firmou Airbus UK, sídliacou v Broughtone v severnom Walesi. Každé z oboch krídiel má dĺžku vyše 45 metrov a šírku 11 metrov. V mieste pripojenia krídla k trupu je hrúbka krídla temer tri metre. Hmotnosť krídla, vystrojeného rôznymi snímačmi a meracími prístrojmi, je približne 30 ton. Krídla putovali z Broughtonu do Toulouse pomerne zložitým spôsobom. Z výrobného závodu sa na špeciálnom 96-kolesovom prepravníku dopravili, po novovybudovanej ceste dĺžky 1,6 km, k riečke Dee. Po tejto rieke bol prepravník na člne dopravený do prístavu Mostyn. Z Mostynu boli krídla loďou prepravené do francúzskeho prístavu Bordeaux a odtiaľ po ceste do Toulouse.
Konečná montáž lietadiel A380 sa vykonáva v novej hale, ktorá je jednou z najväčších budov na svete. Hala má dĺžku 490 metrov a šírku 250 metrov, výška haly je 46 metrov. Keď sa výroba rozbehne naplno, budú sa v hale montovať súčasne dva airbusy A380. Každý mesiac sa majú vyrobiť štyri dvojpodlažné lietadlá A380, na ktoré má už výrobca 129 pevných objednávok. S vývojom lietadla A380, ktoré bude mať v základnej konfigurácii 555 sedadiel, sa začalo v roku 2000. Podľa výrobcu má mať nové lietadlo o 15 až 20 % nižšie priame prevádzkové náklady než terajšie lietadlá. Aby sa zaručila prevádzka lietadla na existujúcich letiskách, spolupracovala firma Airbus pri vývoji lietadla s 60 veľkými letiskami na celom svete. Hlučnosť lietadla pri vzlete by mala byť až o polovicu nižšia než je hlučnosť terajších veľkých lietadiel. Dolet lietadla bude až 15 000 kilometrov. Najzaujímavejší údaj sa však týka spotreby paliva. Nový Airbus A380 bude prvým lietadlom na dlhé trate, ktoré spotrebuje na jedného cestujúceho menej než tri litre paliva na sto kilometrov letu. Prvý let by lietadlo A380 malo vykonať v prvom štvrťroku 2005, na pravidelných linkách sa začne používať v roku 2006. V roku 2010 by lietadlá A380 mali pristávať na viac než 60 letiskách na všetkých kontinentoch.
Dvojpodlažné superjumbo vzniká v rámci širokej medzinárodnej spolupráce, na ktorej sa podieľajú najmä britské, nemecké, francúzske a španielske firmy, patriace do koncernu Airbus. Diely trupu vyrábajú firmy Airbus v Nemecku, Španielsku a Francúzsku. Výškové kormidlá z uhlíkových kompozitov vyrába španielska firma EADS. Kýlovú zvislú plochu vyrába spoločnosť DaimlerChrysler, sídliaca neďaleko Hamburgu. Vztlakové klapky na krídlach sú výrobkom nemeckej firmy CIAM. Letecká spoločnosť si môže zvoliť, či chce mať svoju tristoosemdesiatku poháňanú motormi britskej firmy Rolls-Royce alebo americkej spoločnosti Engine Alliance. Konečná montáž lietadiel A380 sa robí v Toulouse, odkiaľ lietadlo preletí do Hamburgu, kde sa do lietadla inštaluje vnútorné vybavenie a lietadlo sa nalakuje podľa požiadaviek príslušnej leteckej spoločnosti.
Program A380 predstavuje veľký ekonomický prínos pre krajiny, ktoré sa na ňom podieľajú. Len v samotnom Spojenom kráľovstve sa na programe A380 priamo či nepriamo podieľa 80 000 pracovníkov. Objednávky, súvisiace s programom A380, dostalo vyše 400 britských firiem. Celková hodnota týchto objednávok je už teraz okolo 7,5 miliardy libier. Predpokladá sa, že počas celého trvania programu získajú britské firmy objednávky za celkovú sumu až 15 miliárd libier.
Vývojom a výrobou typu A380 tromfla spoločnosť Airbus svojho najväčšieho rivala, americkú firmu Boeing, ktorá zatiaľ neplánuje vyrábať takéto obrovské lietadlá.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.