov vyrába španielska firma EADS. Kýlovú zvislú plochu vyrába spoločnosť DaimlerChrysler, sídliaca neďaleko Hamburgu. Vztlakové klapky na krídlach sú výrobkom nemeckej firmy CIAM. Letecká spoločnosť si môže zvoliť, či chce mať svoju tristoosemdesiatku poháňanú motormi britskej firmy Rolls-Royce alebo americkej spoločnosti Engine Alliance. Konečná montáž lietadiel A380 sa robí v Toulouse, odkiaľ lietadlo preletí do Hamburgu, kde sa do lietadla inštaluje vnútorné vybavenie a lietadlo sa nalakuje podľa požiadaviek príslušnej leteckej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Program A380 predstavuje veľký ekonomický prínos pre krajiny, ktoré sa na ňom podieľajú. Len v samotnom Spojenom kráľovstve sa na programe A380 priamo či nepriamo podieľa 80 000 pracovníkov. Objednávky, súvisiace s programom A380, dostalo vyše 400 britských firiem. Celková hodnota týchto objednávok je už teraz okolo 7,5 miliardy libier. Predpokladá sa, že počas celého trvania programu získajú britské firmy objednávky za celkovú sumu až 15 miliárd libier.

Vývojom a výrobou typu A380 tromfla spoločnosť Airbus svojho najväčšieho rivala, americkú firmu Boeing, ktorá zatiaľ neplánuje vyrábať takéto obrovské lietadlá.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 379
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 575
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 237
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 863
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 393
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 315
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 838
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 361
  1. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  2. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  4. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  5. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  6. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  8. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 650
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 58 914
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 925
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 479
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 913
  6. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 20 729
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 521
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 13 901
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  2. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  4. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  5. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  6. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  8. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 650
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 58 914
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 925
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 479
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 913
  6. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 20 729
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 521
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 13 901
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu