Korzár logo Korzár

Dva životné ciele sa splnili Tiborovi Cserhalmimu, no stále ho lákajú nové méty

V posledných rokoch sa čoraz častejšie do popredia našej technickej éry dostávajú adrenalínové športy, medzi ktoré môžeme zaradiť aj automobilové

súťaže rely. Snom mnohých mladých chlapcov či dievčat je sadnúť si do rýchleho súťažného auta a pozerať na svet, ktorý letí vedľa nich z vnútra jeho kokpitu. Tým šťastnejším sa to podarí a história potvrdzuje, že nezostane iba pri jednom zvezení, ale tento ekonomicky náročný automobilový šport sa pre nich stáva drogou a koníčkom zároveň. Neraz sa stretávame s názorom, že pretekári automobilových športov nemajú všetkých päť pohromade, pretože po nasadení prilby prepínajú na iný stupeň a plne sa venujú naháňaniu drahocenných sekúnd na trati, pričom nepoznajú prekážku, ktorú by nedokázali prekonať. Od ranného veku sníval svoj sen vyskúšať si silu súťažného auta v súťažiach rely aj Tibor Cserhalmi a hoci od trinástich rokov nebol pre neho problém sadnúť si do auta a šoférovať, na prvý štart v súťaži si musel nejaký ten rok počkať. Pochádza z motoristickej rodiny a jeho otec v sedemdesiatych rokoch sám absolvoval niekoľko podujatí automobilových súťaží. Aj v tomto prípade platí staré slovenské príslovie, že jablko nepadá ďaleko od stromu. V prípade rodiny Cserhalmiovcov to platí dvojnásobne, pretože jazde na rýchlych autách a vôni spáleného benzínu prepadla aj Tiborova sestra Zuzana. "Nie je to jednoduché, kto nevidí čo sa deje pod pokrievkou, iba ťažko si dokáže predstaviť, čo sa všetko v nej deje. Všetko je to o rýchlosti. Veľmi fandím sestre a snažím sa jej poradiť. Pomaly sa jej tento mužský šport dostáva do krvi. A jazdí dobre a bezpečne," hovorí na adresu sestry mladší brat.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tohtoročná sezóna je pre mladého Prešovčana snáď jednou z najlepších. Spoločne s voľakedajším spolujazdcom, s ktorým pred piatimi rokmi začínal svoju pretekársku púť na automobile Ford Escort Cosworth Martinom Krajňákom, rozohrali dobrú partiu a pred zostávajúcimi dvomi podujatiami slovenského šampionátu sú v priebežnom hodnotení na prvom mieste. "Domnievam sa, že tento rok je pre nás s Maťom jeden z najvydarenejších v našej spoločnej kariére. Mali sme super začiatok a v podobnom duchu sa nám darí aj naďalej, hoci nie všetko sa nám podarilo dotiahnuť podľa našich predstáv. Pre úspech v tomto sporte je potrebné zladiť veľké množstvo vecí a musím povedať, že zatiaľ sa nám to darí, i keď nechcem nič zakríknuť," hovorí momentálne vedúci pretekár slovenského šampionátu Tibor Cserhalmi. V tejto sezóne bojuje na viacerých frontoch, pretože okrem podujatí domáceho šampionátu v rely štartuje aj v susednom Česku, kde atakuje jednu z popredných priečok v hodnotení produkčných automobilov. "Ukazuje sa dobrá voľba providera automobilu. S autom som veľmi spokojný, rovnako aj s tímom. Môžem povedať, že všetko v ňom funguje tak ako má. Pred začiatkom sezóny sme si s Martinom postavili latku výkonnosti vysoko a radi by sme získali majstrovský titul v absolútnom poradí na Slovensku a prelomili doterajšie úspechy zahraničných pretekárov na našich tratiach. Z tohtoročného kalendára podujatí vypadlo niekoľko podujatí, preto som rád, že v októbri nás čakajú posledné dve. Prestávka od súťaže v Snine po Rožňavu je dosť dlhá. Darí sa nám aj v súťažiach českého majstráku, aj keď na rely Bohemia sme neuspeli a predčasne skončili, nevzdávame sa nádeje na dosiahnutie dobrého výsledku v absolútnom hodnotení i produkčných automobiloch." Už na budúci týždeň sa táto prešovská posádka predstaví v moravskom Zlíne na populárnej Barum Rally, ktorá je zaradená do seriálu majstrovstiev Európy s koeficientom 20.

