Korzár logo Korzár

Mrija vyniesla do vzduchu rekordný náklad

Viete si predstaviť náklad hmotnosti 247 ton? Ak nie, môžeme vašej predstavivosti trochu pomôcť. Keďže Škoda Fabia má hmotnosť približne 1 100 kg,

tak 224 fabií bude mať dokopy hmotnosť oných 247 ton. No a práve takýto náklad, svojou hmotnosťou zodpovedajúci 224 kusom škodoviek, vynieslo nedávno do vzduchu najväčšie transportné lietadlo na svete, ukrajinský Antonov An-225. Stalo sa tak pri lete z Prahy do Taškentu, kam An-225 prepravovalo ťažkú ťažobnú techniku podniku Plynostav Pardubice. Náklad tvorili štyri pokladače potrubia, z ktorých každý vážil 58 ton, a ďalšie zariadenia. Pri tomto lete vytvorilo lietadlo An-225 svetový rekord v najťažšom náklade, aký kedy bol prepravovaný letecky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo Antonov An-225, nazvané Mrija (to v ukrajinčine znamená sen), je skutočným unikátom. Toto lietadlo vzniklo na základe požiadaviek sovietskeho kozmického priemyslu, ktorý potreboval lietadlo na prepravu raketoplánu Buran. Úlohou skonštruovať takéto lietadlo bola poverená Antonovova konštrukčná kancelária v ukrajinskom Kyjeve. Základom nového lietadla sa stal osvedčený štvormotorový typ An-124 Ruslan (toto lietadlo už pristálo aj na košickom letisku). Trup lietadla bol predĺžený a vystrojený novým centroplánom (to je tuhá stredná časť, na ktorú sa upevňujú krídla). Na zväčšený centroplán boli pripevnené štandardné krídla z typu An-124. Na krídlach sú pôvodné motory (dva na každej strane), pod centroplánom je na každej strane zavesený ďalší motor lietadlo má teda šesť pohonných jednotiek. Rozpätie lietadla je 88,4 m, dĺžka lietadla je 84 m, jeho výška je 18,1 m. Podvozok má celkovo 32 kolies. Vnútorná dĺžka nákladného priestoru je 43 metrov. Na rozdiel od typu An-124 nemá Mrija zadnú sklopnú plošinu, takže náklad možno nakladať len spredu, po odklopení celej prednej časti trupu smerom nahor. Lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť 600 ton a jeho maximálna rýchlosť je 850 km/h. Prvý let obrovského lietadla An-225 sa uskutočnil 21. decembra 1988 (podľa niektorých prameňov sa tak stalo už začiatkom roka 1988. Po zrušení kozmického programu Buran bola jediná vyrobená Mrija na jar 1994 uskladnená a jej motory boli použité pre lietadlo An-124. V roku 2001 bolo však lietadlo opäť uvedené do letuschopného stavu a 7. mája vykonalo prvý let. Odvtedy sa lietadlo využíva na prepravu mimoriadne ťažkých nákladov. O služby tohto lietadla prejavili záujme aj niektoré americké firmy, vyrábajúce nosné rakety na vypúšťanie umelých družíc. Mrija by mohla slúžiť aj ako vypúšťacia plošina pre experimentálne kozmické lietadlo X-34B. V nákladnom priestore lietadla An-225 možno prepravovať aj kompletný trup dopravného lietadla Boeing 737. V leteckej literatúre sú rozdielne informácie o tom, koľko lietadiel An-225 bolo vlastne vyrobených. Niekde sa spomínajú tri lietadlá, inde sa hovorí len o jednom lietajúcom exemplári a o druhom, nedokončenom lietadle. Tak či onak, An-225 Mrija je dvojnásobným svetovým rekordérom. Je to najväčšie lietadlo na svete a vynieslo do vzduchu najťažší náklad.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  3. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  4. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  5. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  6. Nové Planeo v Košiciach
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 916
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 885
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 772
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 612
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 220
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 912
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 899
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 813
  1. Pavol Burda: Analýza dokázala hovno
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.5. - 5.6.1925)
  3. Filip Tikl: Príbeh prostitútky 1.diel: Detstvo
  4. Lucia Mihalíková: Plitvické jazerá na druhý pokus
  5. Ján Valchár: Hlásim sa z Donbasu
  6. Ján Karas: Pamäť alebo propaganda? Návrat Stalina do moskovského metra je fackou histórii
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchester
  8. Ivan Čáni: Šutaj Eštok rozhodol – bol to politický proces a snaha o politickú pomstu!
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 694
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 847
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 516
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 069
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 862
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 030
  7. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 765
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 442
  1. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  2. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  3. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  5. Tupou Ceruzou: Žiačik
  6. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  7. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavol Burda: Analýza dokázala hovno
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.5. - 5.6.1925)
  3. Filip Tikl: Príbeh prostitútky 1.diel: Detstvo
  4. Lucia Mihalíková: Plitvické jazerá na druhý pokus
  5. Ján Valchár: Hlásim sa z Donbasu
  6. Ján Karas: Pamäť alebo propaganda? Návrat Stalina do moskovského metra je fackou histórii
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchester
  8. Ivan Čáni: Šutaj Eštok rozhodol – bol to politický proces a snaha o politickú pomstu!
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 694
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 847
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 516
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 069
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 862
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 030
  7. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 765
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 442
  1. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  2. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  3. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  5. Tupou Ceruzou: Žiačik
  6. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  7. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu