Korzár logo Korzár

Mrija vyniesla do vzduchu rekordný náklad

Viete si predstaviť náklad hmotnosti 247 ton? Ak nie, môžeme vašej predstavivosti trochu pomôcť. Keďže Škoda Fabia má hmotnosť približne 1 100 kg,

tak 224 fabií bude mať dokopy hmotnosť oných 247 ton. No a práve takýto náklad, svojou hmotnosťou zodpovedajúci 224 kusom škodoviek, vynieslo nedávno do vzduchu najväčšie transportné lietadlo na svete, ukrajinský Antonov An-225. Stalo sa tak pri lete z Prahy do Taškentu, kam An-225 prepravovalo ťažkú ťažobnú techniku podniku Plynostav Pardubice. Náklad tvorili štyri pokladače potrubia, z ktorých každý vážil 58 ton, a ďalšie zariadenia. Pri tomto lete vytvorilo lietadlo An-225 svetový rekord v najťažšom náklade, aký kedy bol prepravovaný letecky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo Antonov An-225, nazvané Mrija (to v ukrajinčine znamená sen), je skutočným unikátom. Toto lietadlo vzniklo na základe požiadaviek sovietskeho kozmického priemyslu, ktorý potreboval lietadlo na prepravu raketoplánu Buran. Úlohou skonštruovať takéto lietadlo bola poverená Antonovova konštrukčná kancelária v ukrajinskom Kyjeve. Základom nového lietadla sa stal osvedčený štvormotorový typ An-124 Ruslan (toto lietadlo už pristálo aj na košickom letisku). Trup lietadla bol predĺžený a vystrojený novým centroplánom (to je tuhá stredná časť, na ktorú sa upevňujú krídla). Na zväčšený centroplán boli pripevnené štandardné krídla z typu An-124. Na krídlach sú pôvodné motory (dva na každej strane), pod centroplánom je na každej strane zavesený ďalší motor lietadlo má teda šesť pohonných jednotiek. Rozpätie lietadla je 88,4 m, dĺžka lietadla je 84 m, jeho výška je 18,1 m. Podvozok má celkovo 32 kolies. Vnútorná dĺžka nákladného priestoru je 43 metrov. Na rozdiel od typu An-124 nemá Mrija zadnú sklopnú plošinu, takže náklad možno nakladať len spredu, po odklopení celej prednej časti trupu smerom nahor. Lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť 600 ton a jeho maximálna rýchlosť je 850 km/h. Prvý let obrovského lietadla An-225 sa uskutočnil 21. decembra 1988 (podľa niektorých prameňov sa tak stalo už začiatkom roka 1988. Po zrušení kozmického programu Buran bola jediná vyrobená Mrija na jar 1994 uskladnená a jej motory boli použité pre lietadlo An-124. V roku 2001 bolo však lietadlo opäť uvedené do letuschopného stavu a 7. mája vykonalo prvý let. Odvtedy sa lietadlo využíva na prepravu mimoriadne ťažkých nákladov. O služby tohto lietadla prejavili záujme aj niektoré americké firmy, vyrábajúce nosné rakety na vypúšťanie umelých družíc. Mrija by mohla slúžiť aj ako vypúšťacia plošina pre experimentálne kozmické lietadlo X-34B. V nákladnom priestore lietadla An-225 možno prepravovať aj kompletný trup dopravného lietadla Boeing 737. V leteckej literatúre sú rozdielne informácie o tom, koľko lietadiel An-225 bolo vlastne vyrobených. Niekde sa spomínajú tri lietadlá, inde sa hovorí len o jednom lietajúcom exemplári a o druhom, nedokončenom lietadle. Tak či onak, An-225 Mrija je dvojnásobným svetovým rekordérom. Je to najväčšie lietadlo na svete a vynieslo do vzduchu najťažší náklad.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 402
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 18 333
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 683
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 242
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 198
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 594
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 484
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  3. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  4. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  7. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  8. Jozef Pivarník: Breaking News z Koaličného Pieskoviska: Kapitán Danko Vytiahol Formičky a Hrozí Odchodom (Zase)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 882
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 380
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 346
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 738
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 327
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 963
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 927
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 759
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  3. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  4. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  7. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  8. Jozef Pivarník: Breaking News z Koaličného Pieskoviska: Kapitán Danko Vytiahol Formičky a Hrozí Odchodom (Zase)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 882
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 380
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 346
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 738
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 327
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 963
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 927
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 759
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu