v roku 2003 sa firma Proton stala stopercentným vlastníkom britskej spoločnosti Group Lotus Plc. Na britskom trhu sa nedávno začal predávať nový model GEN-2, ktorý je prvým vozidlom značky Proton, na vývoji ktorého sa už podieľala aj firma Lotus. Dizajn nového modelu, ktorý je náhradou za model Wira (ten je postavený na báze Mitsubishi Colt), je dielom dizajnérskeho štúdia firmy Lotus. Päťmiestny model GEN-2 je postavený na podvozku s rázvorom 2 600 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je viacprvková náprava. Vozidlo je dlhé 4 310 mm, široké 1 725 mm a vysoké 1 435 mm. Na všetkých kolesách sú kotúčové brzdy (vpredu ventilované). Na vývoji 1,6-litrového motora CAMPRO sa tiež podieľala firma Lotus. Motor má štyri ventily na valec, dva vačkové hriadele v hlave (DOHC) a jeho najvyšší výkon je 82 kW pri 6 000 ot/min. Najvyšší krútiaci moment 148 Nm dosahuje motor pri 4 000 ot/min. Vozidlo môže byť vystrojené manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Maximálna rýchlosť vozidla je 190 km/h. Model GEN-2 sa dodáva v troch výstrojných verziách, označených GL, GLS a GSX. Už základná verzia GL je vystrojená dvomi čelnými nafukovacími vankúšmi, znehybňovačom, diaľkovo ovládaným centrálnym zamykacím systémom, výškovo prestaviteľným volantom, posilňovačom riadenia, elektricky ovládanými prednými oknami, manuálne ovládanou klimatizačnou sústavou, delenými zadnými sedadlami a rádiom s CD prehrávačom. Verzia GSX je vystrojená aj bočnými airbagmi, tempomatom (len v kombinácii s automatickou prevodovkou), antiblokovacím systémom a automatickým klimatizačným systémom. V polovici budúceho roka chce firma Proton uviesť na trh dva ďalšie nové modely.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.