sveta a piaty v jednom rade (!!!). Keď totiž Nemec v roku 1992 práve na tejto trati vyjazdil svoje prvé víťazstvo, druhý cieľom prechádzal vtedajší hegemón súťažných tratí a nový svetový šampión, Angličan Nigel Mansell. Z odstupom času tento moment teraz pôsobí ako symbolické preberanie žezla, ktoré si Schumacher užíva už viacej ako desať rokov. Nedeľňajšie víťazstvo Kimiho Räikkonena síce nebolo premiérové, ale i tentokrát na druhom mieste prechádzal cieľovou fotobunkou nový (či staronový) šampión a nás právom môže napadnúť dejová súvislosť. Bude nebodaj práve tento fínsky pilot tým, kto pomyselné žezlo prevezme od Schumachera? Napokon z dramatického pohľadu by to bolo celkom štýlové ukončenie Nemcovho dejového oblúka. No nie? Ale nepredbiehajme a hlavne ešte Michaela Schumachera neodpisujme do starého železa. Hoci si tiež treba priznať krutú pravdu, že raz sa všetko skončí. Nuž a hoci nadvláda tímu z Maranella z pohľadu histórie v dejinách formule jeden nie je ešte najdlhšia i tak musíme pripustiť, že jej koniec sa blíži a po dosiahnutí absolútneho vrcholu v tejto sezóne bude výkonnostná krivka už zákonite klesať.
Víkendové štrnáste podujatie majstrovstiev sveta automobilov formule jeden rozhodne patrilo medzi vrcholy tohtoročnej sezóny. Preteky mali iskru a nechýbala ani dramatická zápletka s vyvrcholením. Ak by sme však mali dôsledne rozobrať celý vývoj od voľných tréningov, cez kvalifikáciu až po samotné preteky, tak by nám priestor rozhodne nestačil. Preto si hlavné momenty víkendu vypichneme iba v skratke a zvyšok priestoru nechajme pre pocity a bilancovanie hlavných aktérov píšucich históriu. Začnime teda tým, že v Spa sa predčasné získanie titulu Michaelom Schumacherom očakávalo (Nemec si dokonca do Belgicka pozval svojich priateľov i rodinu). Napriek tomu sa však špekulovalo nad tým, či si to tím Ferrari predsalen nenechá na domácu pôdu o dva týždne na Monze. Lenže faktom bolo aj to, že práve v Spa maranelský tím oslavoval jubilejnú 700. Grand prix a určite budete súhlasiť, že niet lepšej oslavy ako je oslava titulom. A čo Michael? Ten svojim nasadením od prvých tréningov všetkých presviedčal, že on nemieni nič ponechať na náhodu. No aby to nebolo také jednoduché, tak do tejto hry sa zapojila aj "vyššia moc", ktorá zoslala na okruh hojné prehánky. Trochu nečakaným víťazom kvalifikácie sa preto stal Jarno Trulli na renaulte, keď Barrichello i Schumacher cenný čas stratili v nebezpečnej šikane Bus Stop. Dážď totiž nečakane zosilnel práve v čase, keď sa na trať vydali poslední piati piloti, medzi ktorými bol okrem Nemca a Brazílčana aj Räikkonen (preto to 10. miesto na štarte). V nedeľu sa vyčasilo, hoci teplota vzduchu počas celých pretekov nepresiahla 21°C (trate 24°C). Hlavné však bolo, že sa štartovalo na suchu. Hneď v prvej zákrute potom kolidovali Massa, Webber, Barrichello i Sato, ku ktorým sa v nasledujúcom klesaní pridali ešte Bruni a Pantano. Pre štyroch to znamenalo koniec závodu a zatiaľ čo na dráhu vyšlo bezpečnostné vozidlo, tak mechanici v depe pracovali na vozidlách Massu i Barrichella, ktorý sa vrátili do pretekov a v konečnom bilancovaní doviezli dokonca výborné umiestnenia. Do dvanásteho kola následne diktovali tempo ambiciózne monoposty renault (najprv Trulli a neskôr Alonso). Alonso však