Korzár logo Korzár

"Krokodíl" prekonával stúpanie až 27 promile

Medzi švajčiarskymi mestami Bern, Thun a Basilej existovalo v dvadsiatych rokoch minulého storočia vynikajúce dopravné spojenie tvorené modernými

rýchlikovými súpravami. Od roku 1924 sa na trate v tejto oblasti dostalo niekoľko lokomotívnych sérií označených ako 3/6 s usporiadaním dvojkolies 2'C 1'. Lokomotívy radu Ae 3/6 mali hmotnosť 98,5 t, kolesá priemeru 1610 mm s prevodom 2,224:1 a mohli dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 100 km/h. Z dvoch trakčných motorov, každý s trvalým výkonom 1500 kW, sa krútiaci moment prenášal trojuholníkovou ojnicou na prostredné hnacie dvojkolesie a na spojnice. Keď neskôr stúpli hmotnosti rýchlikov a cestovný ruch zaznamenal veľký rozmach, prešiel celý rad Ae 3/6 do prevádzky s osobnými vlakmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším zástupcom v oblasti rozvíjajúcej sa švajčiarskej elektrickej trakcie, z rovnakého obdobia bola zaujímavá nákladná lokomotíva zo série radu Ce 6/8 prezývaná "krokodíl". Spodné diely tohto dvojdielneho vozidla sa stavali po vzore pojazdu svojich parných konkurentov. V každej časti pojazdu sa vpredu nachádzalo nosné dvojkolesie schopné prispôsobovať sa oblúkom. Za prvým hnacím súkolesím bol umiestnený jalový hriadeľ poháňaný dvoma trakčnými motormi s výkonom 1290 kW, prostredníctvom trojuholníkovej ojnice zavesenej na jalovom hriadeli. Celkový trvalý výkon lokomotívy schopnej vyvinúť maximálnu rýchlosť 75 km/h predstavoval 2580 kW pri celkovej hmotnosti 126 t. V dlhodobej prevádzke sa najviac uplatnili na Gotthardskej trati medzi stanicami Luzern a Chiasso. Úsek je výnimočný stúpaním až 27 promile a množstvom tunelov, z ktorých je až päť špirálovitých. Navyše v dvojkoľajnom Gotthardskom tuneli je nadmorská výška až 1154 m. Toto jedinečné stavebné dielo pochádza z roku 1881 a je dlhé 14 998 m.

SkryťVypnúť reklamu

Zaradenie lokomotív radov Ae 3/6 a Ce 6/8 do prevádzky nielen že splnilo svoje náročné poslanie nad očakávania, ale aj zviditeľnilo prudký rozvoj elektrifikácie v jednej z najvyspelejších krajín Európy.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 27 968
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 594
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 490
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 829
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 326
  7. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 260
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 001
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu