prvkov pasívnej a aktívnej bezpečnosti automobilov je dnes samostatným technickým (ba temer aj vedeckým) odvetvím, v ktorom pracujú vysokošpecializovaní odborníci. Nebolo to však tak vždy. Samostatné oddelenie na vývoj bezpečnostných prvkov a zvyšovanie bezpečnosti svojich vozidiel založila automobilka Mercedes-Benz až 1. augusta 1939, teda pred 65 rokmi. Toto oddelenie sídlilo v drevenom baraku s plochou 100 m2 a spočiatku v ňom pracovali len štyria pracovníci. Na ich čele bol inžinier Béla Barényi (narodil sa v roku 1907 v Rakúsku a bol maďarského pôvodu), ktorý predtým pracoval v Spoločnosti pre technický pokrok v Berlíne a na svojom konte mal už vyše 150 patentov, týkajúcich sa konštrukcie motorových vozidiel. Barényi, pre ktorého vynaliezanie bolo koníčkom, sa stal dušou nového oddelenia. Už rok po založení oddelenia upútal Barényi pozornosť konštrukciou prvého prototypu s tuhou podlahovou skupinou a karosériou s vystuženými bočnými časťami. Za jeden z najväčších Barényiho prínosov ku konštrukcii bezpečného vozidla možno považovať princíp deformačných zón, pohlcujúcich energiu nárazu. Karoséria s deformačnými zónami podľa Barényiho návrhu bola patentovaná v auguste 1952. Prvým sériovo vyrábaným mercedesom, ktorého karoséria sa vyznačovala deformačnými zónami, bol model 220 z roku 1959. Dôležitým vynálezom, chrániacim najmä vodiča, bol aj dnes už bežný deformovateľný stĺpik riadenia. Barényiho myšlienkou sú aj ochranné prvky v bočných dverách, chrániace posádku pri bočnom náraze. Do svojho penzionovania koncom roku 1972 prihlásil Barényi k patentovaniu vyše 2 500 svojich vynálezov. „Na základe, ktorý vybudoval Béla Barényi, stojí bezpečnosť automobilov aj dnes," povedal Dr. Rodolfo Schöneburg, vedúci strediska bezpečnosti a funkcií automobilu Technologického centra Mercedes-Benz. Aj po Barényiho odchode prispeli inžinieri firmy Mercedes-Benz v značnej miere k neustálemu zvyšovaniu aktívnej a pasívnej bezpečnosti automobilov. Mercedesy boli medzi prvými vozidlami, vystrojenými predpínačmi bezpečnostných pásov, nafukovacími vankúšmi, antiblokovacím systémom, stabilizačným systémom (ESP) a systémom podpory núdzového brzdenia. Za inovatívny bezpečnostný prvok možno považovať sendvičovú a mimoriadne tuhú podlahu vozidiel triedy A, predstavenej v roku 1997. Táto podlaha poskytuje kompaktnému modelu A rovnakú mieru pasívnej bezpečnosti, akou sa vyznačujú väčšie modely zn. Mercedes. Nová éra bezpečnosti automobilov začala v roku 2002, keď firma Mercedes-Benz predstavila svoj systém PRE-SAFE. Tento systém „predvída" hroziacu haváriu a vykoná opatrenia, ktorých cieľom je zníženie následkov havárie pre cestujúcich. Ide napríklad o napnutie bezpečnostných pásov, posunutie sedadiel do najvhodnejšej polohy či zavretie strešného okna. Možno povedať, že celá doterajšia história automobilov zn. Mercedes je sprevádzaná neustálym zvyšovaním ich bezpečnosti.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.