havaroval (únik oleja, opakovaný šmyk, hodiny) a taktovku po ňom prevzal Kimi Räikkonen, ktorý využil lepšiu adaptabilnosť pneumatík Michelin za pomalším bezpečnostným vozidlom a predbehol Schumachera i Coultharda. Naviac situácia so Safety Carom sa zopakovala ešte dvakrát (po kolízii Buttona s Baumgartnerom v 30. kole a kolízii Coultharda s Klienom v 39. kole) z čoho Fín dokázal maximálne profitovať a vždy Schumacherovi poodskočil. Nemec sa tak pod vplyvom okolností rozhodol neriskovať a dojazdil na druhom mieste. "Samozrejme, žeby som šampionát radšej potvrdil víťazstvom, ale dnes sme v rozhodujúcich okamihoch neboli dostatočne silní," priznal po pretekoch už sedemnásobný majster sveta F1. "Bezpečnostné vozidlo bolo na trati príliš dlho a v tej chvíli som sa trápil so zahriatím pneumatík na správnu teplotu. Piloti na pneumatikách značky Michelin pritom tento problém nemali. Naviac som zvolil tvrdšiu zmes, čo bolo z pohľadu konzistencie pretekov správne rozhodnutie, no nie pre jazdu za bezpečnostným vozidlom. Skutočne sme nečakali, že vyjde na trať hneď trikrát." Nuž nikto nie je neomylný. "Šéfstratég" Ferrari, Ross Brawn si však na margo toho neodpustil poznámku: "Bolo by zaujímavé sledovať akoby to dopadlo, keby sa Safety Car dnes neobjavil." Na výsledok si však stajňa ferrari sťažovať rozhodne nemôže. Barrichello, ktorý sa v úvode prepadol až na posledné miesto predviedol vynikajúci výkon a došiel do cieľa iba tesne za Schumacherom. Potvrdil si tak svoje postavenie vicemajstra, keď jeho konkurencia z tímov Williams, BAR ani Renault cieľ vôbec nevidela. V súvislosti s pretekmi musíme pre úplnosť ešte vypichnúť dva dôležité momenty. Tým prvým je bezohľadná a riskantná jazda Montoyu na ktorú doplatil Trulli (a takmer aj Schumacher). Druhým je počet defektov pneumatík Michelin (napr.: Button, Coulthard i Montoya)! Najväčším smoliarom pretekov bol Ricardo Zonta, ktorý po nešťastnom comebacku na Hungaroringu musel z pek
Výsledky 50. GP Belgicka: 1. Räikkonen (mclaren-mercedes) 1:32:35,274 (198,898 km/h), 2. MiSchumacher (ferrari) + 3,123, 3. Barrichello (ferrari) + 4,371, 4. Massa (sauber-petronas) + 12,504, 5. Fisichella (sauber-petronas) + 14,104, 6. Klien (jaguar-cosworth) + 14,614, 7. Coulthard (mclaren-mercedes) + 17,970, 8. Panis (toyota) + 18,693, 9. Trulli (renault) + 22,115, 10. Zonta (toyota) 3 kolá, 14. Heidfeld (jordan-ford) 4 kolá. (PP: Trulli 1:56,232 (216,064 km/h), NK: Räikkonen 1:19,071 (238,931 km/h) v 42. kole, Viedli: 1. - 9. k. Trulli, 10. - 11. k. Alonso, 12. - 13. k. Räikkonen, 14. k. Montoya, 15. k. M. Schumacher, 16. k. Pizzonia, 17. - 29. k. Räikkonen, 30. k. M. Schumacher, 31. - 44. k. - Räikkonen.)
Priebežné poradie: 1. M. Schumacher 128 bodov, 2. Barrichello 88, 3. Button 65, 4. Trulli 46, 5. Alonso 45, 6. Montoya 38, 7. Raikkonen 28, 8. Coulthard 21, 9. Sato 18, 10. Fisichella 18, 11. R. Schumacher 12, 12. Massa 10, 13. Webber 7, 14. Panis 6, 15. Pizzonia 4, 16. da Matta, Heidfeld a Klien po 3, 19. Glock 2, 20. Baumgartner 1. Pohár Konštruktérov: 1. Ferrari 216, 2. Renault 91, 3. BAR-Honda 83, 4. BMW Williams 54, 5. McLaren Mercedes 49, 6. Sauber Petronas 28, 7. Jaguar Racing 7, 8. Toyota 9, 9. Jordan Ford 5, 10. Minardi Cosworth 1.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.