SkryťVypnúť reklamu

K dosiahnutiu dobrého výsledku je potrebná nielen dobrá technika, ale aj vzájomná súhra jazdca so spolujazdcom. Na horúcom sedadle navigátora sa v Tiborovom prípade vystriedali viacerí, a tejto sezóne počúva hlavne Martina Krajňáka, s ktorým kedysi začínal. Na tomto mieste však treba povedať, že aj Tibor si na vlastnej koži odskúšal ako chutí a čo obnáša práca spolujazdca. "Najlepšie si rozumiem s Martinom Krajňákom nielen pretože patrí medzi mojich dlhoročných priateľov, ale je medzi nami aj veľká dôvera. Od každého spolujazdca, s ktorým som absolvoval nejakú súťaž som sa niečomu priučil a nebola to zlá voľba. Tým, že som sám sedel na sedadle spolujazdca, tak som dokázal posúdiť, ktorý z nich je pre mňa prínosom. Každý z nich mi niečo odovzdal, ale s Martinom sa mi jazdí najlepšie a nerád by som ho vystriedal niekým iným Rovnako dobré spomienky mám na Jaroslava Palivca, ktorý patrí medzi skúsených spolujazdcov. Dokázal mi veľmi veľa povedať a hlavne poradiť vo viacerých veciach. Jedným z mojich najväčších učiteľov však stále je Vladimír Bánoci. Práve jemu vďačím za to, že ma k tomuto športu pritiahol. Od neho som sa naučil množstvo vecí a vstrebával rady o práci nielen spolujazdca, ale aj jazdca."

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším snom tohto mladého a ambiciózneho pretekára bola účasť na podujatí majstrovstiev sveta, či skúsiť na vlastnej koži pôžitok z jazdy v automobile WRC. Jedno aj druhé sa mu podarilo. V závere sezóny 2001 odštartoval s automobilom Škoda Octavia WRC na 32. ročníku Rallye Matador Tatry so spolujazdcom Vladimírom Bánocim. O rok neskôr už s týmto vozidlom absolvoval rýchlostné skúšky ako jeden z prvých slovenských pretekárov v seriáli majstrovstiev sveta značiek na ADAC Rally v Nemecku. " Bol to veľký zážitok a splnil mi dva životné ciele, za čo vďačím svojmu otcovi. Pohyboval som sa medzi jazdcami zvučných mien, s ktorými som sa mohol rozprávať a brali ma ako seberovného. Teraz mám pred sebou nové méty, ktoré by som chcel dosiahnuť," prezrádza Tibor. Postupne sa cez Ford Escort a Subaru prepracoval až k vozidlám WRC. Veľmi ho mrzí, že v tejto sezóne nemôže štartovať na jednom z nich, ale ekonomické dôvody sa podpísali pod skutočnosť, že sa opäť vrátil medzi silné enká. "Mojím cieľom je stále sa zlepšovať a dosahovať čo najlepšie výsledky a preto som privítal prechod do silnejšej kategórie. Viac ma to lákalo a ťahalo sedieť v lepšom a výkonnejšom aute. Napokon sa mi to podarilo a mal som možnosť súťažiť s automobilom WRC. Som rád, že som mohol jazdiť s automobilom pripravovaným v dielňach Ford Charouz Racing. Bol to vrchol nielen auta ale aj mňa, no bohužiaľ z ekonomických dôvodov sme museli od auta tejto kategórie upustiť a vrátiť sa do skupiny N," smutne hovorí T. Cserhalmi.

Okrem áčkového fordu i octávie súťažil mladý Prešovčan na enkovom escorte, subaru a v tejto sezóne dôveruje mitsubishi. Zaujímalo nás, ako sa spomína na svoje skúsenosti s týmito automobilmi. "Mojím prvým súťažným autom bol Ford Escort cosworth, na ktorom som začal jazdiť hneď ako som dostal vodičský preukaz. Jazda s týmto autom bola pre mňa nesmierna škola, lebo to bolo veľmi silné auto s nie najlepším podvozkom. Musel som veľmi zvažovať čo sa s ním dá s urobiť, bolo veľmi nevyspytateľné a ťažko sa ovládalo. Sezónu s cosworthom považujem za náročnú, ale aj prospešnú pre môj ďalší rast. Zo začiatku som si nevedel zvyknúť na subaru a mal som pocit, že výkonnostne je slabšie ako to prvé, no opak bol pravdou. Samozrejme vrcholom bolo sedieť vo weércečku. Jazda so Škodou Octavia bola pohodlná a krásna, auto svojim spôsobom aj odpustilo nejakú tú drobnú chybičku , avšak Focus neodpustí žiadnu. Treba s ním jazdiť presne a rýchlo. Samozrejme, že sa jazdí iná stopa ako s octavkou. Z môjho hľadiska bol motor v octavii lepší ako vo focuse, ale žiaľ, bol nespoľahlivý. V tejto sezóne sme museli vzhľadom ekonomickému balíku siahnuť k enkovému mitsubishi, ale som s ním spokojný."

