Korzár logo Korzár

Prvý parný vlak prišiel na Slovensku

Dvadsiateho augusta bude stopäťdesiatdva rokov odvtedy, ako prišiel na Slovensko prvý parný vlak s prvými cestujúcimi. Nie je to prvá koľajová

doprava - tá napríklad v baníctve bola známa už v 16. storočí a prvá železnica v Uhorsku z Bratislavy do Serede bola vybudovaná ako konská železnica v rokoch 1839 - 46. Predtým, v r. 1836 prijal uhorský snem prvý, tzv. železničný zákon, na základe ktorého sa malo vybudovať dvanásť železničných tratí, z toho na území Slovenska z Trnavy do Košíc, z Košíc do Krakova, z Pešti do Halíče a do Viedne. Plány zostali na papieri, nebol totiž pre ich realizáciu potrebný kapitál.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pokiaľ ide o rozvoj modernej železničnej dopravy vo svete, odštartovali ho až v 20-tych rokoch 19. storočia v Anglicku, odkiaľ sa rozšírila do celého sveta. Za necelých sto rokov bola železničná sieť vybudovaná v podstate v dnešnom rozsahu. Na územie Slovenska prišiel prvý parný vlak 20. augusta 1848 a to z Viedne do Bratislavy. Po stagnácii výstavby železničnej siete po potlačení buržoáznej revolúcie sa táto rozprúdila po rakúsko-uhorskom vyrovnaní v roku 1867, kedy do nej investoval štát a zahraniční investori rakúski, nemeckí, belgickí, anglickí, francúzski. Od roku 1869 do r. 1973 v Uhorsku vybudovali 4 091 km železničných tratí, z toho 889 len na Slovensku a to základné trate: Košicko-bohumínska železnica, Uhorská severná železnica Pešť Lučenec Zvolen Vrútky a iné. V 80-tych rokoch bola dobudovaná Považská železnica Bratislava Žilina a začalo sa s výstavbou miestnych železníc.

SkryťVypnúť reklamu

Budovanie železničnej siete poskytovalo pracovné príležitosti jednak na stavbách a jednak v prevádzke. Napr. v roku 1890 pracovalo už v železničnej doprave v slovenských župách vyše 5 800 zamestnancov a v roku 1910 až vyše 20 800 ľudí.

Vráťme sa k prvému parnému vlaku z Viedne do Bratislavy. Vtedy dali do prevádzky aj prvú telegrafnú linku v Uhorsku. I napriek tomu sa ešte takmer 10 rokov používal tzv. optický telegraf. V praxi predstavoval signalizáciu zástavkami a košovými návestidlami od jedného strážneho domku k druhému, od stanice k stanici. Elektrické zvončekové vedenie so zvončekovými prístrojmi začali používať až v 70. rokoch na Košicko-bohumínskej železnici. V r. 1872 vydali prvý jednotný návestný predpis pre celé Uhorsko. Postupne prechádzali od ručného prehadzovania výhybiek k ústrednému diaľkovému ovládaniu ťahadlami a drôtovodmi. Prvé zabezpečovacie zariadenie s elektrickým záverom výmen vybudovali v Galante v r. 1886 a prvú hradlovú sústavu koncom 19. storočia. Traťový telefón sa stal nevyhnutnosťou od 80. rokov. Potom prišiel rad aj na rušne a rýchliky. Pre zaujímavosť: r. 1848 dosahoval osobný vlak s ôsmimi vozidlami s hmotnosťou 60 ton rýchlosť 40 km za hodinu, roku 1896 s 18 vozňami s hmotnosťou 300 ton 60 kilometrovú rýchlosť. Dnes sú parné rušne muzeálnymi exponátmi, a ak má niekto šťastie previesť sa na lesnej železničke s funiacou lokomotívou považuje to za kus romantiky.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu