označením Alfa Crosswagon Q4 a Alfa Sportwagon Q4. Zaujímavejším z oboch modelov je model Crosswagon Q4, ktorý je akousi kombináciou terénneho vozidla kategórie SUV (športovo-úžitkový automobil) a všestranne využiteľného kombi. Crosswagon sa od základného modelu Sportwagon 156 odlišuje o 6,5 cm vyššie posadenou karosériou, novým predným nárazníkom s veľkými otvormi na vstup chladiaceho vzduchu, ochrannými plechmi pod podvozkom a niektorými doplnkami. Vozidlo je dlhé 444 cm, široké 176,5 cm a vysoké 150 cm. V interiéri je nový prístrojový panel a hliníkové pedály. V spätnom zrkadle je zabudovaný kompas. Do sériového výstroja patrí šesť airbagov a dvojzónová klimatizačná sústava.. Crosswagon je vystrojený systémom permanentného pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý má označenie Q4. Základom tohto systému je stredný diferenciál Torsenovho typu. Za normálnych jazdných podmienok rozdeľuje tento diferenciál krútiaci moment motora tak, že na predné kolesá pripadá 42 % a na zadné 58 % momentu. Ak dôjde k poklesu adhézie kolies niektorej nápravy, môže tento diferenciál preniesť na nápravu s lepšími adhéznymi podmienkami až 70 % momentu. Predná i zadná náprava majú vlastný diferenciál. Na pohon novej Alfy slúži 1,9-litrový turbodieselový motor so štyrmi ventilmi na valec. Motor je vystrojený turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny a jeho maximálny výkon je 110 kW pri 4 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 305 Nm dosahuje motor pri 2 000 ot/min. Krútiaci moment motora sa na kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Vozidlo je sériovo vystrojené stabilizačným systémom VDC, antiblokovacím systémom a protipreklzovým systémom. Alfa Crosswagon Q4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 192 km/h. Crosswagon sa začne v októbri predávať v Taliansku a potom postupne i v ďalších krajinách.
Druhým modelom firmy Alfa Romeo s pohonom všetkých kolies je model Alfa Sportwagon Q4. Tento model má v porovnaní so sériovým kombi len o 2 cm vyššiu svetlosť podvozku a technicky je prakticky zhodný s modelom Crosswagon Q4. Sportwagon Q4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h.
Na záver možno spomenúť históriu vozidiel Alfa Romeo s pohonom všetkých kolies. Prvým takýmto modelom bol vojenský terénny automobil AR51-1900, postavený v roku 1951. V roku 1983 bol predstavená verzia 4x4 kompaktného modelu 33. V roku 1991 debutoval model 33, vystrojený novým systémom pohonu všetkých kolies, ktorého hlavnou časťou bola viskózna spojka. Prvým modelom, ktorý už mal systém Q4, bol model 155 z roku 1992. V decembri 1993 bol na trh uvedený model 164 Q4. Od skončenia výroby tohto modelu pre niekoľkými rokmi nebol v sortimente firmy Alfa Romeo žiaden model s pohonom všetkých kolies. Túto medzeru teraz zapĺňajú nové modely Crosswagon Q4 a Sportwagon Q4.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.