zaostalé". V jednom z prieskumov sa ukázalo, že viac ako 24 % detí zaradených do špeciálnych škôl pre duševne zaostalé deti bolo v skutočnosti nedoslýchavých.
Nedoslýchavosť spôsobuje poškodenie stredného ucha. Rozlišujeme ľahkú, strednú a ťažkú nedoslýchavosť. V prípade strednej a ťažkej nedoslýchavosti poruchu sluchu zistíme skôr a za spolupráce s odborníkmi sa zabezpečí špeciálna výchova dieťaťa. Pri ľahkej nedoslýchavosti však rodičia či učitelia nemusia zbadať, že dieťa slabšie počuje a z toho potom vyplývajú jeho ťažkosti.
Pri normálnych rozumových schopnostiach dieťaťa patrí k prejavom ľahkej nedoslýchavosti napr. to, že v škole píše diktát s nápadnými vynechávkami, so skomolenými, príp. aj vymyslenými slovami. Pri opisovaní z tabule alebo z knihy sa však tieto chyby nevyskytujú a nevyskytujú sa tiež pri domácom cvičení. Dieťa často vyrušuje pri vyučovaní, má výkyvy v prospechu a pod.
Doma či v škole možno sluch dieťaťa posúdiť orientačným vyšetrením pomocou šepkanej a hlasitej reči nasledujúcim postupom: Dieťa sa postaví na opačný koniec tichej miestnosti, bokom od dospelého. Jednou rukou si zakryje oko zo strany, aby nevidel na ústa dospelého. Prstom druhej ruky si upchá zvukovod nevyšetrovaného ucha. Úroveň sluchu sa zisťuje slovami, nie vetami alebo otázkami. Slová vyberáme tak, aby v nich boli vysoké (napr. tisíc, sestra, seje, pije, šesťdesiat) alebo hlboké hlásky (napr. lúka, hudba, koruna, huba, guma). Dieťa vyzveme, aby opakovalo, to, čo počuje. Šeptom vyslovujeme príslušné slovo čo možno z najväčšej vzdialenosti (6 - 8 m). Ak dieťa slová neopakuje, priblížime sa k nemu a slová vyslovujeme, kým nedostaneme správnu odpoveď. Zistíme vzdialenosť, z ktorej dieťa bezpečne počuje všetky slová, a to zvlášť na pravé a ľavé ucho. Pri zisťovaní šeptom sluch vyhovuje vtedy, ak dieťa slová počuje zo vzdialenosti 6 metrov. Ak dieťa nepočuje šepot ani zblízka, začneme úroveň sluchu zisťovať hlasitou rečou. Fixujeme vzdialenosť, z ktorej žiak počuje vyslovené slovo. Pri tomto zisťovaní sluch pre bežnú školu vyhovuje vtedy, keď dieťa počuje hlasitú reč na každé ucho, aspoň zo vzdialenosti 10 metrov. Ak dieťa nepočuje obojstrannú hlasitú reč aspoň zo vzdialenosti 10 metov, je tu podozrenie, že slabšie počuje a dôvod požiadať o odbornú pomoc lekára, psychológa či špeciálneho pedagóga - surdopéda.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.