Počas krátkej automobilovej kariéry dosiahol Tibor Cserhalmi niekoľko dobrých výsledkov, hodno spomenúť že okrem rely to skúšal v pretekoch automobilov do vrchu, kde v roku 1999 zvíťazil v triede N1 v hodnotení majstrovstiev Slovenska. V triede N1 obsadil s Martinom Múdrym druhú priečku, no vtedy ešte sedel na sedadle spolujazdca. Tento ambiciózny pretekár na trati zvádza tuhú boje so súpermi, avšak po súťaži s nimi veľmi rád komunikuje. "Všetci sme na jednej bojovej lodi a na trati medzi sebou bojujeme o čo najlepšie umiestnenie. Môže sa zdať, že medzi nami nevraživosť, avšak je to len pochopiteľná rivalita, lebo každý chce víťaziť. V podstate sme všetci kamaráti a každý z nás sa podeli s tým druhým o svoje skúsenosti alebo zážitky z trate." Ktorý z dosiahnutých výsledkov považuje za doterajší vrchol svojej jazdeckej anabázy? "Predsa trojnásobné víťazstvo na rallye Košice! Doteraz sa to nikomu z pretekárov nepodarilo, aby tri razy po sebe zvíťazil na tejto neľahkej súťaži." Aj keď hlavnou jeho náplňou je pretekanie, ktorému venuje podstatnú časť roka, dokáže si nájsť časť aj na svojich blízkych a kamarátov, s ktorými sa snaží relaxovať. Ako prezradil prvom rade sa snaží pomôcť svojmu otcovi, ktorý je motorom a hnacou silou celého tímu. "Veľmi rád si polebedím v kruhu rodiny a rovnako rád relaxujem v letných mesiacoch pri vodných športoch. Som opäť tam, kde vonia benzín pri motorových člnoch. Rád sa na nich zveziem, ale aj zalyžujem na vodnej hladine. Rovnako ako letné športy nám rád aj zimné, hlavne lyžovačku. Počas celého roka sa snažím držať v dobrej fyzickej kondícii, aby som bol čo najlepšie pripravený na môj hlavného koníčka, ktorým je samozrejme rely." K motoristickému športu neodmysliteľne patria pekné dievčatá a Tibor neraz pri súťaži po nich hodí jedným, alebo aj oboma očami. "Samotná súťaž kladie na pretekára veľké nároky a niekedy aj letmý pohľad na usmievajúcu sa hostesku v minisukni dokáže odbúrať nahromadený stres."

Práve záver tohtoročnej sezóny na Slovensku bude pre neho iste namáhavý, lebo na posledných dvoch podujatiach v Rožňave a Nitre v októbri sa bude lámať chlieb a rozhodovať o majstrovskom titule. Ako sme už naznačili, tohtoročná sezóna je pre Tibora veľmi dobre rozohraná. "Zodpovednosť dosiahnuť na cieľovej čiare na najvyššiu métu je príliš veľká a svojim spôsobom mi to trošku zväzuje ruky. Obrazne povedaná mám na nej krátku reťaz a samotná jazda nie je taká, ako si predstavujem. Aj v Košiciach sa dalo jazdiť v niektorých momentoch lepšie, hoci latka výkonnosti bola postavená dosť vysoko. Nedalo sa všade jazdiť na hrane, lebo si uvedomujem, že malou chybičkou môžem stratiť veľa. Veľmi rád by som prelomil dominanciu českých jazdcov v domácom šampionáte a konečne získal domáci titul."

Ešte pred domácim vrcholom sa predstaví Tibor Cserhalmi na budúci týždeň na Barum Rally Zlín, kde vlani obsadili pekné štvrté miesto. "Neviem ako to dopadne v tomto roku, štartujeme s enkom a radi by sme v našej triede produkčných automobilov uspeli. V štartovej listine sú zvučné mená a nebude to jednoduché. Nikdy som sa veľkých mien nezľakol, skôr ma to motivovalo sa im vyrovnať. Barumka je veľmi náročná súťaž, bude to náročné a rozhodne hlavne to, kto urobí menej chýb. Veľmi sa teším na moravskú súťaž, na ktorú sa pripravujem už dlhšiu dobu," hovorí T. Cserhalmi. Tak ako každý rok aj v tomto by rád absolvoval aspoň jedno podujatie seriálu majstrovstiev sveta značiek, ktoré sa uskutoční v Európe. Pre účasť na Barumke musel oželieť nemeckú ADAC rally, no ako prezradil, náhradou by mala byť španielska Katalunya.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 95 133
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 963
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 642
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 829
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 275
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 708
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu