tak 224 fabií bude mať dokopy hmotnosť oných 247 ton. No a práve takýto náklad, svojou hmotnosťou zodpovedajúci 224 kusom škodoviek, vynieslo nedávno do vzduchu najväčšie transportné lietadlo na svete, ukrajinský Antonov An-225. Stalo sa tak pri lete z Prahy do Taškentu, kam An-225 prepravovalo ťažkú ťažobnú techniku podniku Plynostav Pardubice. Náklad tvorili štyri pokladače potrubia, z ktorých každý vážil 58 ton, a ďalšie zariadenia. Pri tomto lete vytvorilo lietadlo An-225 svetový rekord v najťažšom náklade, aký kedy bol prepravovaný letecky.
Lietadlo Antonov An-225, nazvané Mrija (to v ukrajinčine znamená sen), je skutočným unikátom. Toto lietadlo vzniklo na základe požiadaviek sovietskeho kozmického priemyslu, ktorý potreboval lietadlo na prepravu raketoplánu Buran. Úlohou skonštruovať takéto lietadlo bola poverená Antonovova konštrukčná kancelária v ukrajinskom Kyjeve. Základom nového lietadla sa stal osvedčený štvormotorový typ An-124 Ruslan (toto lietadlo už pristálo aj na košickom letisku). Trup lietadla bol predĺžený a vystrojený novým centroplánom (to je tuhá stredná časť, na ktorú sa upevňujú krídla). Na zväčšený centroplán boli pripevnené štandardné krídla z typu An-124. Na krídlach sú pôvodné motory (dva na každej strane), pod centroplánom je na každej strane zavesený ďalší motor lietadlo má teda šesť pohonných jednotiek. Rozpätie lietadla je 88,4 m, dĺžka lietadla je 84 m, jeho výška je 18,1 m. Podvozok má celkovo 32 kolies. Vnútorná dĺžka nákladného priestoru je 43 metrov. Na rozdiel od typu An-124 nemá Mrija zadnú sklopnú plošinu, takže náklad možno nakladať len spredu, po odklopení celej prednej časti trupu smerom nahor. Lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť 600 ton a jeho maximálna rýchlosť je 850 km/h. Prvý let obrovského lietadla An-225 sa uskutočnil 21. decembra 1988 (podľa niektorých prameňov sa tak stalo už začiatkom roka 1988. Po zrušení kozmického programu Buran bola jediná vyrobená Mrija na jar 1994 uskladnená a jej motory boli použité pre lietadlo An-124. V roku 2001 bolo však lietadlo opäť uvedené do letuschopného stavu a 7. mája vykonalo prvý let. Odvtedy sa lietadlo využíva na prepravu mimoriadne ťažkých nákladov. O služby tohto lietadla prejavili záujme aj niektoré americké firmy, vyrábajúce nosné rakety na vypúšťanie umelých družíc. Mrija by mohla slúžiť aj ako vypúšťacia plošina pre experimentálne kozmické lietadlo X-34B. V nákladnom priestore lietadla An-225 možno prepravovať aj kompletný trup dopravného lietadla Boeing 737. V leteckej literatúre sú rozdielne informácie o tom, koľko lietadiel An-225 bolo vlastne vyrobených. Niekde sa spomínajú tri lietadlá, inde sa hovorí len o jednom lietajúcom exemplári a o druhom, nedokončenom lietadle. Tak či onak, An-225 Mrija je dvojnásobným svetovým rekordérom. Je to najväčšie lietadlo na svete a vynieslo do vzduchu najťažší náklad.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.