Korzár logo Korzár

Barényi prispel k bezpečnosti mercedesov

Niet pochýb o tom, že firma Mercedes-Benz sa vždy snažila, snaží a zrejme aj bude snažiť vyrábať čo najbezpečnejšie automobily. Vývoj moderných

prvkov pasívnej a aktívnej bezpečnosti automobilov je dnes samostatným technickým (ba temer aj vedeckým) odvetvím, v ktorom pracujú vysokošpecializovaní odborníci. Nebolo to však tak vždy. Samostatné oddelenie na vývoj bezpečnostných prvkov a zvyšovanie bezpečnosti svojich vozidiel založila automobilka Mercedes-Benz až 1. augusta 1939, teda pred 65 rokmi. Toto oddelenie sídlilo v drevenom baraku s plochou 100 m2 a spočiatku v ňom pracovali len štyria pracovníci. Na ich čele bol inžinier Béla Barényi (narodil sa v roku 1907 v Rakúsku a bol maďarského pôvodu), ktorý predtým pracoval v Spoločnosti pre technický pokrok v Berlíne a na svojom konte mal už vyše 150 patentov, týkajúcich sa konštrukcie motorových vozidiel. Barényi, pre ktorého vynaliezanie bolo koníčkom, sa stal dušou nového oddelenia. Už rok po založení oddelenia upútal Barényi pozornosť konštrukciou prvého prototypu s tuhou podlahovou skupinou a karosériou s vystuženými bočnými časťami. Za jeden z najväčších Barényiho prínosov ku konštrukcii bezpečného vozidla možno považovať princíp deformačných zón, pohlcujúcich energiu nárazu. Karoséria s deformačnými zónami podľa Barényiho návrhu bola patentovaná v auguste 1952. Prvým sériovo vyrábaným mercedesom, ktorého karoséria sa vyznačovala deformačnými zónami, bol model 220 z roku 1959. Dôležitým vynálezom, chrániacim najmä vodiča, bol aj dnes už bežný deformovateľný stĺpik riadenia. Barényiho myšlienkou sú aj ochranné prvky v bočných dverách, chrániace posádku pri bočnom náraze. Do svojho penzionovania koncom roku 1972 prihlásil Barényi k patentovaniu vyše 2 500 svojich vynálezov. „Na základe, ktorý vybudoval Béla Barényi, stojí bezpečnosť automobilov aj dnes," povedal Dr. Rodolfo Schöneburg, vedúci strediska bezpečnosti a funkcií automobilu Technologického centra Mercedes-Benz. Aj po Barényiho odchode prispeli inžinieri firmy Mercedes-Benz v značnej miere k neustálemu zvyšovaniu aktívnej a pasívnej bezpečnosti automobilov. Mercedesy boli medzi prvými vozidlami, vystrojenými predpínačmi bezpečnostných pásov, nafukovacími vankúšmi, antiblokovacím systémom, stabilizačným systémom (ESP) a systémom podpory núdzového brzdenia. Za inovatívny bezpečnostný prvok možno považovať sendvičovú a mimoriadne tuhú podlahu vozidiel triedy A, predstavenej v roku 1997. Táto podlaha poskytuje kompaktnému modelu A rovnakú mieru pasívnej bezpečnosti, akou sa vyznačujú väčšie modely zn. Mercedes. Nová éra bezpečnosti automobilov začala v roku 2002, keď firma Mercedes-Benz predstavila svoj systém PRE-SAFE. Tento systém „predvída" hroziacu haváriu a vykoná opatrenia, ktorých cieľom je zníženie následkov havárie pre cestujúcich. Ide napríklad o napnutie bezpečnostných pásov, posunutie sedadiel do najvhodnejšej polohy či zavretie strešného okna. Možno povedať, že celá doterajšia história automobilov zn. Mercedes je sprevádzaná neustálym zvyšovaním ich bezpečnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu