Korzár logo Korzár

Reštaurujú slávny parník Great Britain

Jednou z atrakcií západoanglického prístavného mesta Bristol je starý parník Great Britain (Veľká Británia), odpočívajúci vo Veľkom západnom doku. Na

parník, ktorý bol kedysi technicky najpokrokovejšou námornou loďou, sa každý rok príde pozrieť okolo 100 000 návštevníkov z celého sveta.

Parník Great Britain možno považovať za akýsi prototyp všetkých moderných námorných lodí. Loď navrhol známy lodný konštruktér Isambard Kingdom Brunel, a to na základe požiadaviek lodnej spoločnosti Great Western Steam Ship Company, ktorá chcela mať modernú loď na transatlantické plavby. Brunelom navrhnutá loď bola prvým parníkom, ktorej nosná konštrukcia bola zhotovená z oceľových nosníkov a vonkajší plášť z oceľového plechu. Stavba lode trvala šesť rokov. Parník Great Britain bol v tej dobe najväčšou loďou na svete. Dĺžka lode bola 106 m, šírka 15,5 m a výška 12,5 m (bez stožiarov). Vnútro lode rozdelil Brunel na šesť vodotesných priestorov. Na pohon lode slúžil okrem tradičných plachiet parný stroj, ktorý mal podľa pôvodných plánov poháňať klasické lopatkové kolesá, umiestnené na bokoch trupu. V priebehu stavby lode však Brunel zmenil koncepciu a na pohon použil lodnú skutku, ktorá vtedy predstavovala technickú novinku. Možno pripomenúť, že patent na lodnú skrutku dostal v roku 1827 český vynálezca Josef Ressel. Lodná skrutka parníka Great Britain mala priemer 4,7 metra. Na vodu bol nový moderný parník Great Britain spustený v roku 1843, a to za prítomnosti anglického princa Alberta. Toto spustenie sa neobišlo bez problémov. Ukázalo sa totiž, že vráta doku sú užšie, než je šírka lode, takže loď musela ostať v doku ďalších päť mesiacov, kým sa tento nedostatok neodstránil. Parník Great Britain mohol prepravovať 120 cestujúcich v prvej a 132 cestujúcich v druhej triede. Posádku lode tvorilo 130 dôstojníkov a námorníkov. Loď dosahovala rýchlosť 11 uzlov (to je 11 námorných míľ za hodinu), čiže 20 km/h. Na svojej prvej plavbe z Liverpoolu do new Yorku, ktorá sa uskutočnila v júli roku 1845, však loď niesla len 60 cestujúcich a 600 ton nákladu. Plavba do New Yorku trvala 14 dní a 21 hodín, čo bolo veľkým sklamaním. V septembri nasledujúceho roka parník nabehol na plytčinu v zálive Dundrum pri Belfaste, kde zostal uväznený 11 mesiacov. Poškodenú loď pôvodný vlastník predal a nový vlastník začal loď v roku 1852 používať na linkách do Austrálie. Parník prepravil do novej domoviny v Austrálii okolo 16 000 emigrantov. Počas Krymskej vojny prepravila loď 45 000 vojakov. V roku 1877 sa parník prestal používať, ale v roku 1886 boli z neho odstránené parné stroje a loď bola premenená na trojsťažňovú plachetnicu. Pri jednej plavbe zo San Francisca do Anglicka došlo k poškodeniu lode, ktorá potom ostala zakotvená na Falklandských ostrovoch. Počas 45 rokov služby na mori oboplával parník Great Britain 32 ráz zemeguľu. V roku 1970 bol slávny parník zachránený pred totálnym rozpadom na Falklandských ostrovoch, prevezený do Anglicka a umiestnený do toho istého doku, v ktorom bol postavený. Hrdza však neúprosne "požiera" túto loď, ktorá je jediným zachráneným exemplárom lodí tohto typu z 19. storočia. Po štyroch rokoch výskumu a plánovania sa v januári tohto roka začali záchranné a reštauračné práce, ktoré by mali viesť k obnoveniu parníka Great Britain v celej jeho dávnej kráse. Program obnovy lode bude trvať tri roky a bude stáť 10, 5 milióna libier. Reštauračné práce financuje nadácia SS Great Britain Trust (skratka SS znamená steam ship, čiže parník), ktorá získava prostriedky z výťažku lotérie a z darov rôznych firiem a spoločností. Na vypracovaní najefektívnejšej metódy reštaurovania lode spolupracovali odborníci na konzerváciu dreva a ocele, inžinieri, archeológovia a historici. Výsledkom je originálny spôsob ochrany lode pred ďalším nepriaznivým vplyvom počasia na konštrukciu lode (pod "nepriaznivým" treba v Anglicku chápať najmä daždivé a vlhké počasie). Na čiare ponoru lode bude inštalovaná akási sklenená strecha, ktorá bude tesne priliehať k trupu lode i k stenám doku. Spodná časť lode tak bude chránená pred ďalším prenikaním vlhkosti. Po umiestnení tohto "tesnenia" budú pod strechou inštalované zariadenia, pomocou ktorých sa zníži vlhkosť vzduchu okolo lode i v jej vnútri. Postupne sa vytvorí prostredie s relatívnou vlhkosťou len 20 %, čo je hodnota, aká panuje napríklad v arizonskej púšti. V tomto stabilnom a suchom prostr

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O niekoľko rokov sa slávny parník Great Britain opäť zaskvie v celej svojej viktoriánskej nádhere.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  3. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  4. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  5. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  6. Nové Planeo v Košiciach
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 911
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 871
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 717
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 611
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 198
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 037
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 795
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 710
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.5. - 5.6.1925)
  2. Filip Tikl: Príbeh prostitútky 1.diel: Detstvo
  3. Lucia Mihalíková: Plitvické jazerá na druhý pokus
  4. Ján Valchár: Hlásim sa z Donbasu
  5. Ján Karas: Pamäť alebo propaganda? Návrat Stalina do moskovského metra je fackou histórii
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchester
  7. Ivan Čáni: Šutaj Eštok rozhodol – bol to politický proces a snaha o politickú pomstu!
  8. Milan Srnka: Opozícia bojuje v bielych rukavičkách
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 28 899
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 825
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 508
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 019
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 853
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 021
  7. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 782
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 434
  1. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  2. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  3. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  5. Tupou Ceruzou: Žiačik
  6. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  7. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.5. - 5.6.1925)
  2. Filip Tikl: Príbeh prostitútky 1.diel: Detstvo
  3. Lucia Mihalíková: Plitvické jazerá na druhý pokus
  4. Ján Valchár: Hlásim sa z Donbasu
  5. Ján Karas: Pamäť alebo propaganda? Návrat Stalina do moskovského metra je fackou histórii
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchester
  7. Ivan Čáni: Šutaj Eštok rozhodol – bol to politický proces a snaha o politickú pomstu!
  8. Milan Srnka: Opozícia bojuje v bielych rukavičkách
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 28 899
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 825
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 508
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 019
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 853
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 021
  7. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 782
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 434
  1. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  2. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  3. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  4. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  5. Tupou Ceruzou: Žiačik
  6. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  7. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu